اخبار


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
۲۰‌ میلیون پورت پرسرعت فیبر نوری راه‌اندازی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مردم ما شایسته سرعت‌های چندصد مگابیتی اینترنت هستند، گفت: پروژه «فیبر نوری نقاط» از دهه فجر امسال کلید می‌خورد و تا پایان دولت سیزدهم ۲۰‌ میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری برای منازل و کسب‌وکارها راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش «ایران»، عیسی زارع‌پور در صفحه خود در اینستاگرام با انتشار تصویری از نامه یکی از کاربران، نوشت: نامه‌ای را یکی از دوستان با واسطه‌ای برای من فرستاده بود. نامه دو فرزند خردسالش خطاب به من و گله از بی‌کیفیتی اینترنت منزلشان بود. وقتی خواندم واقعاً متأثر شدم و خب حق دارند. وی ادامه داد: وضعیتی که این عزیزان به آن اشاره کرده‌اند، وضعیت نابسامان اینترنت خانگی است که با سیاست‌های غلط و تلنبارشده در یک دهه گذشته به وجود آمده، به‌گونه‌ای که حالا بین ۱۸۱ کشور رتبه ۱۴۲ را داریم. وضعیت تلفن همراه هم اگرچه بهتر از ثابت است (رتبه ۷۰) اما آن هم نیازمند بهبود است که به‌صورت مستمر پیگیری می‌کنم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اصلاح این رویه در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، اما برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدتی برای افزایش کیفیت و سرعت شبکه ارتباطی کشور تدارک دیده‌ایم. پروژه «فیبر نوری نقاط» از دهه فجر امسال کلید می‌خورد و تا پایان دولت سیزدهم ۲۰‌ میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری برای منازل و کسب‌وکارها راه‌اندازی می‌شود. زارع‌پور افزود: البته تحقق این پروژه بزرگ ملی نیازمند عزم ملی است که دولت سیزدهم خود را برای آن آماده کرده است. مردم ما شایسته سرعت‌های چند صد مگابیتی اینترنت هستند که دور از دسترس نیست.

اختلال پهنای باند اینترنت بین‌الملل کشور رفع شد

شرکت ارتباطات زیرساخت از رفع اختلال پهنای باند اینترنت بین‌الملل کشور که به‌دلیل قطعی مسیر فیبرنوری در گرجستان اتفاق افتاده بود، خبر داد.
به گزارش «ایران»، طبق گزارش مرکز عملیات شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، قطع دو مسیر فیبرنوری در گرجستان، روز شنبه 25 دی‌ ماه باعث قطع یک‌هزار گیگابیت از ظرفیت بین‌الملل پهنای باند اینترنت کشور شده بود که با رفع اختلال، این مسیر هم اکنون به شبکه بازگشته است. شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه‌ای از اتصال مجدد ۱۰۰۰ گیگ از ظرفیت بین‌الملل ارتباطات کشور خبر داده و اعلام کرده است: «بنا بر اعلام مرکز عملیات شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، ظرفیت مذکور پس از رفع اختلال به وجود آمده در ساعت ۱۸:۴۵ روز شنبه ۲۵ دی ماه بازیابی شده و مجدداً در مدار مصرف قرار گرفته است.»
از حدود دو ماه پیش نیز به‌دلیل قطعی کابل‌های دریایی فیبرنوری در محدوده قطر و امارات، ۴۳۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای اینترنت کشور از دسترس خارج شده بود که وزیر ارتباطات اواخر هفته گذشته از رفع این قطعی خبر داد. به گفته عیسی زارع‌پور این اختلال، پهنای باند مصرفی کشور را ۷ درصد کاهش داد.
اواخر آذرماه نیز ۳۰۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت که از طریق روس تلکام تأمین می‌شد با قطعی و اختلال مواجه شد که هم اکنون ظرفیت آن مسیر نیز به حالت عادی بازگشته است.

شناسایی بدافزار مخرب در حمله به وب سایت‌های اوکراین

شرکت مایکروسافت اعلام کرد، بدافزار مخرب را در سیستم‌های متعلق به سازمان‌های دولتی متعدد اوکراین و سازمان‌هایی که با مقامات دولتی همکاری دارند، شناسایی کرده است.به گزارش ایسنا، مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد، این بدافزار به پوشش جاسوس افزار درآمده اما در واقع اگر از سوی حمله‌کننده فعال شود، سیستم رایانه‌ای آلوده را غیرقابل فعالیت خواهد کرد. ما این اطلاعات را به اشتراک می‌گذاریم تا به دیگران در جامعه امنیت سایبری کمک کنیم به‌دنبال دفاعی در برابر این حملات باشند.
مایکروسافت هنوز گروهی را که در این حملات نقش دارند شناسایی نکرده و به تحلیل و بررسی ادامه می‌دهد. این بدافزار نخستین بار در ۱۳ ژانویه شناسایی شد. براساس گزارش بلومبرگ، مایکروسافت اعلام کرد، «مایکروسافت ۳۶۵ دفندر اندپوینت دیتکشن» و محافظت‌های آنتی ویروس این شرکت قادر به مقابله در برابر این بدافزار هستند و هیچ شواهدی از اینکه در این حملات آسیب‌پذیری در محصولات و خدمات مایکروسافت مورد بهره‌برداری قرار گرفته باشد، مشاهده نشده است. اوکراین با حمله سایبری گسترده‌ای روبه‌رو شده که وب سایت‌های وزارتخانه‌های متعدد شامل وزارت امور خارجه و وزارت آموزش و پرورش را از کار انداخته است.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/19/598818/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها