ایران در ایران


ثبت ملی تصنیف و سوگ‌ترانه‌ای درباره «میرزاکوچک‌خان»

ایران زمین - تصنیف «میرزا کوچک‌خان» و سوگ‌ترانه‌ «چه‌قدر جنگلا خوسی» که در وصف میرزاکوچک‌خان سروده‌ شده‌اند، در شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی رسیدند.
به گزارش ایسنا، «ترا گما میرزاکوچیک‌خانا» نام تصنیفی است فولکلوریک که شاعری ناشناس در گرامیداشت میرزاکوچک‌خان آن را سروده است. مردم گیلان بارها به شیوه‌های مختلف این ترانه را بازخوانی کرده‌اند؛ شناخته‌شده‌ترین نسخه از این تصنیف متعلق به تیتراژ پایانی فیلم «کوچک جنگلی» با صدای ناصر مسعودی است و درونمایه‌ای دشتی دارد. این تصنیف‌ در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس، با عنوان «تصنیف میرزا کوچک‌خان» ثبت ملی شد. در همین جلسه، سوگ‌ترانه فولکلوریک «چه‌قدر جنگلا خوسی» نیز به همت مصطفی پورعلی در فهرست ملی میراث ناملموس ایران ثبت شد. مردم خطه گیلان‌ این سوگ‌ترانه را در سوگ شهادت میرزا کوچک خان سروده‌اند.

اجرای طرح ثبت مشاغل شهرهای یزد، اردکان و میبد در سامانه ۱۱۸

یزد - عملیات اجرایی طرح شناسایی و ثبت و معرفی اطلاعات مشاغل در سامانه تلفنی ۱۱۸ در شهرهای یزد، اردکان و میبد در دی‌ماه ۱۴۰۰ آغاز شد. مدیر تجاری و خدمات مشتریان مخابرات منطقه یزد گفت: این طرح به منظور کمک به مشاغل و رونق کسب و کار و همچنین بهینه‌سازی پاسخگویی ۱۱۸ با به‌ روزرسانی و تکمیل اطلاعات موجود در سامانه ۱۱۸ اجرا می‌شود.
محمدجواد حاتمی‌زاده افزود: عملیات شناسایی مشاغل تجاری و خانگی برای ثبت در سامانه ١١٨ به پیمانکار سپرده شده و قرار است ظرف مدت محدود درخواست‌های متقاضیان را دریافت و ثبت کند.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: مرحله نخست این طرح صرفاً در شهرهای یزد، اردکان و میبد اجرا می‌شود و بازاریابان شرکت بانک اطلاعات و مشاغل، با مراجعه به مراکز تجاری و نیز مشاغل یاد شده و احراز هویت آنان، بدون دریافت هرگونه وجهی، اطلاعات متقاضیان را برای ثبت در سامانه اطلاعات ١١٨ مخابرات دریافت می‌کنند.

کشف بزرگ‌ترین مجموعه مذهبی دوره ساسانی در فیروزآباد

شیراز - بر اساس بررسی‌های باستان‌شناسی، ژئوفیزیک، عکسبرداری هوایی و مستندنگاری دقیق سازه‌های معماری بخش مرکزی شهر گور فیروزآباد، سرانجام بزرگ‌ترین مجموعه مذهبی ایران باستان شناسایی شد.
به گزارش مهر، علیرضا عسکری چاوردی مدیر میراث‌ جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس در فیروزآباد با اعلام این خبر گفت: نتایج فصل اول مستندنگاری و بررسی ژئوفیزیک در بخش مرکزی شهر گور در سال ۱۳۹۸ و متعاقباً تداوم این برنامه در چارچوب همکاری پایگاه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس با اداره‌کل پایگاه‌های میراث ‌جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی، پژوهشگاه، دانشگاه بولونیا و دانشگاه شیراز طی سه سال مطالعات سطح‌الارضی برای شناخت سازه‌های معماری واقع در دایره مرکزی شهرگور ادامه پیدا کرد و سازه‌های معماری موجود در محدوده‌ای به وسعت ۲ هکتار پیرامون منار مرکزی این شهر مستندنگاری و کارکرد آن‌ها مورد مطالعه قرار گرفت.
این باستان‌شناس افزود: بقایای چهار جرز سنگی معروف به تخت‌نشین به ابعاد ۲۶ در ۲۶ متر با ارتفاع حداقل ۸ متر و یک برج منارمانند به ارتفاع ۳۰ متر سال‌هاست که در بخش مرکزی شهر گور نمایان و بلوک‌های سنگی ویرانه‌های این آتشکده مهم در سطح محوطه به صورت پراکنده بجای مانده است. او با بیان اینکه درک روابط معماری این سازه‌های معماری پراکنده نیازمند شناسایی و مستندنگاری دقیق بود تا بتوان به تحلیلی جامع از ارتباط فضایی و مکانی سازه‌ها دست یافت، تصریح کرد: خوشبختانه این کار با استفاده از روش مستندنگاری پهپاد با برد کوتاه و طراحی سازه‌ها انجام  و نقشه‌های مختلف تهیه شد.
عسگری چاوردی اظهار کرد: با مطالعه سبک‌شناسی سازه‌های معماری نمایان و درک روابط بین سازه‌ها در تطبیق با پلان فضاهای اصلی و الحاقات وابسته به آن و مقایسه با پلان بناهای مکشوفه مذهبی دوره ساسانی کارکرد سازه‌های معماری در بخش‌های الحاقی و مرتبط با دو بنای تخت‌نشین و منار مرکزی شهر گور روشن شد.
او بر اساس پلان حاصل از مستندنگاری سازه‌های معماری بخش مرکزی شهر گفت: بنای تخت‌نشین و مجموعه ساختمان‌های پیرامونی آن روی یک صفه به ابعاد ۶۵ در ۸۰ متر در یک مجموعه بزرگ ساختمانی قرار داشته و عملکرد تمام واحدهای ساختمانی در این مجموعه به هم مرتبط بوده که این موضوع نشان دهنده کارکرد واحد مذهبی در مجموعه معماری بخش مرکزی شهر گور است. این باستان‌شناس افزود: سازه‌های معماری مکشوفه در یک مجموعه وابسته و مرتبط با هم به عنوان آتشگاه، آدرویان، ایزیشگاه، اتاق هووما، تالارهای نیایش و نمازگاه، محل برگزاری جشن‌ها و گاهنبارها، چهارتاقی محل نیایش، محل تکریم آب و اجرای مناسک آیین‌های زرتشتی مکان یابی، شناسایی و تحلیل شده است.
به گفته مدیر میراث‌جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس در فیروزآباد، این مجموعه بزرگ مذهبی در سده سوم میلادی بنیان‌گذاری شد اما به نظر می‌رسد با عنوان شهر پدری ساسانی تا پایان دوره ساسانی مورد تکریم و قداست مذهبی قرار گرفت به گونه‌ای که احتمالاً با دفن پادشاهان ساسانی در این شهر همواره طی دوره ساسانی بر حرمت آن افزوده شد و در سده‌های اسلامی به شهر مزارات (شهر گور) معروف شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7823/10/597393/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها