همزمان با اتهام‌زنی هیأت رئیسه پارلمان عراق به «محمود المشهدانی»

بیت شیعی به دادگاه فدرال شکایت می‌برد


گروه جهان/ چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق که پیشتر خبر داده بود، احتمال دارد برای مقابله با بی‌نظمی‌های موجود در نخستین جلسه پارلمان این کشور، روند تحریم سیاسی را در پیش گیرد، صبح دیروز بعد از نشستی که از عصر سه‌شنبه تا نخستین ساعات چهارشنبه ادامه داشت، در بیانیه‌ای خبر داد، شکایت به دادگاه فدرال خواهد برد. این نشست در حالی برگزار شد که همزمان با آن هیأت رئیسه پارلمان عراق اعلام کرد، قصد دارد «محمود المشهدانی»، مسن‌ترین نماینده مجلس عراق را به کمیته انضباطی نهاد قانونگذاری این کشور معرفی کند.
به گزارش سایت خبری تحلیلی «شفق نیوز»، سران چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق که متشکل از 6 حزب شیعی است و در مجموع 88 کرسی پارلمان را در اختیار دارد، بعد از نشستی که در دفتر «همام الحمودی»، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق داشتند، در بیانیه‌ای اعتراض خود را به تخلفات موجود در نخستین جلسه پارلمان اعلام و تأکید کردند: «چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق تمامی رویدادهای جلسه یکشنبه پارلمان را بررسی کرده و معتقد است، در روند جلسه روز یکشنبه تخلفات حقوقی آشکاری صورت گرفته و بر همین اساس سران چهارچوب هماهنگی شیعیان تصمیم دارند، به دادگاه فدرال بابت این تخلفات شکایت ببرند.» این بیانیه سپس تأکید کرده است: «ما معتقدیم، مسیر دستیابی به احکام قانون اساسی در این نشست درست پیموده نشده و همین می‌تواند مانع موفقیت تلاش دولتی یا پارلمانی برای دستیابی به مهم‌ترین خواسته‌های مردمی شود.» چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق در پایان این بیانیه التزام خود را به مذاکرات مستقیم گروه‌ها و احزاب، برای غلبه بر بحران‌ها اعلام کرده است. بیانیه چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق پس از حوادث روز یکشنبه پارلمان این کشور، صادر شده است. در این روز چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق حاضر نشد در رأی‌گیری برای تعیین رئیس مجلس و دو معاون او شرکت کند و اعلام کرد، این رأی‌گیری در غیاب رئیس سِنی این نشست از پارلمان وجاهت قانونی نداشته است. اشاره آنها وضعیت سلامتی «محمود المشهدانی»، رئیس سِنی پارلمان آن روز است که در میانه جلسه بدحال و به بیمارستان منتقل شد.
بیانیه بیت شیعی عراق در حالی منتشر شده است که پیش از آن برخی منابع خبر داده بودند احتمال دارد، در نشست سران این ائتلاف تصمیم به تحریم روند سیاسی گرفته شود.
شکایت هیأت رئیسه پارلمان عراق از «مشهدانی»
خبر‌ها از عراق همچنین حاکی است، هیأت رئیسه پارلمان عراق «محمود المشهدانی»، مسن‌ترین نماینده پارلمان این کشور را متهم به نقض قانون اساسی کرده و در نظر دارد وی را به کمیته انضباطی پارلمان معرفی کند. در اطلاعیه مطبوعاتی کوتاهی که از سوی هیأت رئیسه پارلمان عراق منتشر شده، آمده است: «المشهدانی به‌دلیل تخلف از قانون اساسی و قوانین داخلی پارلمان به کمیته انضباطی احضار خواهد شد.» این در حالی است که «شخوان عبدالله»، معاون دوم رئیس پارلمان عراق، جلسه روز یکشنبه پارلمان را که بیت شیعی آن را غیر قانونی خوانده، «قانونی و مطابق قانون اساسی» نامیده و مدعی شده بود: «از آنجا که یک فایل صوتی حاکی از آن بود که مشهدانی نامزد ریاست پارلمان بوده، صلاحیت اداره این جلسه را نداشت و بنابراین مرتکب تخلف شده است.» اما چهارچوب هماهنگی شیعیان چنین اتهاماتی را بی‌اساس دانسته و تأکید کرده: «طرح چنین اتهاماتی غیر مسئولانه و یکجانبه گرایانه است.»
محمد الحلبوسی روز یکشنبه با کسب ۲۰۰ رأی در مقابل ۱۴ رأی محمود المشهدانی، رقیب خود، به ریاست پارلمان عراق رسید. به‌دنبال این انتخاب، چهارچوب هماهنگی اعلام کرد نتایج جلسه را قبول ندارد. این اولین جلسه پارلمان عراق از زمان تصویب نتایج انتخابات توسط دادگاه فدرال عراق است که ۱۰ اکتبر برگزار شد و در آن جریان صدر با کسب ۷۳ کرسی در جایگاه اول قرار گرفت. این جنبش به‌دنبال تشکیل یک دولت اکثریت است اما بقیه گروه‌های شیعه این موضوع را رد می‌کنند و در تلاش برای تشکیل یک دولت توافقی هستند که همه در آن مشارکت داشته باشند. چهارچوب هماهنگی شیعیان تأکید می‌کند با توجه به اینکه 88 کرسی را در اختیار دارد، بزرگترین بلوک پارلمانی است و اکثریت را در دست دارد و جنبش صدر در رتبه بعدی قرار می‌گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7823/4/597437/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها