16 ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران در شرایط قرمز قرار دارد

هوای ناپاک در ریه تهرانی ها



فریبا خان احمدی
خبرنگار
آلودگی هوای تهران چند روزی است که در پایتخت ساکن شده است. طبق داده ها و نقشه های پیش بینی هواشناسی قرار بود آلودگی هوا تا روز سه شنبه 18 دی ماه  در تهران تداوم داشته باشد و از روز چهارشنبه با بارش های نسبتا ضعیف و وزش باد هوای پایتخت تلطیف شود اما دیروز باد نیامد و ترافیک خودروها، غلظت آلاینده‌ها را افزایش داد و نتیجه آنکه به رغم پیش بینی ها کیفیت هوا در مناطق پرتردد بشدت کاهش یافت. آنطور که سازمان هواشناسی اعلام کرده کیفیت 16ایستگاه در تهران در شرایط قرمز و ناسالم برای همه قرار دارد. عدد 140 شاخص کیفیت هوای دیروز تهران بود؛ عددی که هوای تهران را در صبح چهارشنبه برای همه گروه های سنی ناسالم کرد.  پایتخت نشین ها  این روزها همچنان هوای ناپاک تنفس می کنند و مشخص نیست این زمستان دودآلوده تهران تا چند روز دیگر ادامه دارد. روز گذشته منطقه ۱۹ با شاخص ۱۷۴ در صدر آلوده ترین ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران قرار گرفت، همچنین کیفیت هوا تنها در ایستگاه‌ شهرری(منطقه ۲۰) قابل قبول گزارش شد. طبق گزارش های اداره سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت  در این سال به‌طور میانگین 2.4 درصد از روزهای سال در محدوده پاک، ۶۸ درصد در محدوده قابل قبول، ۲۱ درصد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس و ۸.۶ درصد در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است. برابر آمار کشوری و مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا که توسط وزارت بهداشت منتشر شده است، آلودگی هوا سالانه ۴۵۰۰ نفر از شهروندان تهرانی و بیش از ۳۰ هزار نفر را در کشور به کام مرگ می‌کشد. در این میان بیشترین میزان مرگ منتسب به آلودگی هوا به تهران تعلق داشت که ارتباط مستقیمی با جمعیت آن دارد. از همین رو، سازمان هواشناسی در این شرایط جوی توصیه می‌کند پرهیز از ترددهای غیر ضروری به مناطق پرتردد (بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری)، اجتناب از فعالیتهای فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها در دستور کار قرار گیرد.
 بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران قرار بود آلودگی هوا  از روز چهارشنبه به روال سابق برگردد و وزش باد و بارش های پراکنده تا حدودی غلظت آلاینده ها را کاهش دهد اما با توجه به عدم وزش باد مؤثر، شرایط برای پراکندگی آلاینده ها فراهم شد.
اعلامیه ای که سازمان هواشناسی 18 دی منتشر کرد بر این موضوع تأکید داشت که طی پنج روز آینده آسمان صاف و غبارآلود و گاهی بارش‌های پراکنده و وزش باد در استان قابل انتظار خواهد بود و همچنین با توجه به پایداری هوا تا پنج روز آینده انباشت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا مورد انتظار است.  بنابراین تنها راهکار کلیدی یعنی وزش باد و بارش برف در ارتفاعات پایتخت نیز چاره ساز نشد و آسمان تهران همچنان کدر باقی مانده است. باید ببینیم این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد تا وضعیت جوی شدت آلاینده ها را در هوای تهران کم کند. تهران نشین ها منتظرند ببینند در روزهای منتهی به آخر هفته آیا باد و باران نویدبخش هفته ای پایدار خواهد بود یا خیر؟ با این حال تا زمانی که وضعیت جوی در شرایط قرمز و ناسالم قرار دارد؛ توصیه‌ها و هشدارها همانی‌ است که طبق روال همیشگی اعلام می شود؛اینکه در مناطق پرتردد بویژه ایستگاه‌های قرمز که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد، افراد سالمند، کودکان و زنان باردار تردد نکنند و بهتر است از خودروی شخصی کمتر استفاده شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7823/21/597503/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها