امیرعبداللهیان در دیدار نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه:

حضور غیرقانونی نیروهای امریکایی در سوریه مخل روند راه‌حل سیاسی است


گروه سیاســـــی/«گیر پدرسون»، نماینده ویژه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد که با همراهی هیأتی و به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، روز گذشته با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
این حضور کمی پس از سفری صورت گرفت که هیأتی به سرپرستی رستم قاسمی، وزیر راه به دمشق سفر کرده و پیرامون موضوع همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه به گفت‌و‌گو نشسته بود؛ سفری که نشان‌دهنده اراده جدی ایران برای ارتقای همکاری‌های اقتصاد و تجاری با سوریه به شمار می‌آید. گفت‌و‌گو برای ارتقای روابط اقتصادی در حوزه‌های متعدد از جمله صنعتی، ساختمان و تأسیسات زیرساختی موضوعات مهم سفر هیأت اقتصادی کشورمان را شامل می‌شد. علاوه بر موضوع همکاری‌های اقتصادی دو کشور و دعوت دمشق از تهران برای مشارکت در بازسازی سوریه در دوره پساداعش، ایران همچنان یکی از اصلی‌ترین کشورها در روند مذاکرات فرایند صلح در سوریه به شمار می‌آید. تداوم رایزنی‌های منطقه‌ای با مقام‌های سوری و همچنین مقام‌های سازمان ملل در ادامه نقش‌آفرینی منطقه‌ای ایران با هدف حل بحران در سوریه به صورت می‌گیرد.
چنانکه وزیر امور خارجه ایران در دیدار روز گذشته با «پدرسون» به اهمیت حل و فصل بحران سوریه پرداخت. امیرعبداللهیان در این دیدار با قدردانی از نماینده ویژه دبیرکل برای کمک به گفت‌وگوهای ملی و صلح و ثبات در سوریه، تلاش صادقانه ایران برای موفقیت وی در پیگیری روند برقراری صلح و ثبات در سوریه را مورد تأکید قرار داد.
به گزارش «ایران»، او با تأکید بر دیدگاه ایران درخصوص راه‌حل سیاسی بحران سوریه، از ابتدای تحولات آن کشور، سازمان ملل متحد را بخشی از پیگیری راه‌حل سیاسی در سوریه خواند.
وزیر خارجه حضور غیرقانونی نیروهای امریکایی در سوریه و همچنین حملات رژیم صهیونیستی به این کشور را عامل ایجاد خلل در روند راه‌حل سیاسی در سوریه برشمرد و بر ضرورت توجه جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد به این موضوعات تأکید کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بدون توجه به مسأله آوارگان و تحریم‌های اعمالی علیه سوریه، نمی‌توان بحران این کشور را در مسیر درست راهبری و هدایت کرد.
نماینده ویژه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز در این دیدار اوضاع سوریه را با ثبات توصیف کرد و افزود: در شرایط حاضر هیچ یک از طرف‌ها از تغییر رژیم در این کشور صحبت نمی‌کنند.  وی حفظ حاکمیت ملی، استقرار سیاسی و تمامیت ارضی سوریه را مورد تأکید قرار داد.
«پدرسون» و امیرعبداللهیان مهر ماه سال‌جاری نیز در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، در خصوص وضعیت سوریه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/3/598868/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها