در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به مسکو رقم خواهد خورد

توافق بر سر مقدمات سند 20 ساله ایران و روسیه



«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه هفته آینده میزبان سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه روسی «روسیا-وان» گزارش داده که سید ابراهیم رئیسی اواخر این هفته سفری به روسیه خواهد داشت و قرار است در این سفر با رئیس جمهور روسیه دیدار کند.
پیش از این نیز «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری خود، سفر رئیسی به روسیه را یک دیدار مهم توصیف و تأکید کرد که باید ارتباطات در عالی‌ترین سطح ادامه پیدا کند.
در همین حال «آندره سیدروف» رئیس دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو (ام. گ. او) بزرگترین دانشگاه روسیه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه انتظار می‌رود در این سفر، اسناد و تفاهمنامه‌هایی در حوزه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های گوناگون امضا شود، گفت: معمولاً سفرهای سران کشورها در کانون توجه افکار عمومی قرار دارد و سفر رئیس جمهور ایران نیز در این رابطه استثنا نیست و به همین دلیل مقدمات آن به دقت برنامه‌ریزی شده است.
رئیس دانشکده سیاست‌های جهانی دانشگاه دولتی مسکو تصریح کرد که دیدار رئیسی از مسکو در شرایط روابط عالی بین ایران و روسیه برگزار می‌شود و سران دو کشور امیدوارند تا سطح روابط دوجانبه و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف را ارتقا بخشند.
مقام دانشگاهی روس در ادامه با بیان اینکه روابط سیاسی دو کشور در سطح عالی قرار دارد، اظهار داشت: اما روابط اقتصادی و بازرگانی و همکاری‌ها در حوزه‌هایی مانند فناوری‌های پیشرفته و صنایع هوافضا کمتر از حد متناسب با ظرفیت‌های بالای دو کشور بوده و نیاز به ارتقا و تقویت بیشتر دارد.
به گفته سیدروف، برنامه‌های قبلی برای گسترش حوزه‌های اقتصادی بین ایران و روسیه، آنگونه که باید و شایسته روابط سیاسی خوب دو کشور است، پیش نرفته و به همین دلیل این مسأله در دیدار رؤسای جمهوری دو کشور مطرح و بررسی خواهد شد.
وی افزود: حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه با مبادلات تجاری روسیه با کشورهای کوچک یکسان است در حالی که ایران دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده است و با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان این شاخص را چند برابر افزایش داد.
یکی از اهداف سفر به روسیه
در حالی که برخی رسانه‌ها پیشاپیش توافق ایران و روسیه بر سر یک سند همکاری راهبردی 20 ساله را در زمره برنامه‌های سفر پیش روی رئیس‌جمهور کشورمان به مسکو تلقی کرده بودند، روز گذشته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از در دستور کار نبودن امضای سند راهبردی 20 ساله ایران و روسیه در سفر آتی رئیس‌‌جمهور به مسکو خبر داد.
به گزارش فارس، عباس‌زاده مشکینی در این باره توضیح داد: این سند به دلیل بررسی‌های بیشتر و انجام توافقات ابتدایی هنوز به مرحله نهایی برای امضای دو سران نرسیده است؛ از این رو سند 20 ساله ایران و روسیه هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد و به این سفر رئیس‌جمهور به روسیه نخواهد رسید. وی ادامه داد: در سفر رئیس‌جمهور به مسکو بر مقدمات این سند بحث و تبادل و در نهایت بر مقدمات آن توافق خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/3/598869/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها