روایت سید مقاومت از علامه مصباح یزدی

اعضای حزب‌الله به صورت مستمر با آیت‌الله مصباح ارتباط داشتند


گروه سیاسی/  چندی قبل سید حسن نصرالله به مناسبت سالگرد مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در گفت‌وگو با فرزند ایشان به ابعادی کمتر شنیده شده از ارتباط حزب‌الله لبنان با آن عالم فرزانه پرداخت.
به گزارش «ایران»، دبیرکل حزب‌الله لبنان در این گفت‌وگو زمان آشنایی شخصی خود با علامه مصباح یزدی را حدود 20 سال قبل اعلام کرد و خبر داد که حزب‌الله با مرحوم آیت‌الله بهجت و مرحوم آیت‌الله مصباح ارتباط نزدیکی داشت. وی با ذکر این نکته که کتاب‌ها و سخنرانی‌های مرحوم مصباح یزدی را شخصاً پیگیری می‌کرده گفت درس اخلاق آیت‌الله مصباح را که از تلویزیون الصراط پخش می‌شد به صورت روزانه به زبان فارسی پیگیری می‌کرده است. سیدحسن نصرالله در این گفت‌وگو عنوان داشت که اکثر کتاب‌های منتشر شده ایشان به زبان عربی را مطالعه کرده و حتی برخی از آنها را دو بار خوانده است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان درخصوص ویژگی‌های بیانات آیت‌الله مصباح گفت: بیان روشن، عمق اندیشه و قدرت بیان زیبا و شیوا از مهم‌ترین ویژگی‌های سخنان ایشان بوده است. وی گفت: آیت‌الله مصباح بین مخاطبان خود تفاوت می‌گذارد. هنگامی که برای عموم صحبت می‌کند متناسب صحبت می‌کند. این ویژگی را برخی اساتید ندارند. ایشان در همه موارد به آیات قرآن استناد می‌کند. سید مقاومت درخصوص میزان تسلط علامه مصباح به فهم قرآن و زبان عربی گفت: ایشان فهمی از آیات قرآن داشت و به گونه جدیدی توضیح می‌داد. به طوری که من به عنوان یک عرب احساس می‌کنم فهم جدیدی از همان کلمات و زبان دارد.
وی معتقد است علت تأثیرگذاری حرف‌های آیت‌الله مصباح و نشستن سخنان وی بر دل به خاطر آن بود که ایشان به حرف‌های خود عامل بود و صحبت‌ها از دل و اخلاص و محبت برآمده بود. دبیرکل حزب‌الله می‌گوید: همیشه به برادرانم در لبنان سفارش می‌کنم از درس‌های ایشان استفاده کنند زیرا این صحبت‌ها از بهترین‌ مباحثی است که یک فرد می‌تواند استفاده کند.
وی با اشاره به نظریه‌پردازی‌های علامه مصباح گفت: بعد از شهادت شهید صدر و شهید مطهری، آیت‌الله مصباح یزدی در نظریه‌پردازی در حوزه مفاهیم، قوانین و نظریات اسلامی بی نظیر و بی بدیل است.
نصرالله در ارتباط با بینش سیاسی آیت‌الله مصباح در سطح امت گفت: ما همواره احساس می‌کردیم که آیت‌الله مصباح به این خط و راه ایمان دارد و برای آن نظریه‌پردازی و با قدرت از آن پشتیبانی می‌کند. یعنی در موضوع شیطان بزرگ ایالات متحده امریکا، مقابله با پروژه امریکایی در منطقه و فهم سیاست‌های امریکا که حتی داخل ایران هم قابل مناقشه است. ایشان در موضوع فلسطین و محور مقاومت و چشم‌انداز آن و ستیز با رژیم صهیونیستی، وحدت اسلامی بین شیعه و سنی و مسأله گروه‌های تکفیری که از جمله مسائل مورد مناقشه در جهان شیعی است صاحب تحلیل بود. در این بخش آیت‌الله مصباح یزدی مطابق با اندیشه و خط مکتب امام خمینی و رویکرد امام خامنه‌ای تحلیل و آن را تبیین می‌کرد و مقدمات و اصول آن را می‌گفت.
سید مقاومت گفت: این مهم است. ما به این نیاز داشتیم. ما به این پایه‌گذاری نیاز داشتیم. گاهی اندیشه‌ای را ارائه می‌کنی و گاهی مبانی و اصول و استدلال‌ها را ارائه می‌کنی که این اندیشه را در سطح اعتقادی، فکری، فقهی و شرعی تأیید می‌کنید. وی درخصوص یکی از ثمرات سفرهای مکرر ایشان به لبنان گفت: ایشان این مفاهیم و اندیشه‌ها را تثبیت کرد. درست است که ما از ابتدا به این اندیشه‌ها اعتقاد داشتیم اما وقتی به صورت علمی، متین و محکم و متقن استدلال می‌آوری باعث می‌شود ایمان به آن عمیق شود و این کار انجام شد.
سیدحسن نصرالله خبر داد که آیت‌الله مصباح یزدی از اولین افرادی بود که پس از جنگ 33 روزه به لبنان رفته و درخصوص آثار معنوی و اخلاقی و روحی جنگ سؤال کرده است. سید حسن نصرالله ادامه داد: در پاسخ من به ایشان گفتم در این جنگ خدا را دیدیم.  پس از توضیحاتی که دریافت کرد، محبتش به اعضای حزب‌الله و شخص من بیشتر شد. وی همچنین درخصوص ارتباط مستمر اعضای حزب‌الله لبنان با مرحوم علامه مصباح یزدی خاطرنشان کرد که در همه سفرها به ایران نیروهای حزب‌الله با ایشان دیدار داشتند و سؤالات آنها را پاسخ می‌داد و باعث می‌شد که با عزم و ایمان و یقین به لبنان بازگردند. سیدحسن نصرالله می‌گوید برادرانی که خسته می‌شدند به قم می‌رفتند، با ایشان دیدار و گفت‌وگو می‌کردند و با عزمی دوباره به لبنان بازمی‌گشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7823/3/597499/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها