ایران در ایران


رئیس سازمان محیط زیست:
مدیریت آب در کشور عالمانه نبوده است

اهواز - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دخالت انسان در رودخانه‌ها مشکل فراوان ایجاد کرده است، گفت: در مدیریت و مهندسی آب و رودخانه‌های کشور عالمانه برخورد نشده است. به گزارش ایرنا، علی سلاجقه ادامه داد: سیلاب سال‌های ۹۷ و ۹۸  همچنین سیلاب هفته‌های اخیر در استان‌های مرکزی و جنوبی کشور نشان می‌دهد که با منابع آب به طور عام و مسائل رودخانه‌ها به صورت خاص به صورت علمی و مبتنی بر شرایط کشور برخورد نکرده‌ایم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تغییر رویکرد به موضوع آب و رودخانه‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: مهندسی رودخانه‌ها در سال‌های گذشته باید خروجی بهتر از شرایط کنونی داشته باشد که این موضوع تغییر نگاه به مدیریت رودخانه‌ها از نگاه سازه‌ای به زیست محیطی را نشان می‌دهد. وی با تأکید بر ضرورت احیای رودخانه در کشور ادامه داد: بازگرداندن رودخانه‌ها به حالت قبلی و بدون دخالت انسان، بهبود کیفیت، کاهش آلایندگی، ارتقای کیفیت بسترو حریم، کنترل فرسایش، حذف سازه‌های غیراصولی و ایجاد شرایط بهتر زیست محیطی اقدام‌هایی است که برای احیای رودخانه‌ها باید انجام شود. سلاجقه، احیای رودخانه‌ها را نیازمند توجه به سه اصل توجیه اقتصادی و اجتماعی، توجه به مسائل بوم شناختی و بهینه‌سازی روش‌ها و متدها دانست و ادامه داد: طرح‌های مهندسی رودخانه در سال‌های اخیر از رویکردهای سازه‌ای به سمت طرح‌های بوم شناختی تغییر کرده است که ادامه این رویکرد در احیای تالاب‌ها و رودخانه‌ها می‌تواند مؤثر باشد. وی ادامه داد: رودخانه‌های کشور و خوزستان از نظر کمی کاهش و به دلیل ورود آلودگی به طور نقطه‌ای، پهنه‌ای و خطی از نظر کیفی نیز تنزل یافته و در شرایط مناسبی نیستند. وی استفاده از ظرفیت‌های علمی برای احیای حیات رودخانه‌های کشور را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و همچنین با توجه به موضوع اقتصادی و اجتماعی به دنبال انتخاب بهترین مسیر برای عبور رودخانه ها و مدیریت صحیح آن متناسب با مسائل زیست محیطی باید فراهم شود.

غذادهی دستی به گونه‌های جانوری ممنوع است

ایران زمین - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: هر گونه غذادهی به گونه‌های جانوری بویژه گوشتخواران، علفخواران وحشی و پرندگان مهاجر آبزی ممنوع است و فقط در مواقع خاص با هماهنگی ادارات کل حفاظت محیط‌ زیست استان‌ها و با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی انجام شود. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌ زیست، شهاب‌الدین منتظمی افزود: بارش گسترده برف و کولاک و کاهش شدید دما در بخش‌های وسیعی از کشور، بویژه در غرب کشور موجب شد تا سطح وسیعی از زیستگاه‌های طبیعی از برف پوشیده شود. وی با بیان این که تداوم بارش برف و کاهش دما طی چند روز آینده احتمالاً شاهد نزدیک شدن گونه‌های جانوری وحشی به حریم روستاها و مراکز انسانی برای تأمین غذا خواهیم بود، گفت: با نزدیک شدن گونه‌های جانوری به مناطق مسکونی و غذادهی دستی به آنها موجب افزایش تعارض بین انسان و حیات وحش خواهد شد. منتظمی تصریح کرد: هر گونه غذا دهی به گونه‌های جانوری بویژه گوشتخواران، علفخواران وحشی و همچنین پرندگان مهاجر آبزی ممنوع است و فقط در مواقع خاص با هماهنگی ادارات کل حفاظت محیط‌ زیست استان‌ها و با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در مناطق مربوط انجام شود.

اعلام آمادگی ارمنستان برای میزبانی کشت فراسرزمینی آذربایجان‌شرقی

تبریز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: جمهوری ارمنستان برای همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی و ارائه ظرفیت‌های موجود در این کشور به کشاورزان استان ما پیشقدم شده است. به گزارش ایرنا،اکبر فتحی در جلسه بررسی کشت فراسرزمینی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای برنامه‌ریزی‌های آتی در این خصوص نیازمند شناخت است، افزود: در زمینه کشت فراسرزمینی استان‌هایی مانند اصفهان، فارس و تهران پیشرو بوده و سرمایه گذاری‌هایی انجام داده‌اند و در وزارت جهاد کشاورزی، بخش جهاد توسعه مکلف به تأمین اراضی مورد نظر در کشورهایی مانند اوکراین، چچن، تاجیکستان، گرجستان و آذربایجان شده است تا نسبت به شناسایی اراضی و معرفی آن به سرمایه‌گذاران اقدام کند. وی با بیان اینکه با توجه به مجاورت جغرافیایی جمهوری ارمنستان با آذربایجان شرقی، درباره ظرفیت‌های این کشور برای انجام کشت فراسرزمینی آشنایی بیشتری وجود دارد، افزود: مجموع ظرفیت موجود این کشور برای زراعت حدود ۲۰ هزار هکتار با آب مطمئن است و مقام‌های آن آمادگی خود را برای اختصاص این اراضی به کشت دانه‌های روغنی اعلام کرده‌اند. وی گفت: ارمنستان با اعلام رفع دغدغه‌های سابق در مورد امنیت سرمایه‌گذاری در این زمینه، در حوزه‌های دامداری، بویژه پرورش گوسفند برای استفاده از ظرفیت مراتع، کاشت گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی در سطح محدود و باغداری اعلام آمادگی کرده است.

شهر جدید اندیشه هوشمند می‌شود

محمود غلامی - غرب استان تهران: رویکرد شهرهای جدید در گام دوم تحول، هوشمندسازی و ایجاد ظرفیت‌های متناسب با تکنولوژی نوین در شهر جدید اندیشه است. علیرضا جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر جدید اندیشه گفت: رویکرد شهرهای جدید در وزارت راه و شهرسازی در گام دوم تحول، پس از توسعه مقدماتی و پایدار در شهر اندیشه، هوشمندسازی و ایجاد ظرفیت‌های متناسب با فناوری و تکنولوژی نوین در فضاهای مختلف شهری است که با مشارکت شهروندان در حال برنامه‌ریزی و اجراست.
وی احداث و توسعه پروژه‌های عمرانی مسکونی، تجاری و فرهنگی براساس الگوی ایرانی – اسلامی را مدل موفق و مؤثری دانست که می‌تواند الگویی برای توسعه سایر شهرهای جدید کشور باشد. وی افزود: شهرهای جدید خدمتی است برای ایجاد زیست مطلوب در اطراف کلانشهرها که دارای قابلیت‌های مطلوب زیربنایی و روبنایی است و نقش مؤثری در اسکان و توزیع مناسب جمعیتی دارد. شرکت عمران اندیشه در این شهر تنها به‌دنبال تولید و احداث مسکن نبوده بلکه همزمان با رشد شهر و اسکان جمعیت به پروژه‌های مختلف زیربنایی و زیرساختی، تأمین سرانه‌های عمومی، کیفیت ساخت و ساز، احداث پروژه‌های فاخر و خاص توجه شده است که این حرکت و رویکرد می‌تواند الگویی مناسب برای سایر شهرهای جدید در نقاط مختلف کشور باشد. بهره‌وری مناسب از زمین‌های موجود با کاربری‌های مختلف و احداث و توسعه پروژه‌های انسان‌محور از دیگر نکاتی بود که در این بازدید مورد اشاره و تأکید قرار گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7833/10/599891/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها