جانمایی نامناسب مخازن میعانات گازی عامل انتشار بوی بد در عسلویه



زهره توکلی
خبرنگار اجتماعی
با بارندگی‌های اخیر در عسلویه، یکی از مخازن ذخایر میعانات گازی که در نزدیکی منطقه مسکونی قرار دارد، دچار آسیب و شکستگی شد و به‌دنبال آن بوی بد بسیار شدیدی در مناطق مسکونی انتشار یافت. انتشار این بوی بد، محیط‌ زیست منطقه و استان بوشهر را بر آن داشت که از متولیان آن بخواهند این مشکل را به‌صورت فوری حل کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان بوشهر در این باره به «ایران» گفت: در عسلویه مخازن مشترک و متمرکزی وجود دارد که تمامی میعانات گازی برای صادرات یا انتقال به مکان‌های دیگر، در این مخازن ذخیره‌سازی می‌شود.
دکتر فرهاد قلی‌نژاد افزود: ذخیره‌سازی میعانات گازی از بیش از 15سال قبل با استقرار این مخازن در فاصله کم از مناطق مسکونی در حال انجام است لذا به طور قطع، آلودگی‌هایی را در مناطق شهری یا مسکونی ایجاد می‌کنند و منجر به بوهای نامطبوع در استان می‌شود.
وی ادامه داد: سال گذشته سازمان محیط‌ زیست استان بوشهر در این خصوص ورود و از متولیان آن درخواست کرد که ضوابط را رعایت کرده یا این مخازن به مکان دیگر انتقال یابد. در این باره سال گذشته پرونده قضایی نیز تشکیل شد و امسال برای آن رأیی مبنی بر اینکه هم باید اقدامات کنترلی صورت گیرد و هم به مکانی استاندارد منتقل شوند، صادر شد.
این مسئول تصریح کرد: با انجام این شکایت، مقرر شده اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت در این باره انجام شود که اقدامات کوتاه مدت شامل موارد کنترلی است و بلندمدت آن شامل جابه‌جایی مخازن به مکانی استاندارد می‌شود و برای این جابه‌جایی دو سال زمان داده است.
وی اظهار داشت: پیگیری‌ها طی این 15سال هم بوده اما این پیگیری‌ها در سال‌های اخیر با توجه به توسعه شهرها، نزدیک شدن خانه‌ها، پیشروی شهر و واگذاری اراضی برای ساخت و سازها به سمت منطقه استقرار این مخازن، شدت بیشتری یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست بوشهر درباره اتفاق اخیری که موجب افزایش شدت بو ناشی از این مخازن در منطقه شد نیز گفت: در بارندگی شدیدی که به تازگی در استان داشتیم، یکی از مخازن میعانات گازی دچار اشکال فنی و موجب شد که آلودگی به‌صورت بوی بد در منطقه منتشر شود. وی افزود: با ابلاغ و اخطاری که به شرکت نفت و گاز پارس داده بودیم، متولیان امر به تخلیه این مخزن و جابه‌جایی میعانات گازی به مخزن استاندارد، اقدام کردند. این کار هم موجب جلوگیری از بروز حادثه احتمالی و هم باعث کنترل آلودگی بسیار زیاد در منطقه شد اما چون آب به انتهای مخزن راه یافته و مخزن نیز به طور کامل خالی نشده بود طی روزهای اخیر این بوی بد باز هم در منطقه احساس می‌شد و مردم را نگران و ناراضی کرد.
قلی‌نژاد اضافه کرد: به‌دنبال این مشکل پس از بازدید مجدد از این مخزن، جلسه اضطراری آلودگی هوا و مدیریت بحران را با حضور فرماندار در فرمانداری برگزار کردیم که مقرر شد با نصب پمپ‌های بیشتری، کار تخلیه مایعات از مخزن تا رفع منبع بو انجام شود. با شروع به این کار، شدت بو در منطقه بسیار کاهش یافته اما چون مخزن به طور کامل خالی نشده است و تخلیه کامل آن، چند روز طول می‌کشد، هنوز بوی کمی احساس می‌شود.
وی در خصوص مشکلات احتمالی تنفسی ناشی از این بوی شدید و نامطبوع در منطقه گفت: به طور قطع انتشار این بوی شدید، مشکلاتی را ایجاد کرده و می‌کند اما با تخلیه مخزن، حجم بوی منتشر شده بسیار کاهش یافته است که اگر این کار انجام نمی‌شد به طور حتم مشکلات چشمگیرتر می‌شد.
این مسئول اظهار داشت: این بو بزودی رفع می‌شود اما بویی که چند روز یکبار به‌دلیل تغییر جهت وزش باد در اطراف منطقه نزدیک به مخازن، احساس می‌شود همچنان وجود خواهد داشت لذا تأکید کردیم که باید اقدامات کنترلی صورت گیرد تا شرایط اضطراری نشود.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست بوشهر با بیان اینکه خوشبختانه میعانات گازی وارد محیط نشده بود و فقط بخاری که از مخزن خارج شده بود موجب آلودگی در هوا شد، تأکید کرد: وزارتخانه نفت و گاز و نیز دستگاه‌ها قبل از هر اقدام و احداث این نوع سازه‌ها باید مجوزهای لازم را کسب کنند و همچنین در شرایط کنونی نیز باید به هنگام بروز مشکل، اقدامات فوری را انجام دهند تا در زمان مناسب جانمایی در مکان دیگر صورت گیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/18/598810/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها