اخبار


رشد اقتصادی با نفت یک درصد شد

شاخص‌های اقتصادی که از سوی بانک مرکزی اعلام شد، حکایت از رشد اقتصادی یک درصدی با نفت و بدون نفت نیم درصد در سه ماهه دوم ۱۴۰۰ دارد، ضمن اینکه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز به سه‌هزار و ۸۹۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.
براین اساس و با احتساب عملکرد سه ماهه دوم ۱۴۰۰ به قیمت‌های جاری، تولید ناخالص داخلی ۱۷ هزار و ۵۷۰ هزار میلیارد ریال، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۳ هزار و ۸۹۶ هزار میلیارد ریال، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی ۷ هزار و ۲۵ هزار میلیارد ریال و هزینه‌های مصرفی بخش دولتی ۲ هزار و ۲۸۶ هزار میلیارد ریال بوده است. براساس آمار شاخص‌های عمده اقتصادی منتشر شده نماگر‌های اقتصادی در بخش خارجی اقتصاد در شش ماهه اول امسال، تراز حساب جاری ۵ میلیارد و ۹۹۷ میلیون دلار، تراز بازرگانی ۸ میلیارد و ۷۳ میلیون دلار، صادرات کالا ۳۶ میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار و ارزش واردات کالا ۲۸ میلیارد و ۳۵ میلیون دلار بوده است. همچنین هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی هفت‌هزار و ۲۵ هزار میلیارد ریال و هزینه مصرفی بخش دولتی ۲ هزار و ۲۸۶ هزار میلیارد ریال بوده است.

رشد ۱۷ درصدی نقدینگی در شهریور ۱۴۰۰
بررسی آمار بانک مرکزی از وضعیت نرخ رشد متغیرهای بخش‌ پولی در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نیز بیانگر آن است که نقدینگی در شهریور ماه امسال نسبت به پایان سال قبل ۱۷ درصد رشد داشت.
متغیر پول در این دوره ۱۸.۲ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد کرد. همچنین شبه‌پول در شهریور امسال نسبت به سال گذشته ۱۶.۷ درصد افزایش داشت. در شهریورماه امسال سپرده‌های بخش غیردولتی امسال نسبت به سال گذشته ۱۷.۴ درصد رشد داشته است. همچنین در سه ماهه دوم ۱۴۰۰، شاخص کل قیمت بورس در پایان دوره یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۵۱ واحد، ارزش سهام و حق تقدم معامله شده ۳ هزار و ۴۱۲/۳ هزار میلیارد ریال و حجم سهام و حق تقدم معامله شده ۴۸۳/۳ دهم میلیارد سهم بوده است. براساس نماگر‌های اقتصادی منتشره بانک مرکزی در سه ماهه دوم امسال تعداد ۶ هزار و ۶۱۷ فقره جواز تأسیس برای واحد‌های صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۷۸۵/۷ هزار میلیارد ریال و تعداد هزار و ۶۲۵ فقره پروانه‌های بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۶۷۱/۹ هزار میلیارد ریال صادر شده است. بر این اساس وزن صادرات غیر نفتی در شهریور امسال ۱۴ هزار و ۵۲۲ هزار تن و ارزش آن ۴ میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب از نظر وزنی ۷۶ درصد و از نظر ارزش ۵۴ درصد رشد داشته است.

فروش بلیت هواپیما کمتر از نرخ ۶۰۰ هزار تومان ممنوع نیست

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: فروش بلیت هواپیما کمتر از نرخ ۶۰۰ هزار تومان تخلف محسوب نمی‌شود و این سازمان برای ارزان‌فروشی بلیت مشروط به عدم کاهش کیفیت خدمات، ممنوعیتی قائل نیست.
میراکبر رضوی در گفت‌وگو با ایرنا درباره شایعه ورود سازمان هواپیمایی به برخورد با شرکت‌هایی که ارزان‌فروشی بلیت هواپیما دارند، افزود: ارزان فروشی به معنای کاهش خدمات هوایی مشکل ایجاد خواهد کرد، اما اگر با هدف پرکردن صندلی پرواز در سفرهای کم مسافر باشد هیچ ممنوعیتی برای شرکت‌های هواپیمایی قائل نیستیم.
وی توضیح‌ داد: پارسال نرخ بلیت هواپیما ۱۰ درصد افزایش یافت و پاییز امسال نیز پس از برگزاری جلسات مختلف و تلاش سازمان هواپیمایی، مجدد قیمت‌ها را بین ۱۰ تا ۳۰ درصد و با میانگین ۱۵ درصدی در همه مسیرها کاهش دادیم. وی با بیان اینکه نرخ‌نامه جدید در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی بارگذاری شد، ادامه‌ داد: کاهش نرخ‌ها اعلام و سقف قیمتی نیز برای همه نرخ‌ها گذاشته شد و سازمان هواپیمایی نیز اعلام کرد هر شرکت هواپیمایی بالاتر از نرخ‌های اعلام شده اقدام به فروش داشته باشد، تخلف است و با آن برخورد می‌شود. رضوی گفت: برخی رسانه‌ها به‌تازگی اعلام کردند که فروش بلیت هواپیما زیر ۶۰۰ هزار تومان تخلف است، ارزان‌فروشی محسوب می‌شود و سازمان هواپیمایی با آن برخورد می‌کند؛ این موضوع را تکذیب می‌کنیم، سازمان هواپیمایی با این موضوع مخالف است زیرا در این صورت مانع اجرای آزادسازی و رقابت بین ایرلاین‌ها شده است. سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: در عین حال این ملاحظه وجود دارد که اگر شرکت‌های هواپیمایی به بهانه ارزان‌فروشی، خدمات هوایی و کیفیت مشتری‌مداری را کاهش داده‌اند یا ایمنی پروازها رعایت نشده باشد، برخورد خواهیم کرد. به گفته این مقام مسئول، فروش بلیت هواپیما با نرخ‌های بالاتر از سقف تخلف است و با آن برخورد خواهد شد و فروش با قیمت‌های خیلی پایین نیز جای بررسی و ورود سازمان را دارد، اما به‌طور کلی سازمان هواپیمایی مخالف برقراری کف قیمت‌ها است.

ثبات در بازار سیمان

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت، ثبات در قیمت‌ها و تعادل پایدار بازار سیمان در عین نوسانات ارزی اخیر را نشانه تحقق راهبرد مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی تحریم‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد.
سیف‌الله امیری در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین روزهای حضور در وزارتخانه (ابتدای شهریور ماه) اداره کل صنایع معدنی را مسئول تنظیم بازار سیمان کرد و دستور ورود تمامی محصولات کارخانجات تولیدی سیمان به بورس را صادر کرد، اظهار داشت: وزیر صمت در اجرای نخستین برنامه‌های تحولی خود مهلت 3 هفته‌ای جهت حضور تمامی تولیدکنندگان سیمان در بورس کالا و شکستن قیمت‌ها به نفع مصرف کننده واقعی را صادر کرد؛ این دستور در حالی صادر شد که قیمت هر پاکت سیمان در کارخانه بین 27 تا 30 هزار تومان و در بازار آزاد بین 70 تا 110 هزار تومان نوسان داشت.
وی افزود: طرح ورود سیمان به بورس کالا به‌عنوان یکی از نخستین طرح‌ها و برنامه‌های تحولی وزارت صمت را با فراخوان بیش از 31 هزار عامل توزیع سیمان در سراسر کشور با همراهی سازمان‌های صمت استانی و مرکز اصناف سابق وزارت صمت آغاز کرده و اعلام کردیم که تمامی عوامل باید اطلاعات خود به همراه تمامی معاملات و فاکتورها را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.
امیری با بیان اینکه در همان روزهای اول عرضه سیمان در بورس، کاهش قیمت‌ها تا 25 هزار تومان در هر پاکت 50 کیلویی و 36 هزار تومان سیمان فله در هر تن را تجربه کردیم، گفت: برای تمامی کارخانجات کف عرضه تعیین شد و ضمن برنامه‌ریزی جهت امکان تداوم صادرات این محصول به طور میانگین هر هفته شاهد عرضه بیش از یک میلیون تن سیمان در بورس بودیم که حدود 900 هزار تن آن به فروش رسیده و مابقی در صورت عدم صادرات مجدداً در هفته بعد به بورس عرضه می‌شود.
وی با تشریح وضعیت فعلی تنظیم بازار سیمان در کشور گفت: در همین هفته گذشته 10 میلیون و 334 هزار و 416 تن سیمان در بورس عرضه شده است که 747 هزار و 23 تن آن خریداری شده و روند افزایش عرضه نسبت به تقاضا منجر به ثبات، تعادل و پایداری در بازار سیمان شده است؛ همچنین قیمت هر پاکت سیمان در بورس کالا زیر 25 هزار تومان و قیمت در بازار آزاد بین 30 تا 37 هزار تومان است که ناشی از 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌‌های مربوط به حمل‌ونقل است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7823/7/597451/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها