یک سال پس از حمله به کاخ کنگره امریکا

وکلای «ترامپ» احضار شدند


زهره صفاری/ کمیته ویژه تحقیق مجلس نمایندگان امریکا در پرونده آشوب کپیتال هیل با احضار مهره‌های اصلی «اتاق جنگ» رئیس جمهوری سابق، خواستار شهادت و ارائه اسناد متقن درباره پروسه تغییر نتایج انتخابات شد.
به گزارش «گاردین»، در احضاریه جدید این کمیته علاوه بر «رودی جولیانی»، وکیل شخصی «ترامپ» نام «بوریس اپشتین» دستیار وی، «سیدنی پاول» و «جنا الیس» که به عنوان کلیدی‌ترین اعضای تیم قضایی ترامپ، از ادعای بی‌اساس رئیس جمهوری سابق امریکا درباره بروز تقلب در انتخابات و باطل کردن نتایج دفاع می‌کردند، دیده شده است. در همین حال «بنی تامپسون»، رئیس کمیته بررسی در بیانیه‌ای دلیل احضار این افراد را این‌گونه بیان کرد: «4 فرد احضار شده یا بدون هیچ سند و مدرکی از فرضیه‌هایی درباره تقلب در انتخابات دفاع کردند یا در جریان تلاش‌های ترامپ برای توقف شمارش الکترونیکی آرا از نزدیکترین افراد به رئیس جمهوری سابق بوده‌اند.» اما به باور ناظران این اقدام کمیته، چالش جدیدی را در روند تحقیقات ایجاد خواهد کرد چراکه وکلای ترامپ را مجبور می‌کند شواهدی ارائه کنند که غیرقانونی بودن اقدامات آنها را باطل سازند.
«تامپسون» علت احضار «جولیانی» را تحقیق درباره تلاش‌ها برای ابطال پیروزی «بایدن»، ترغیب ترامپ به توقیف غیرقانونی دستگاه‌های شمارش آرا و فشار بر برخی قانونگذاران برای ابطال نتایج عنوان کرد.
این در حالی است که به نوشته «رویترز»، «روبرت کاستلو»، وکیل جولیانی، احضار موکلش را یک «نمایش سیاسی» می‌داند چراکه «جولیانی» از مصونیت قضایی و اجرایی برخوردار بوده است. وی گفت: «فکر نمی‌کنم موضوعی باشد که موکلم درباره آن شهادت بدهد.»
«پاول»، «جولیانی» و «الیس» در جریان کمپین ترامپ در 19 نوامبر 2020 در سخنرانی مشترکی اطمینان دادند که پیروزی «بایدن» در انتخابات را باطل خواهند کرد. «پاول» حتی متعهد به افشای اسنادی شد که هزینه سنگینی برای کاندیدای پیروز انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا خواهد داشت. اما این ادعا حتی کمپین ترامپ را نیز نگران کرد و با بی‌اساس خواندن ادعای «پاول» از او فاصله گرفتند.
پس از آن در ماه ژوئن دادگاه امریکا پروانه وکالت «جولیانی» را به خاطر بیانیه‌های دروغ و انحراف تحقیقات درباره تخلفات انتخابات به حال تعلیق درآورد. با این شرایط کمیته تحقیق کنگره امیدوار است با تکمیل تحقیقات این پرونده گزارش بدوی را تا تابستان و گزارش نهایی را در پاییز اعلام کند. در همین راستا «سی‌ان‌ان» فهرستی از مکالمات «اریک ترامپ»، یکی از فرزندان «ترامپ» و «کیمبرلی گویفویله»، نامزد «دونالد ترامپ جونیور» فرزند دیگر رئیس جمهوری سابق را در دست بررسی قرار داده است. این کمیته درصدد است با جمع‌آوری مدارک، دادخواست قضایی نیز علیه «دونالد ترامپ» به دادگستری امریکا ارائه کند. چنین اقدامی گرچه نمادین است  اما فشارهای سیاسی بر «مریک گارلند» دادستان کل امریکا را برای محکوم کردن «دونالد ترامپ» بیشتر خواهد کرد. این در حالی است که روزنامه «گاردین» انگلیس در گزارشی رابطه مستقیم کاخ سفید و «اتاق جنگ» ترامپ در هتل «ویلارد» را افشا کرده که نشان می‌دهد رئیس جمهوری سابق امریکا شخصاً دستور توقف جلسه رأی اعتماد به «بایدن» را داده است. در عمل نیز این دستور به آشوب 6 ژانویه در کاخ کنگره ختم شد.
دردسر جدید ترامپ
درخواست قاضی «لتیتیا جیمز» دادستان نیویورک برای احضار «دونالد جونیورز» و «ایوانکا ترامپ»- دو فرزند ارشد رئیس جمهوری سابق امریکا - «ترامپ» را به خشم آورده است. به نوشته «نیویورک تایمز»، «جیمز» علت احضار فرزندان «ترامپ» را بررسی بیشتر در پرونده فساد در شرکت تجاری وابسته به آنها اعلام کرده و گفت: «در اورق دادگاه، این شرکت فعالیت‌های خرابکارانه‌ای دارد که برای تکمیل تحقیقات نیاز به احضار فرزندان ترامپ داریم.» اما «دونالد ترامپ» در برابر این درخواست آرام نمانده است و به نوشته «وال استریت ژورنال»، او از یک قاضی خواسته تا احضار فرزندانش را تا تکمیل تحقیقات قضایی به تعویق بیندازد. شرکت «ترامپ» متهم است با ارائه شاخص‌های جعلی علاوه بر وام‌های کلان و پوشش بیمه‌ای در میزان مالیات نیز تخفیف قابل توجهی گرفته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/4/599375/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها