وزیر جهاد کشاورزی: قیمت در بازار گوشت قرمز متعادل می‌شود


وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه هیچ کمبودی در عرضه گوشت قرمز وجود ندارد، قیمت در بازار این محصول به تعادل می‌رسد.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی(ایانا)، سیدجواد ساداتی‌نژاد صبح دیروز در حاشیه بازدید از یک کشتارگاه دام در استان تهران، افزود: وضعیت تولید و تأمین ذخایر گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ مطلوب است و با افزایش عرضه و بازرسی‌ها، تنظیم بازار شب عید انجام خواهد شد.
به گفته وی، بارگذاری نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه در دی‌ماه به پایان رسیده و به‌طور کامل یک میلیارد دلار دی ماه تأمین شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که در حال تمهید بارگذاری و تأمین نهاده‌های دامی و تأمین ارز آن در بهمن‌ماه هستیم، گفت: از این بابت هیچ نگرانی در حوزه دام و طیور نداریم؛ نشست‌های بسیار نزدیک و خوبی از ماه گذشته با اتحادیه‌های صنعت دام و طیور و عشایری برگزار کرده‌ایم و نظارت کامل در حوزه دام روستایی داریم. ساداتی‌نژاد اظهار داشت: برای این‌که تولیدکنندگان دغدغه‌ای در تأمین سرمایه در گردش نداشته باشند، «دامدار کارت» با کمک بانک کشاورزی در کشور بین دامداران توزیع می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بحث مربوط به تأمین گوشت با تصمیم‌های گرفته شده، تا شب عید روزانه در فاز نخست برای شهر تهران کشتار ۲ هزار رأس دام سبک و ۲۰۰ رأس دام سنگین تمهید شده است تا شب عید بازار به طور کامل تحت کنترل باشد که روند کار بسیار خوب در حال انجام است.
وی افزود: از محل ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام در دام زنده و بخش خصوصی این کار در حال انجام است و فراوانی خوبی در حوزه گوشت قرمز سبک و سنگین داریم و هیچ مشکلی در این مورد نداریم. همچنین هر جای کشور هم که لازم باشد با اعلام سازمان‌های جهاد کشاورزی  یا استانداران، شرکت پشتیبانی امور دام از ذخیره لازم برای تأمین برخوردار است.
ساداتی‌نژاد خاطرنشان‌ کرد: ما دارای دام مازاد در کشور هستیم بنابراین هیچ‌گونه نگرانی از این بابت وجود ندارد و این تنظیم بازار قیمت را هم به‌صورت تنظیم بازاری پیش خواهد برد. وی با بیان این‌ که در زمینه مرغ و تخم مرغ هم با تمهیدات انجام شده هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد، تصریح‌ کرد: در راستای حمایت از تولید تا روز گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن مرغ مازاد بازار توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده است تا در زمان لازم برای کنترل قیمت به بازار عرضه شود. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که ذخایر کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد، اظهار داشت: قیمت‌ها در سایت وزارت جهاد کشاورزی موجود است و بر اساس آن مردم می‌توانند قیمت بازار را رصد کنند. وی با بیان اینکه در حال حاضر کل زنجیره تولید تا بازار محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: هفته گذشته رزمایشی در زمینه بازرسی بازار در کشور برگزار و از هفته آینده با توجه به نزدیک شدن به ایام سال نو، بازرسی‌ها ۲ برابر خواهد شد.
ساداتی‌نژاد با تأکید بر این که نظارت مناسبی بر بازار محصولات کشاورزی خواهیم داشت، تصریح‌ کرد: هیچ کمبودی وجود ندارد و با هر گونه اقدام واسطه‌گری و دلالی برخورد می‌شود. وی با اشاره به این‌که به اندازه کافی ذخایر راهبردی وجود دارد و مشکلی در تنظیم بازار نداریم، خاطرنشان‌ کرد: با این عرضه به‌ طور قطع تنظیم بازار انجام خواهد شد، از مردم هم درخواست می‌کنیم هر گونه تخلفی در قیمت‌ها می‌بینند به سامانه‌هایی که تمهید شده گزارش کنند.
عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه کرد: ما تنظیم بازار عید امسال را با کمک بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها انجام خواهیم داد، بنابراین تنظیم بازار امسال از قدرت و ثبات بیشتری برخوردار خواهد بود.
وی با بیان این که اعتقاد ما این است که عموم اتحادیه‌ها و تشکل‌های ما سالم، حامی و در کنار مردم هستند، یادآوری‌ کرد: در حال حاضر بخش خصوصی در کنار شرکت پشتیبانی امور دام به خوبی نقش آفرینی می‌کند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که بر اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم، حوزه کشاورزی حوزه‌ای تجاری و اقتصادی است، گفت: واردات و صادرات خون اقتصاد است و با تسلط کاملی که بر بازار داریم، هیچ ممانعتی با واردات و صادرات در محصولات کشاورزی وجود ندارد.
وی ادامه‌ داد: از آنجایی که این سیاست را به‌تازگی شروع کرده ایم، ممکن است برخی با نگاه سوداگری بخواهند از این فضا در بازار سوء‌استفاده کنند که با ذخایری که داریم اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم. ساداتی‌نژاد گفت: دام مازاد در کشور داریم، بنابراین هم صادرات دام مازاد انجام می‌شود و هم عرضه در داخل به اندازه کفایت وجود دارد. وی تأکید کرد: هر وقت در حوزه گوشت قرمز نیاز به واردات داشته باشیم، انجام می‌شود و محدودیتی وجود ندارد اما به‌طور طبیعی تا در داخل تولید هست نیازی به واردات نخواهیم داشت. طبق آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه نزدیک به ۱۷ میلیون تن انواع محصولات پروتئینی شامل سه میلیون تن گوشت مرغ، ۱۱.۵ میلیون تن شیرخام، ۱.۲ میلیون تن گوشت قرمز و ۱.۲ میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود.
 ذخیره‌سازی دام زنده جایگزین گوشت منجمد می‌شود
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از ذخیره‌سازی دام زنده سبک و سنگین به‌جای گوشت منجمد برای نخستین بار خبر داد و گفت: تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار رأس دام سبک و ۲ هزار رأس دام سنگین به‌صورت زنده ذخیره‌سازی شده است و به‌تدریج روانه بازار می‌شود. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، محسن مردی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور به‌طور معمول گوشت را به‌صورت منجمد ذخیره می‌کند که بازارپسندی آن در کشور کمتر است، اما امسال برای نخستین بار گوشت را به‌صورت دام زنده سبک و سنگین ذخیره کرده‌ایم.
  ۱۵۰۰ رأس دام سبک و ۲۰۰ رأس گوساله کشتار و روانه بازار شد
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان این‌که نگاه ما به بازار و قیمت است، تصریح‌ کرد: شب گذشته یکهزار و ۵۰۰ گوسفند کشتار شده است که امروز وارد بازار می‌شود. همچنین ۲۰۰ رأس گوساله کشتار شده هم امروز در بازار توزیع می‌شود. وی گفت: با توجه به شرایط بازار، این کشتار و توزیع ادامه خواهد داشت، همچنین حدود ۴۰ هزار تن گوشت گوساله منجمد ذخیره شده داریم و مشکلی در بازار به وجود نخواهد آمد. مردی با بیان اینکه امسال کشور با مازاد دام سبک و سنگین روبه‌روست، ادامه‌ داد: در هفته‌های اخیر قیمت گوشت قرمز دام سبک به حدود ۱۳۰ هزار تومان رسیده بود که با توزیع گوشت در ۲ روز گذشته قیمت این محصول در بازار به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اضافه‌ کرد: قیمت گوشت گوساله هم به ۱۱۷ هزار تومان کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت قرمز به خاطر نوسانات تولید نیست، گفت: این افزایش قیمت ناشی از شایعات مربوط به حذف ارز ترجیحی، تلاطم‌های معمول بازار و همچنین کاهش توزیع در بازار بوده که با افزایش توزیع این مشکل برطرف خواهد شد. مردی افزود: ما هماهنگی خوبی با سیستم توزیع داریم و با اختیاراتی که وزارت جهاد کشاورزی به شرکت پشتیبانی امور دام داده است، بازار رصد می‌شود و اقدامات را به بهترین نحو انجام می‌دهیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7823/7/597450/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها