۳ مورد فوتی «اُمیکرون» در ایران ثبت شد

سالمندان دوز سوم را تزریق کنند


گروه اجتماعی / خطر بروز موج اُمیکرون با وجود کاهش مرگ‌های کرونایی به زیر 30 مورد به کشور نزدیک‌تر شد. آمار مبتلایان به ‌اُمیکرون به ۱۱۶۲ مورد رسیده و از این تعداد نیز دیروز نخستین موارد فوتی ناشی از اُمیکرون در کشور با جان باختن سه بیمار سالمند، ثبت شد. طبق اعلام سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، افرادی که در شهرهای تبریز، یزد و شهرکرد جان خود را از دست داده‌اند، سالمند بوده و واکسیناسیون‌شان را به طور کامل در سه نوبت انجام نداده بودند. رصد گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا یک مرتبه و در کمتر از چند روز دو برابر افزایش یافت و از هزار و چند مورد ابتلا به دو هزار و ۲۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ رسید. همچنین رقم بستری‌ها نیز از 134 مورد بستری در روزهای گذشته به ۲۲۴ بیمار کرونایی افزایش پیدا کرده است. از طرفی تعداد مبتلایان به اُمیکرون در مشهد با شناسایی 249 مورد به طور تصاعدی روبه افزایش است. سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تأکید می‌کند که با وجود قدرت اندک مرگباری اُمیکرون مردم بویژه سالمندان باید در اسرع وقت نسبت به تکمیل واکسیناسیون‌شان اقدام کنند. آغاز افزایش موارد سویه به ظاهر آرام کرونا در کشور در حالی به‌طور رسمی از زبان مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌شود که در هفته‌های گذشته رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصصان حوزه سلامت بارها از مردم درخواست کرده‌اند نسبت به تزریق دوز تقویتی اقدام کنند. بنا به گفته رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیشترین ابتلا و مرگ‌های کرونایی ناشی از ابتلا به اُمیکرون در واکسن نزده‌ها گزارش شده است. از طرفی آنهایی هم که واکسن زده‌اند بعد از سه تا چهار ماه میزان پاسخ‌دهی بدن به ویروس افول می‌کند. مستند علمی چنین ادعایی مربوط به استان قم با کمترین درصد آمار جمعیت واکسینه شده در آن است به‌ طوری که طبق اعلام مدیر گروه ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم، به دلیل عدم استقبال مردم استان قم از واکسیناسیون این استان در آستانه ورود به پیک ششم بیماری قرار دارد.
دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی چند هفته پیش بعد از ظهور سویه جدید اُمیکرون در گفت‌و‌گو با «ایران» یکی از اصلی‌ترین دلایل تفاوت گردش سویه جدید کرونا در کشور ما با کشورهای اروپایی و امریکایی را فاصله زیاد واکسیناسیون علیه کرونا دانسته و گفته بود: چون واکسیناسیون سراسری در کشور ما به تازگی انجام شده است احتمال مرگ و میر در افراد تازه واکسن زده به نسبت کشورهای اروپایی و امریکایی که فاصله بین دو دوز واکسن‌شان بیشتر است، کمتر است. از طرفی به‌دلیل عبور از دو پیک سهمگین چهارم و پنجم و ایمنی طبیعی حاصل از آن در کاهش آمار مبتلایان به کرونا در کشور اثر‌گذار بوده است.
 با این حال اگر نگاهی به فازبندی واکسیناسیون در کشور بیندازیم می‌بینیم اغلب سالمندان بالای 70 سال تقریباً در خرداد و تیرماه  دوز اول واکسن‌شان را دریافت کردند و با احتساب فرصت سه ماهه برای تزریق دوز دوم (با توجه به اینکه واکسن سینوفارم سهم 87 درصدی در سبد واکسیناسیون کشور ما دارد و در ماه‌های ابتدای واکسیناسیون اغلب سالمندان سینوفارم دریافت کرده‌اند) درمی‌یابیم که حداقل 3 تا 4 ماه از زمان تزریق دوز دوم افراد بالای 70 سال سپری شده و میزان آنتی‌بادی در بدن این گروه سنی کاهش داشته است. در همین زمینه ناجی با تأکید بر اینکه باید واکسینه شدن عمومی با دوز یادآور در دستور کار باشد، خاطرنشان کرد: ممکن است بعد از گذشت بازه زمانی سطح ایمنی در برابر ویروس کاهش یابد، بنابراین دریافت دوز یادآور واکسن کرونا ضرورت دارد.
این استاد دانشگاه هشدار داد: امکان ایجاد موج جدید کرونا در کشور همچنان وجود دارد و تا زمانی که در کشور افرادی در برابر کرونا واکسینه نشده باشند، امکان موارد جدید ابتلا وجود دارد. رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه با اشاره به سرایت‌پذیری و قدرت انتقال بالای سویه اُمیکرون توضیح داد: گریز از ایمنی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این ویروس است؛ بنابراین اکیداً توصیه می‌شود در برابر سویه‌های جدید ویروس با دریافت دوز بوستر به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک کنیم. این ویروس‌شناس تأکید کرد: طبق مطالعات جدید افرادی که در برابر کرونا واکسینه شده‌اند به میزان قابل توجهی در برابر سویه اُمیکرون با بیماری‌زایی و مرگ و میر کمتری مواجه می‌شوند.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی ادامه داد: در حال حاضر دوز چهارم برای تمام افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/21/598823/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها