«ایران» خبرسازی در مورد مشکل صادرات کالاهای کشاورزی را بررسی می کند

صادرات بازیچه سیاسی بازی!


گروه اقتصادی / برخی در داخل همصدا با مخالفان خارجی تجارت ایران، با هدف سودجویی، خرید محصول با قیمت پایین و خارج کردن ایران از بازار رقابتی منطقه، درمورد تولیدات کشاورزی و صادرات آن شایعه‌سازی می‌کنند.
در آستانه سفر رئیس‌جمهور به روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که «مشکلی در واردات محصولات کشاورزی ایران وجود ندارد و براساس توافق‌های موجود، واردات و صادرات اقلام کشاورزی میان ایران و روسیه به‌صورت طبیعی جریان دارد و برای حل مشکل واردات فلفل دلمه از ایران نیز دو کشور درحال هماهنگی‌ هستند.» روسیه یکی از بزرگترین واردکنندگان کالاهای کشاورزی و محصولات غذایی ایران است. اما امسال به‌خاطر تغییر پروتکل‌های بهداشتی و استاندارد مربوط به استفاده از سموم در این کشور، واردات یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به کشور روسیه، با مشکل مواجه شد اما همان‌طور که وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است مشکل محصول فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران به روسیه در حال حل و فصل است. مشکل صادراتی فلفل دلمه‌ای اما به دستمایه‌ای برای مخالفان تجارت ایران تبدیل شد و از آن زمان اخبار مختلفی در مورد مرجوع شدن یا ممانعت از صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای مختلف منتشر می‌شود. این اخبار در برخی رسانه‌های داخلی و همراهی مخالفان خارجی بازتاب پیدا می‌کند. سیب زمینی و کیوی محصولاتی هستند که شایعاتی در مورد ممنوع شدن واردات آن در برخی کشورها منتشر شد. اما بعداً مشخص شد که این محصولات به‌خاطر استانداردهای بهداشتی داخلی، در گمرکات کشور مانده است و کشور مقصد آن را برگشت نداده است. به نظر می‌رسد هدف از این شایعه سازی‌ها کسب سودجویی و مقابله با تجارت ایران در منطقه است که گروه‌هایی در داخل و خارج به آن دامن می‌زنند. درحالی که اخبار قبلی در مورد مشکل صادراتی محصولاتی مانند سیب زمینی و کیوی نادرست بود اما در روزهای اخیر دوباره خبری در برخی رسانه‌ها در مورد «‏معدوم‌سازی فلفل دلمه‌ای ایران در جمهوری آذربایجان» ‌منتشر شده است. اما رحیم وهاب‌زاده، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آذربایجان در گفت‌و‌گو با «نود اقتصادی» در واکنش به خبر معدوم شدن فلفل دلمه‌ای ایران توسط آذربایجان اظهار کرده است که «این خبر دروغ است چون اصلاً آذربایجانی‌ها از کشور ما فلفل دلمه‌ای وارد نمی‌کنند. اگر هم وارداتی انجام شود در تناژ بسیار پایین است و اینکه در خبر آورده‌اند ۲۶ تن صحت ندارد.»
به گفته نایب رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان «برخی رسانه‌ها شایعه می‌کنند که قیمت‌ها در بازار پایین بیاید تا عده‌ای دوباره آن را بخرند و به کشور دیگری صادر کنند و سود بیشتر ببرند. جو روانی داخلی هم الان طوری شده که مردم فکر می‌کنند هر فلفل دلمه‌ رنگی در بازار سمی است. در حالی که این موضوع صحت ندارد. مسأله برگشت خوردن فلفل دلمه‌ای از روسیه هم نتیجه اهمال یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است که نامه روسیه در مورد آزمایش‌های مورد نظر را به استان‌ها ارسال نکرده بود. نباید روی کالای داخلی عیب بگذاریم.» فعالان بخش خصوصی و همچنین سفیر ایران در کشورهای مقصد در این مدت اخبار مربوط به مشکل محصولات ایرانی و مرجوع یا معدوم شدن آن را تأیید نمی‌کنند.
شایعه‌سازی در مورد صادرات محصولات ایرانی در حالی است که بر اساس آمار رسمی، صادرات کالاهای غیرنفتی در 9 ماه امسال از نظر ارزشی رشد 40درصدی دارد. یکی از اهداف مهم دولت در تجارت خارجی، افزایش تجارت با کشورهای منطقه است. کالاهای کشاورزی ایران در سال‌های اخیر مشتریان ثابتی در کشورهای منطقه دارد و برخی کشورهای منطقه مانند عراق یا افغانستان واردات خود از ایران را در اولویت قرار داده‌اند و همچنین با شروع فعالیت کشورهای منطقه اوراسیا، رقابت تجاری افزایش یافته است و برخی کشورهای این منطقه نیز تجارت خود با ایران را افزایش داده‌اند. به نظر می‌رسد مخالفانی در خارج تلاش می‌کنند سهم ایران را از این بازار رقابتی مهم، کم و خود را جایگزین ایران در تجارت اوراسیا کنند. اما در داخل نیز عده‌ای که فقط به سود خود فکر می‌کنند، به شایعاتی مانند سالم نبودن برخی محصولات دامن می‌زنند تا زمینه را برای کاهش قیمت این محصولات فراهم کنند، سپس خودشان با خریداری این کالاها با قیمت پایین آن را صادر می‌کنند و به این ترتیب سود زیادی به‌دست می‌آورند. فعالان حوزه تجارت و برخی تولیدکنندگان معتقدند بعضی شرکت‌های خارجی هم شایعه‌سازی می‌کنند و اخبار جعلی و منفی علیه کالاهای ایرانی درست می‌کنند تا جای ایران را در کشور مقصد بگیرند.
البته دولت نیز قصد دارد تا با بازنگری و تغییر برخی قوانین مربوط به تجارت، زمینه تجارت و صادرات روان را با کشورهای مقصد فراهم کند. برخی قوانین داخلی، با قوانین کشورهای مقصد همخوانی ندارد به همین دلیل مشکلاتی در صادرات ایجاد می‌شود که این نوع مشکلات معمولاً در تجارت میان کشورها بروز می‌کند. اما اینکه با قصد و نیت نادرست، شایعه سازی و اخبار جعلی در مورد سلامت محصولات تولیدی منتشر شود نه تنها تجارت خارجی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه در داخل نیز موجب ایجاد موجی از بی‌اعتمادی به تولیدات داخلی می‌شود.

بــــرش
رفع ممنوعیت صادرات ۲ محصول کشاورزی ایران به روسیه تا یک ماه آینده

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز درخصوص توقف صادرات 2 محصول کشاورزی به روسیه گفت: بازدید از بسترهای تولیدی در ایران توسط روسیه تا ۱۰ روز آینده انجام و تا یک ماه آینده ممنوعیت و محدودیت صادرات دو محصول کشاورزی ایران به روسیه برطرف خواهد شد.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علایی مقدم تصریح کرد: ما مشکلی برای صادرات به کشور‌های دیگر نداریم و نسبت به ماه گذشته حدود ۱۲ هزار تن افزایش صادرات به کشورهای هدف را داشته‌ایم. اما فلفل دلمه‌ای و سیب دو محصول محدود شده توسط روسیه هستند که در خصوص سیب پس از بازدید از سردخانه‌های ما و در بحث فلفل دلمه‌ای پس از بازدید از گلخانه‌ها، این ممنوعیت و محدودیت برطرف خواهد شد.
وی در رابطه با اخبار منتشر شده از معدوم‌سازی فلفل دلمه‌ای ایران در جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه این اخبار منبع موثقی ندارد و در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، عنوان کرد: ممنوعیت یا بازگشت محصولات تابع پروتکل‌هایی است و اگر محصولی به کشور بازگردانده شود باید تابع شرایط قرنطینه‌ای باشد؛ روز گذشته در نامه‌ای که به مراکز قرنطینه‌ای در پایانه‌های مرزی کشور با جمهوری آذربایجان ابلاغ شد، هیچ گونه گزارشی مبنی بر برگشت محصولات کشاورزی از کشور آذربایجان گزارش نشده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: در خصوص امحای محصولات هم با حفظ نباتات آذربایجان مکاتبه داشتیم، هیچ گونه گزارشی مبنی بر ویروسی بودن محصول ایران ارائه نشده است و این اخبار را کاملاً تکذیب می‌کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/7/599335/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها