در جلسه روز گذشته هیأت دولت صورت گرفت

تأکید رئیس جمهور بر گسترش روابط خارجی


گروه سیاسی/ روز گذشته هیأت امنای صندوق توسعه ملی به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و در آن پس از بحث و بررسی، مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات ضروری برای تقویت صندوق به تصویب رسید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، از جمله پیشنهادات مطرح شده در این جلسه، اهرمی کردن منابع ریالی صندوق در اعطای تسهیلات ریالی است که به تصویب رسید. براساس این مصوبه، به منظور افزایش پوشش تسهیلات ریالی و اهرمی کردن منابع، هیأت عامل صندوق توسعه ملی مجاز است در قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی صندوق مزبور، به نسبت یک سهم صندوق و تا حداقل دو برابر آن سهم آورده بانک عامل از منابع داخلی خود را منظور کند. تقویت اقدامات صندوق برای وصول مطالبات سر رسید شده، مصوبه دیگری بود که بر اساس آن هیأت عامل صندوق توسعه ملی مجاز است برای تسریع در وصول مطالبات معوق خود، بابت تسهیلات اعطایی از محل منابع صندوق، نسبت به تملک دارایی‌ها و سهام بانک‌ها و تسهیلات‌گیرندگان ذیربط یا مشارکت در طرح‌های پربازده اقدام کند.
بر اساس مصوبه «شرط رعایت سند ملی آمایش در تصویب طرح‌ها» نیز مقرر شد همه بانک‌های طرف قرارداد صندوق توسعه ملی قبل از اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی، از انطباق طرح یا پروژه با سند آمایش سرزمین اطمینان حاصل کنند. البته این بررسی از سوی بانک‌ها نباید موجب تأخیر در اعطای تسهیلات شود. بر اساس مصوبه دیگری، هیأت عامل صندوق توسعه ملی مجاز شد در صورت تسویه کامل مطالبات معوق صندوق از سوی تسهیلات گیرنده، نسبت به بخشش وجه التزام تأخیر تأدیه دین، حداکثر به میزان مابه‌التفاوت نرخ وجه التزام با نرخ سود مندرج در قراردادهای منعقده اقدام کند. مدیریت حساب‌های صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی پیشنهاد دیگری بود که در این جلسه به تصویب رسید. بر این اساس مقرر شد نحوه مدیریت و تخصیص منابع ارزی صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی به گونه‌ای باشد که سهم صندوق توسعه ملی از منابع بلوکه شده، متناسب با سهم این صندوق از کل منابع ارزی بانک مذکور باشد.
ضعف و نارسایی در عملکرد دولت نباشد
رئیس جمهور همچنین روز گذشته در جلسه هیأت دولت، با اشاره به راه‌اندازی تورهای گردشگری ویژه معلولان گفت: همه دستگاه‌ها در حیطه مسئولیت‌های خود باید تلاش کنند تا زندگی و رفت و آمد معلولان در شهر و اداره‌ها تسهیل شود و تهیه وسیله نقلیه مناسب برای این عزیزان از جمله وظایفی است که برعهده دولت است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با تأکید بر لزوم خدمت خالصانه و تلاش همه‌جانبه برای رفع مشکلات مردم، گفت: اعضای هیأت دولت ضمن تبیین و تشریح نقاط قوت و موفقیت‌های خود در بخش‌های مختلف بویژه در زمینه معیشت و تأمین کالاهای اساسی، تلاش کنند هیچ ضعف و نارسایی در عملکرد نداشته باشد. رئیس جمهور در ادامه توجه و صیانت از محیط زیست را وظیفه همگانی دانست و اظهار کرد: رعایت مسائل زیست محیطی برای همه دستگاه‌ها ضروری است، اما حوزه محیط زیست نیز باید برای برون رفت از مشکلات راهکار داشته باشد و موجب توقف بی دلیل پروژه‌ها نشود.
آیت‌الله رئیسی افزود: میراث فرهنگی گنج‌های گرانبهایی هستند که باید برای عصرها و نسل‌های آینده حفظ شود لکن توجه به حفظ میراث فرهنگی موجود در بافت‌های فرسوده نباید موجب اخلال در زندگی مردم شود. رئیس جمهور همچنین دستور داد اعتبار پیمانکاران بازسازی مناطق زلزله‌زده هرمزگان تأمین شود تا آنان با سرعت فعالیت‌های خود را ادامه دهند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه بر تقویت همکاری و گسترش روابط خارجی بویژه با کشورهای همسایه و حوزه امریکای لاتین تأکید کرد و گفت: اکنون ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه روابط خارجی با کشورهای منطقه و حوزه امریکای لاتین ایجاد شده است که باید با فعال کردن این ظرفیت‌ها منافع ملت تأمین شود و وزرا باید با جدیت طرح‌های مشترک را پیگیری و اجرایی کنند.
تعیین نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها
جلسه هیأت دولت بعد از ظهر دیروز به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد. هیأت وزیران در راستای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درخصوص نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها، با اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در این خصوص موافقت کرد. بر این اساس  مصوب شد فرمول محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها مانند سال ۱۴۰۰ محاسبه و اعمال شود. همچنین نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی است و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود. معادل کاهش در منابع ناشی از این تصمیم نیز می‌بایستی به صورت کاهش در مصارف تبصره (۱۴) اعمال گردد.
پیام به مناسبت روز تکریم مادران و همسران شهدا
در خبری دیگر، رئیس‌جمهور روز گذشته در پیامی به همایش تکریم مادران و همسران شهدا که به مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) برگزار شد، تصریح کرد: ملت شهید پرور ایران به وجود چنین بانوان شکیبا و شایسته بر خود می‌بالد و راه و منش و سلوک آنان را سرمشق همه زنان و مادران نسل‌های کنونی و آتی این سرزمین کهن می‌داند.
آیت‌الله رئیسی در این پیام که از سوی  رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این همایش قرائت شد، اظهارکرد: درود و سلام خدا بر ارواح پاک همه شهیدان و ایثارگران والامقام و پاک سیرت که در راه پاسداشت دین و میهن، با از خودگذشتگی و نثار جان، مایه عزت و سربلندی نظام اسلامی و سعادت و بلندآوازگی ملت بزرگ ایران شدند. سلام و درود خدا بر مادران و همسران شهیدان و همه بانوان گرانقدری که با ایمان راسخ و تحمل همه دشواری‌ها، همراهان همیشگی اسوه‌های جهاد و مقاومت بودند و امروز نیز الگوهای بی‌بدیل و مروجان حقیقی مکتب ایثار و شهادت هستند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/1/598846/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها