نمایندگان مجلس از چرایی هجمه‌ها به سمت «وزیرضد فساد دولت» سخن می‌گویند

مبارزه با ذینفعان، علت حمله به وزیر جوان


گروه سیاسی/ روزنامه شرق در گزارش روز یکشنبه خود با عنوان «عقب‌نشینی پارلمان از استیضاح 3 وزیر» از مخالفت هیأت رئیسه مجلس با استیضاح وزرای کابینه خبر داد و آن را به لابی دولت مرتبط دانست. این روزنامه در گزارش خود نوشت: خبرهایی که از پارلمان رسیده حاکی از این است که احتمال به مجلس کشاندن سه وزیر در آستانه استیضاح با تعلیق یا تعویق همراه است. حتی یک نماینده مجلس گفته احتمالاً ماجرا به بعد از عید موکول شود. به نظر می‌رسد لابی دولت کار خودش را کرده و مجلس بعد از آن همه هیاهو یک قدم عقب کشیده است.»
این گزارش بنا به صحبت‌های حسینــــــعلی حاجـــــــی‌دلیــــــگانی در گفت‌و‌گو با ایلنا نوشته شد، چرا که او در مورد استیضاح چند نفر از وزیران دولت سیزدهم گفته بود: «الان برای استیضاح زود است، باید حداقل تا عید صبر کنیم.» این گزارش در ادامه اصرار دارد که بگوید مجلس تصمیم گرفته راهکار طرح سؤال را در دستور کار خود قرار دهد و بحث استیضاح را فعلاً مسکوت بگذارد و در حالی که هم‌اکنون سه وزیر کار، بهداشت و اقتصاد زیر تیغ استیضاح‌اند و حتی امضا هم برایشان جمع شده اما زمزمه‌هایی در حال طرح‌ شدن است که شاید برخی از این امضاها با اهداف سیاسی جمع شده باشد.
حــــال بایــــــــد دیـــد که آیا نظــــــــــر نمایندگان مجلس همان است که روزنامه شرق در شماره دیروز خود عنوان می‌کند؟ جمع کردن امضا برای استیضاح سه وزیر اقتصادی کابینه چند هفته‌ای است که رسانه‌ای و پس از ساعاتی تکذیب می‌شود. امضای ۵۰ نماینده برای استیضاح وزیر اقتصاد در صدر این اخبار بود که از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تکذیب شد. هفته گذشته هم خبر رسید که استیضاح وزیر بهداشت اعلام وصول شده اما آن هم از سوی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس تکذیب شد.
در مرحله آخر نوبت به حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید. خط تخریب این‌گونه القا کرد که پارلمان از اقدامات او بخصوص در ارتباط با انتصابات اخیر صورت‌گرفته در زیرمجموعه این وزارتخانه، استیضاح عبدالملکی را پررنگ‌تر کرد! اما برخلاف خبرسازی‌های انجام شده، نمایندگان مجلس نه به‌خاطر ادعای لابی‌های دولت، از استیضاح کوتاه آمده‌اند و نه به پایان رسیدن سال را، بهانه‌ای برای مسکوت گذاشتن آن قرار دادند. آنان از عملکرد عبدالملکی رضایت دارند و او را در صف اول مبارزه با فساد می‌دانند. عبدالملکی که از زمان تصدی وزارت رفاه، در سیبل هجمه‌های مکرر از سوی برخی رسانه‌های زنجیره‌ای و امتداد آن در فضای مجازی قرار داشت، حالا متولی مبارزه با فساد است و همین عامل به‌عنوان دلیل اصلی مخالفت‌ها با او مطرح می‌شود. به گفته برخی نمایندگان مجلس، مبارزه با فساد هزینه دارد و افرادی که منافع شخصی و گروهی در برخی مجموعه‌های اقتصادی زیر نظر این وزارتخانه دارند به این اعتراضات دامن می‌زنند.
برخورد با فساد
محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: عملکرد عبدالملکی در به‌ کارگیری نیروهای جوان و انقلابی بسیار حائز اهمیت است و در حوزه‌های مختلف و ایجاد اشتغال گام‌های مثبتی برداشته شده است. این نماینده در ارزیابی خود از عملکرد وزیر در برخورد با مفاسد گفت: در برخورد با فساد اصل موضوع این است که ریشه‌های فساد خشکانده شود و البته ریشه‌های فساد در عدم نظارت‌های دقیق بر عملکرد مجموعه‌های اقتصادی خصوصاً در حوزه شستا است که وابسته به برخی افراد است. جوکار این را هم گفت که جریان مخالف دولت دنبال این است که بهانه‌گیری کند و به جای انتقاد درست به بحث‌های حاشیه‌ای بپردازد.
عدم اجماع برای استیضاح
غلامحسین رضوانی نماینده تهران در مجلس هم عملکرد عبدالملکی را در وزارتخانه مثبت دانست و در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اجماع مجلس برای استیضاح وزیر تعاون گفت: برخی افراد با طرح چنین موضوعاتی به دنبال غیب‌گویی هستند. وی با تأکید بر اینکه ارزیابی مجلس از عملکرد عبدالملکی منفی نیست، اضافه کرد: تصور نمی‌کنم اجماعی برای استیضاح وزیر تعاون در مجلس وجود داشته باشد. رضوانه البته «زمان» را هم در مخالفت خود با استیضاح عبدالملکی دخیل دانست و گفت: چهار ماه فرصت کمی برای ارزیابی عملکرد وزرا است و باید اجازه دهیم که وزرا برنامه‌های خود را اجرا کنند و بعد از آن عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم. تا امروز و در انتصابات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکلی مشاهده نکردم.
برچیدن ظلم و بی‌عدالتی
خلیل بهروزی‌فر عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس هم در خصوص عملکرد عبدالملکی گفت: عبدالملکی انتصابات خوبی در وزارت رفاه داشته و مدیران قوی به کار گرفته است.وی با بیان اینکه مبارزه با فساد هزینه دارد و برخی جریانات سیاسی از اقدامات جدید این وزارتخانه در مقابله با فساد نگران هستند، گفت: عبدالملکی تلاش زیادی برای مقابله با فساد در سطح سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه انجام داده و عزم وی برای برخورد با فساد جزم است.  وی تأکید کرد: عبدالملکی برای مقابله با فساد از آبروی خود هزینه می‌کند تا تبعیض و بی‌عدالتی و ظلم به مردم برچیده شود. بهروزی‌فر با تأکید بر اینکه حرکت در مسیر مبارزه با فساد هزینه دارد، گفت: اگر عبدالملکی در برابر این فشار‌ها کوتاه بیاید و در مبارزه با فساد عقب‌نشینی کند، مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود تعمیق می‌شود و مردم در موضوعات معیشتی آسیب بیشتری می‌بینند.
به خطر افتادن منافع فردی برخی‌ها
هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در خصوص عملکرد عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عبدالملکی عهده‌دار مدیریت یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های دولت است، لذا طبیعی است که در کنار ۱۰۰ نقطه قوت و تصمیمات مدیریتی خوب، دو یا سه نقطه ضعف نیز وجود داشته باشد. نباید به خاطر دو کار اشتباه 100 کار بزرگ را نادیده گرفت. نماینده ملایر اضافه کرد: هر زمان که منافع مالی فرد یا گروهی به خطر می‌افتد برای مقابله با افرادی که این منافع را به خطر انداختند دست به اقداماتی می‌زنند و شاید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز منافع فرد یا گروهی به خطر افتاده باشد.
با این‌حال به نظر می‌رسد که بحث استیضاح حجت عبدالملکی همچون دو وزیر اقتصادی دیگر هم شایعه‌ای بیش نیست و در صورت صحت هم، تعداد کمی از نمایندگان دنباله‌روی آن خواهند بود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/3/598867/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها