ایران در ایران


مشکلات پایداری شرایط برفی و کولاک در آذربایجان غربی و اردبیل

ایران زمین - با اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی طی هفته گذشته مبنی بر کاهش 10 تا 15درجه‌ای دمای هوا در برخی استان‌های کشور و انتظار بارش‌هایی که به‌صورت باران و برف خواهد بود، از ابتدای هفته جاری بارش‌های سیل آسای باران و سفیدپوش شدن برخی استان‌های کشور، موجب مسدود شدن برخی جاده‌ها بخصوص راه‌های روستایی و حتی تعطیلی مدارس بعضی شهرها شد.
این وضعیت در استان‌های شمال غربی کشور نظیر استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل بیشتر به چشم می‌خورد. به طوری که بارش برف که از بامداد دیروز در استان آذربایجان غربی آغاز شد، علاوه بر زمینگیر کردن خودروها در گردنه‌های برفگیر استان و مسدود کردن 122 راه روستایی در شهرهایی نظیر تکاب، پیرانشهر، چالدران، چایپاره، خوی و... منجر به تعطیلی  تمامی مدارس شهری و روستایی در همه مقاطع ارومیه و تعطیلی مقاطع مختلف در تعدادی دیگر از شهرهای دیگر استان نیز شد.  با وجود این، پلیس راه استان آذربایجان غربی از باز بودن تمامی محورهای اصلی این استان خبر داد و اعلام کرد: شب گذشته نیز با تلاش راهداران و امدادگران هلال احمر دهها خودرو گرفتار در برف و کولاک در محورهای مواصلاتی استان نجات پیدا کردند. طبق اطلاع رسانی‌های کارشناس هواشناسی آذربایجان غربی، بارش متناوب برف در تمامی مناطق این استان تا بعدازظهر امروز ادامه دارد. به هر حال، شرایط برفی در این استان در شهرهای مختلف متفاوت بود و با اینکه از قبل هواشناسی پیش‌بینی‌های لازم را کرده بود اما برخی از نهادها عملکرد ضعیفی در این باره داشتند گویی با وجود همه این پیش‌بینی‌ها، بازهم مسئولان امر غافلگیر شدند، چرا که انتظار می‌رفت با شروع بارش برف در ارومیه، عوامل شهرداری نسبت به برف‌روبی سریع مسیرهای مختلف بویژه خیابان‌های اصلی شهر اقدام کنند اما این کار به‌موقع صورت نگرفت. به گزارش تسنیم، عدم برف‌روبی بسیاری از معابر فرعی، برف‌روبی ناقص در معابر اصلی، نبود کیسه‌های شن و نمک در معابر، عدم خدمات‌دهی خودروهای سنگین و سبک شهرداری در خصوص برف‌روبی معابر و انتظار برای دستور از مرکز، از جمله مشکلات ایجاد شده در سطح شهر بود و باعث شد تا خیابان‌های شهر ارومیه با ترافیک و تردد نامناسب از سوی رانندگان مواجه شود. حتی تعطیلی مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی نیز از سوی مسئولان ذیربط دیر اعلام شد به طوری که آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی نیمه شب شنبه تنها با صدور اطلاعیه‌ای درخصوص تعطیلی برخی از مدارس شهرستان‌ها از جمله مدارس ابتدایی در ارومیه خبر داد، در حالی که حضور دانش‌آموزان مقاطع متوسطه در مدارس با مشکل جدی روبه رو شد و در نهایت آموزش و پرورش پس از آغاز ساعت کار مدارس، خبر تعطیلی تمامی مدارس ارومیه و برخی دیگر از شهرهای استان را اعلام کرد و موجب نارضایتی مردم شد. البته تأخیر در اعلام تعطیلی پیش از این نیز اتفاق افتاده بود.

تداوم برف و کولاک شدید در اردبیل تا پایان دی ماه
سرما و کاهش شدید دمای هوا در استان سردسیر اردبیل نیز نمود زیادی داشت و مشکلاتی را برای مردم این استان نیز ایجاد کرد. البته وضعیت در این استان شاید سخت‌تر از استان‌های دیگر باشد، چرا که بارش این برف در اردبیل در حالی‌ بود که هنوز مردم این شهر از پیامدهای ناشی از بارش سنگین برف جمعه گذشته رهایی نیافته بودند. این وضعیت موجب ایجاد اختلال در تردد ساکنان این شهر بویژه در گذرگاه‌های شهرک‌های حاشیه و مرتفع اردبیل شد. به گزارش ایرنا، از اغلب شهرستان‌های استان اردبیل، بارش برف و ‌کولاک گزارش شده و دمای آنها بین 3- تا 5- درجه بوده است، با توجه به سرمای زیاد این توده هوا اعلام شد که انتظار می‌رود بارش در جلگه گرمسیر مغان نیز به‌صورت برف باشد. مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل نیز اعلام کرد، جاده خلخال- اسالم به‌دلیل بارش برف، کولاک شدید و نبود دید مناسب تا اطلاع ثانوی مسدود شده است و دیگر جاده‌های اصلی استان نیز به‌رغم بارش برف باز بوده و تردد در آنها با احتیاط جریان دارد.

میانگین استاندارد خودروهای داخلی یورو 2 است

ایران زمین - با وجود وعده‌های دولت‌های گذشته برای ارتقای استاندارد خودروهای داخلی به یورو 5، مسعود تجریشی همزمان با هفته هوای پاک میانگین استاندارد خودروهای داخلی را یورو 2 اعلام می‌کند و می‌گوید: «میانگین استاندارد خودروهای داخلی یورو۲ است یعنی مصرف سوخت بالایی دارند، در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر سوخت مصرف می‌کنند که رقم بالایی است.»
خودروسازها و سوخت دو عامل اصلی آلودگی کلانشهرها هستند که برنامه‌ها در چند دهه گذشته از پس حل آن برنیامده‌اند. «مسعود تجریشی» در این نشست مجازی نیز خودروسازها را مخاطب قرار می‌دهد و می‌گوید: «اگر خودروساز به جای اینکه خودرویی تولید کند که در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف کند، خودرویی استاندارد تولید کرده و انتشار آلودگی کمتر خواهد بود، مضاف بر اینکه مردم هم قدرت انتخاب ندارند چون در غیر این صورت محصول با کیفیت‌تری خریداری می‌کردند.» تجریشی می‌گوید: «با توجه به شرایط تغییرات اقلیمی، تناوب وقوع پدیده‌ها تا حدی تغییر کرده بنابراین باید در این باره سیاستگذاری کنیم، کشورهایی مانند پاکستان وزارتخانه‌ای در این زمینه دارند اما ما چنین سازوکاری نداریم، یک ماه پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه شورای عالی معاونان خواست تا مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم لایحه‌ای را در این زمینه تنظیم کند مبنی بر اینکه چه کارهایی باید انجام شود و باید به دولت ارائه شود، در آنجا نقش سازمان‌ها و دستگاه‌ها مشخص شده و یک سری تعهدات برای نهادهای مختلف تعیین و مصوب می‌شود.» مسعود تجریشی بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی را نتیجه بی توجهی به تغییر اقلیم می‌داند و می‌گوید: «در زندگی روزمره خود تغییرات اقلیم را متوجه می‌شویم که خسارات زیادی را هم وارد می‌کند، در چند سال در برخی جاها ۱.۸ دهم سانتیگراد افزایش دما داشتیم، امسال در صادرات برخی محصولات کشاورزی موفق نبودیم. چون با توجه به تغییر اقلیم نمی‌دانیم که از چه میزان کود و در چه زمانی باید استفاده کنیم که تمام اینها نیاز به آموزش دارد.» تجریشی از پرداخت وام برای کاهش آلایندگی‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: «با ورود معاون اول رئیس جمهور به موضوع و تأمین منابع مالی برنامه‌ای که از سوی سازمان تهیه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی پیگیری و عملیاتی می‌شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/18/598812/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها