اخبــــار


در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله رئیسی
سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی  به تصویب اعضا رسید

سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در حکم مقام معظم رهبری برای دوره جدید شورا نیز مورد تأکید قرار گرفته بود، در جلسه دیروز این شورا به ریاست آیت‌الله رئیسی به تصویب اعضا رسید. این سند مشتمل بر سه فصل تحول در شورا، تحول در دبیرخانه شورا و زمینه‌ها و لوازم اجرایی شدن این سند است و در روزهای آینده برای تأیید نهایی خدمت مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی موضوع تحول در این شورا را با محوریت ایجاد ضمانت‌های اجرایی برای مصوبات آن در دستور کار قرار داده بودند. مقام معظم رهبری نیز در حکم خود برای دوره جدید فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تشکیل کارگروه تحول و تهیه و تصویب سندی ناظر به ظرفیت‌های این نهاد با بهره‌گیری از بیانات، احکام و پیوست‌های احکام امام راحل و رهبر معظم انقلاب برای ادوار مختلف فعالیت شورا تأکید شده بود. بر این اساس ۷ جلسه از مجموع ۱۱ جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دوره دولت سیزدهم، به تحول و بازآرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص یافته که به نوعی باعث نهادینه‌سازی این شورا هم به لحاظ جایگاه، هم به لحاظ مأموریت‌ها و هم از لحاظ روابط با قوای سه گانه و سایر نهادها و نیز ایجاد ضمانت‌های اجرایی مؤثر برای مصوبات آن شود.  در این راستا تلاش شده برای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت قرارگاهی برای رصد و پایش مسائل فرهنگی و اطمینان از اجرایی شدن مصوبات توسط دستگاه‌های اجرایی با رویکرد مردم نهاد تعریف شود تا بتواند به عنوان یک قرارگاه، اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب را پیگیری کند. از این رو در این سند پیش‌بینی‌های لازم برای اجرایی شدن مصوبات، ضمانت حقوقی یافتن مصوبات و تشکیل کمیسیونی برای تطبیق و همکاری بین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و قوای سه‌گانه در جهت اجرای مصوبات آن تدبیر شده است.مطابق این سند از این پس بودجه بخش‌های علمی و فرهنگی در لوایح بودجه سالیانه و برنامه‌های ۵ ساله کشور الزاماً بر مبنای سیاست‌های کلان مصوب شورا تدوین و تعیین می‌شود. همچنین در این سند ساختار دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد بازنگری قرار گرفته و پیش‌بینی‌هایی برای رصد داده‌های فرهنگی و علمی کشور در آن شده است. بر‌اساس این مصوبه چهار ستاد نظارت و راهبری در حوزه علم، فناوری و نوآوری، حوزه تعلیم و تربیت و حوزه امور اجتماعی و حوزه مربوط به مهندسی فرهنگی تشکیل خواهد شد.

نماینده دکتر مخبر برای احیای واحدهای اقتصادی منصوب شد
با حکم محمد مخبر، سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، با حفظ سمت به‌عنوان نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در راه‌اندازی و عملیاتی کردن نهضت احیای واحدهای اقتصادی منصوب شد.

به نمایندگی از رئیس جمهور
محسن رضایی در مراسم تحلیف «دانیل اورتگا» شرکت کرد

معاون اقتصادی رئیس‌ جمهور به نمایندگی از آیت‌الله رئیسی در مراسم تحلیف «دانیل اورتگا» رئیس‌ جمهور منتخب مردم نیکاراگوئه شرکت کرد. به گزارش ایرنا، این مراسم با حضور سران کشورهای مختلف و مردم این کشور در میدان انقلاب ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه برگزار شد.   گفتنی است معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور در بدو ورود به این مراسم از سوی دانیل اورتگا رئیس ‌جمهوری نیکاراگوئه مورد استقبال قرار گرفت.  در این مراسم که علاوه بر معاون اقتصادی رئیس ‌جمهور کشورمان، رؤسای جمهور کوبا و ونزوئلا و مقامات عالی‌رتبه و سفرای دیگر کشورها نیز حضور داشتند، دانیل اورتگا به عنوان رئیس‌ جمهور منتخب مردم کشورش سوگند یاد کرد. همچنین رضایی در حاشیه این مراسم با برخی سران و مقامات عالی‌رتبه کشورهای شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی:
درگیر جنگ واقعی در حوزه روایتگری هستیم

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: نظام اسلامی محصول خون پاک شهداست؛ لذا در این نظام کسی که در دوران دفاع مقدس بی‌تفاوت بود، نمی‌تواند در مسئولیت‌های حساس منصوب شود. وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دوران دفاع مقدس دوره طلایی تاریخ کشور است. هیچ‌کس به اندازه رهبر معظم انقلاب اسلامی نمی‌توانست، گنج عظیم دفاع مقدس را زنده نگه دارد. غیرت و ایستادگی معظم‌له بود که این گنج غنی برای نسل‌های آینده زنده نگاه داشته شود. اسماعیلی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با وجود شرایط کرونایی جلسات کنگره شهدا را حضوری برگزار می‌کنند، بیان داشت: پدران و مادران شهدا گنج‌های واقعی دوران دفاع مقدس هستند که باید خاطرات آنها از فرزندان شهیدشان ثبت و ضبط شود. امیدوارم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حماسه بزرگ دفاع مقدس را روایت کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه موضوع گسترش فرهنگ ایثار و شهادت یکی از سرفصل‌های اصلی کاری ما است، گفت: ما به‌عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت انقلابی در کنار شما هستیم. اسماعیلی با بیان اینکه ما امروز درگیر یک شبیخون فرهنگی هستیم و دشمن از طریق فضای مجازی هر اطلاعاتی در اختیار جوانان ما قرار می‌دهد، افزود: امروز نباید غفلت کنیم چرا که درگیر جنگ واقعی در حوزه روایتگری هستیم راهیان نور مهمترین کار آفندی در مقابل این تهاجمات است. وی با بیان اینکه راهیان نور بچه‌های ما را بیمه می‌کند، خاطرنشان کرد: امروز می‌توانیم با زبان هنر و تصویر رشادت‌ها و ایثارگری‌ها را به نسل جوان انتقال دهیم و نسل امروز و آینده را با دفاع مقدس آشنا کنیم.

ضرورت تبیین وقایع دفاع مقدس
همچنین سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این همایش با تأکید بر اهمیت تثبیت و تبیین حقایق دوران دفاع مقدس گفت: طبیعتاً با گذر زمان و شکل‌گیری نسل‌های بعدی می‌تواند بستر فراموشی، غبارگرفتگی و زنگارزدگی نسبت به اتفاق بزرگ دفاع مقدس ایجاد شود و از طرفی توطئه‌ها و دروغ‌پراکنی دشمنان نیز می‌تواند واقعیت درخشان دفاع مقدس را به شکل دیگری برای نسل‌های بعدی به نمایش بگذارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/2/597348/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها