عملکرد کمیسیون اقتصادی و حاشیه‌سازی به جای حل مشکل


به بهانه درخواست مکتوب سازمان بورس از مجلس جهت انتشار فیلم کامل نشست کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد، حواشی اخیر پیرامون بازار سرمایه و عملکرد کمیسیون اقتصادی ریشه‌یابی شد. بررسی ها نشان می دهد، طی یک ماه اخیر عملکرد کمیسیون اقتصادی مجلس موجب شکل‌گیری حواشی متعددی در میان فعالان بازار سرمایه شده است. موضوعی که اعتراض روابط عمومی سازمان بورس نسبت به انتشار فیلم تقطیع شده را به‌دنبال داشت. موضوع دیگر دعوت این کمیسیون از فهرست ۶۰ نفره فعالان بازار سرمایه جهت مشورت است که خود این موضوع موجب شکل‌گیری اعتراض بسیاری از فعالان بازار حتی افرادی که در این لیست بودند، شده است و در مواردی به تحریم جلسه و تهدید به تحصن در مقابل مجلس منتج شده است.
همچنین تحرکاتی که در کمیسیون اقتصادی دیده شده در ماه‌های اخیر عمدتاً از جنس حاشیه‌سازی و پرداختن به موضوعات فرعی بوده است.
از انتشار پیش‌نویس تصویب نشده اصلاح قانون بازار که موجب شکل‌گیری یک موج اعتراضی و موج سواری رسانه‌ها علیه دولت شد تا انتشار فیلم تقطیع شده جلسه به ظاهر محرمانه که در آن رئیس سازمان بورس نسبت به زیان سهامداران بی‌تفاوت جلوه داده شده و اخیراً هم دعوت ۶۰ نفر از فعالان بازار سرمایه به مجلس که در میان آنها افراد سیگنال فروش و دارای پرونده‌های محکومیت قضایی با جرم اخلال در بازار جای گرفته‌اند، تعجب بسیار دارد!
در این فهرست اسامی به چشم می‌خورد که خود مسبب بروز وضعیت فعلی بازار سرمایه بودند و کاسبی ایشان در زیان مردم تعریف شده بود.
ضروری است کمیسیون اقتصادی توضیحات لازم از جلسه‌ای که در آن بیش از 60 نفر قرار است اظهارنظر کنند، ارائه نماید. آیا این جلسه خروجی کاربردی و مشخصی خواهد داشت؟ و آیا افرادی از این جمع که سابقه فعالیت روشنی جز اداره کانال‌های بورسی و سیگنال فروشی نداشته‌اند، گزینه مناسبی برای همفکری هستند؟ آیا حواشی حضور این افراد و جنجال سازی‌های رسانه‌ای بعدی آن مورد توجه مجلس قرار گرفته است؟
در سه سال گذشته که شاهد رشد تند و ریزش شدید بازار سرمایه بودیم و عملکرد کمیسیون اقتصادی مجلس چه در موضوع نظارت پیش از بروز بحران و چه در موضوع وضع قوانین حمایتی در حین بحران و چه در اتخاذ راهکار‌های حمایتی پس از بحران تقریباً هیچ بوده است. همه این موارد یک سؤال را پررنگ می‌کند که واقعاً کمیسیون اقتصادی در موضوع بازار سرمایه که مهم‌ترین مسأله کشور است اکنون دقیقاً مشغول چه کاری است؟

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/5/599328/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها