ورود به بورس راهی برای تأمین مالی شرکت‌های فناوری محور


علیرضا توکلی
کارشناس فناوری اطلاعات و تأمین مالی و بازار سرمایه
چندی پیش خبر ورود اولین شرکت فناوری محور از اکوسیستم استارتاپی کشور خبرساز شد. ورود تاکسی اینترنتی تپسی به فرابورس خبر خوب و مسرت بخش برای کل بازار سرمایه است، چرا که اصولاً یکی از وظایف بورس این است که از تمام بخش‌های اقتصادی نماینده‌هایی در بورس یا فرابورس داشته باشد و هرچه تعداد این شرکت‌ها بیشتر و متنوع‌تر باشد عملاً بازار سرمایه و شاخص کل بورس ما بهترمی‌شود و می‌تواند وضعیت کل اقتصاد را نشان دهد.
با ورود این شرکت فناوری محور باید گفت که سد شکسته شده ولی اینکه آیا بعد از این دیگر شرکت‌های فناوری محور اکوسیستم استارتاپی کشور بعد از رشد و توسعه می‌توانند به بورس و فرابورس راه یابند نمی‌توان پاسخ دقیقی داد، چرا که پیش از این از برخی از بخش‌ها مانند صندوق زمین و ساختمان یک یا دو مورد توانست وارد بورس شود و بقیه نتوانستند ولی امیدواریم با حضور مدیرعامل جدید فرابورس، نگاه‌های محدودکننده برداشته شده و شرکت‌های فناوری محور دیگر اکوسیستم استارتاپی کشور نیز بتواند وارد بورس شود.
شرکت‌های فناوری محور نیاز دارند وارد بازار سرمایه شوند تا بتوانند تأمین مالی راحت‌تری داشته باشند، چرا که شرکت‌هایی که وارد بورس و فرابورس می‌شوند نسبت به شرکت‌هایی که در بازار سرمایه حضور ندارند، بهتر می‌توانند تأمین مالی کنند.
البته باید گفت که از آنجایی که شرکت‌های فناوری محور فعالیت جدیدی هستند در بورس نیز مانند دیگر شرکت‌هایی با قدمت بالا مانند ایران خودرو با بیش از 50 سال حضور در بورس دارای ریسک هستند و دچار نوسانات می‌شوند و این نوسانات و ریسک طبیعی است و اگر قیمت سهام آن افزایش یابد یعنی دارای پتانسیل رشد است و اگر از قیمت عرضه اولیه پایین آید وقوع ریسک بیشتر از پتانسیل رشد شرکت‌هاست.
هرچند اعتقاد دارم وجود ریسک‌ها نباید مانع از ورود شرکت‌ها به بورس شود و شرکت‌ها باید وارد بورس شوند و ما ابزاری پیدا کنیم با بازخوردهایی که از بازار دریافت می‌شود بتوانیم این ریسک‌ها محاسبه کنیم.
اینکه تپسی در فرابورس پذیرفته شده است نیز خود اقدام مبارکی است بنابراین ورود به صندوق سرمایه برای شرکت‌های فناوری محور اکوسیستم استارتاپی کشور بهتر است وقتی سهام به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی واجد شرایط واگذار می‌شود به‌دلیل اقدام‌های تخصصی و کارشناسی عرضه اولیه و قیمت‌ها دقیق‌تر خواهد بود.
شرکت‌های فناوری محور و شرکت‌هایی که بر مبنای دانش شکل می‌گیرند سرمایه مالی بالایی ندارند و معمولاً کارکنان آنها با حقوق کم و در ازای گرفتن بخشی از سهام شرکت کار می‌کنند بنابراین وقتی شرکت وارد بورس شود آنها انگیزه می‌یابند تا بهتر کار کنند تا قیمت سهام خود را بالا ببرند و از سوی دیگر، دیگر شرکت‌های مشابه هم فعالیت خود را گسترش می‌دهند تا بتوانند وارد بورس شوند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/19/598817/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها