وزیر نفت به ادعاهای رئیس بانک مرکزی دولت دوازدهم پاسخ داد

وقتی همتی هنوز در دوران انتخاباتی سیر می‌کند!


گروه سیاسی/ وزیر نفت به ادعای عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی و زیر سؤال بردن افزایش درآمد نفتی در دولت سیزدهم کوتاه و موجز اما مستدل پاسخ داد.  به این ترتیب مشخص شد که موضوعی که مستمسک همتی برای حمله به دولت قرار گرفته بود نه تنها ناشی از اشتباه برداشت او از سخنان رئیس جمهور و استنتاج ناشی از همان خطا بوده است، بلکه مهم‌تر اینکه، این سخنان حاصل پیشفرض احساس ناتوانی از امکان افزایش صادرات نفت علی رغم وجود تحریم‌ها است.
رئیس جمهور اخیراً همزمان با سفر به هرمزگان با اعلام این خبر که صادرات نفتی ایران افزایش یافته است، گفته بود: «صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.»
پس از آن بود که عبدالناصر همتی - رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی - با انتشار ویدیویی در کانال تلگرامی‌اش، سخنان آیت‌الله رئیسی درباره افزایش ۴۰ درصدی حجم صادرات نفت در دولت سیزدهم را به منزله رقم درآمد حاصل از صادرات نفت توصیف کرد و از آن بهانه‌ای برای نقد دولت ساخت و گفت: اعلام شد که صادرات نفت کشور ۴۰ درصد رشد داشته است اما به جزئیات اشاره نشده است که به نظر می‌رسد منظور نسبت به سال گذشته بوده و از این نظر که تأثیر تحریم‌های ظالمانه کم شده، خبر امیدبخشی است.
وی ادامه داد: اما در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی چیزی بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است، بنابراین اگر هیچ تلاشی هم نمی‌کردیم، قاعدتاً با صادراتی که در سال گذشته داشتیم، می‌توانستیم نزدیک به ۶۰ درصد رشد درآمد داشته باشیم. بنابراین سؤال من از دولت سیزدهم این است که سهم دولت در خنثی‌سازی تحریم‌ها به چه میزان بوده است.
تحلیل انتقادی که ناشی از این اشتباه بود که سخنان رئیس‌ جمهور درباره افزایش ۴۰ درصدی حجم صادرات نفت کشور برابر با افزایش  درآمد حاصل از صادرات نفت برداشت شده بود.  در همین راستا، جواد اوجی وزیر نفت در توئیتی با بیان اینکه رئیسی به درستی از افزایش ۴۰ درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده نوشت: تردیدی نیست که افزایش قیمت نفت هم روی افزایش درآمد کشور مؤثر بوده است.  وی افزود: در مجموع وصول درآمد نفتی کشور بیش از چند برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: از آن مهم‌تر، وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به طور منظم در حال وصول است.
حال آنکه سخنان آیت‌الله رئیسی مبتنی بر افزایش حجم صادرات نفت کشور نسبت به دولت دوازدهم بود که در نتیجه  اقدامات مؤثر دولت برای دور زدن تحریم‌های نفتی و ثمربخشی رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهای خریدار نفت اتفاق افتاده است.
اقداماتی که در دولت گذشته با هدف توجیه رویکردهای دولت در سیاست خارجی و ناگزیر دانستن پذیرش و تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌های کشورهای غربی به نوعی خودتحریمی بدل شده بود تا آنجا که در نتیجه کم‌کاری دولت گذشته و بر اساس گزارش اوپک، صادرات نفت خام ایران دربازه زمانی
دو ساله پایانی دولت از 600 هزار بشکه به 400 هزار بشکه سقوط کرده بود. اینکه کاندیدای شکست‌خورده‌ انتخابات سیزدهم همچنان در فضای انتخابات به سر می برد هرچند کمی عجیب است اما اینکه عده‌ای هنوز باور ندارند بدون اتکا به غربی‌ها و بهانه آوردن می‌توان برای تأمین منافع ملی کار کرد، جای تعجب بیشتری دارد!


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/1/598853/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها