مهدی صفری معاون وزیر خارجه خبر داد

ارتقای صادرات به چین، اولین نتیجه اجرایی شدن سند همکاری


مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با صدا و سیما، درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین که از روز جمعه اجرایی شدن آن کلید خورد، اظهار داشت: با سفری که وزیر خارجه به چین داشتند و ملاقاتی که آنجا با وزیر خارجه چین صورت گرفت پس از مذاکرات دو طرف اعلام کردند این قرارداد اجرایی می‌شود. کار آغاز شده است و وزارتخانه‌های بهداشت و گردشگری و بخش شیلات مشغول اجرایی کردن این قرارداد هستند.
وی افزود: فضای بسیار خوبی برای صادرات آبزیان به چین داریم، در محصولاتی همچون عسل و گیاهان دارویی ما ظرفیت بالایی داریم و این موضوع ربطی به تحریم ندارد بلکه بستگی به همت و پیگیری ما دارد.
صفری گفت: محصول عسل ایرانی یکی از مواردی است که در چین مورد بررسی قرار می‌گیرد و طرف چینی گفته است بزودی مجوز آن را می‌دهد، همچنین مجوز آبزیان نیز بزودی صادر خواهد شد اگر ما بتوانیم روی این موضوع کار کنیم، صادرات غیرنفتی خودمان را بخصوص در بخش شیلات، صیفی‌جات و این کالا‌ها می‌توانیم به دو یا سه برابر افزایش دهیم.
وی با اشاره به جمعیت بالای کشور چین تصریح کرد: این کشور دارای جمعیت بالا و مصرف آن نیز بالا است و به طور نمونه در محصول آبزی میگو اگر ما توان تولید را بالا ببریم یکی از مجوز‌هایی که چینی‌ها به ما داده‌اند در بخش میگو است و می‌توانیم آن را تا چهار برابر صادر کنیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه افزود: همچنین وزارت بهداشت در زمینه‌های علمی، فنی و پارک‌های فناوری مشترک می‌تواند اقدامات خوبی داشته باشد و وزارت صمت هم تفاهمنامه با طرف چینی داشت و اقلام زیادی برای صادرات پیگیری خواهد شد، حرکت خوبی صورت گرفته و روز گذشته نقطه شروع خوبی برای صادرات بود.
 صفری گفت: اگر ما همت کنیم با این مجوز‌ها بین دو تا سه میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت، الان تقاضا در بخش آبزیان و میگو چهار تا پنج برابر است و ما توان تولید نداشتیم و باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود.
وی افزود: در بخش عسل و اقلام دیگر کشاورزی به وزارت کشاورزی اعلام کردیم در این زمینه تمرکز داشته باشند، اگر ما به هفت تا هشت کشور مانند روسیه، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و چین صادرات کالا‌های کشاورزی و آبزیان داشته باشیم، درآمد خوبی خواهیم داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7826/3/598870/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها