روزهای سخت فرهاد مشیری تاجر میلیاردر ایرانی در فوتبال انگلیس

پولدار، کم‌حرف، بی‌ثبات!


گروه ورزشی/ فرهاد مشیری سهام خود در باشگاه اورتون را به 94 درصد افزایش داده و بر تعهد خود در مورد رساندن این باشگاه به موفقیت‌های بزرگ پایبند است.
این میلیاردر ایرانی که از سال 2016 تاکنون بیش از 500 میلیون پوند روی نقل و انتقالات اورتون سرمایه‌گذاری کرده و نتیجه چندانی هم نگرفته حالا سهم خود را با خرید 100 میلیون سهم دیگر در این باشگاه شهر لیورپول افزایش داده است. مشیری فوریه سال گذشته 66 درصد از سهام این باشگاه را از آن خود کرد که برای این کار 200 میلیون پوند سرمایه‌گذاری کرده بود. حالا او از طریق شرکت خود «بلو هیون هلدینگ» سهم خود را افزایش داده است.
سرمایه‌گذاری اخیر مشیری، تراز مالی اورتون را که در اثر پاندمی کرونا با ضرر 265 میلیون پوندی در سه سال مالی اخیر مواجه شده بود، به حد تعادل می‌رساند. اعلام این خبر از سوی مشیری که به کم حرفی شهرت دارد، زمانی انجام شد که انتقادها از دوران مالکیت او و اقداماتی که انجام داده به اوج رسیده است.

تحصن
هواداران معترض این باشگاه یک تحصن اعتراضی را بعد از بازی روز شنبه اورتون مقابل استون ویلا ترتیب دادند؛ دیداری که با شکست خانگی یک- صفر اورتون همراه شد. برگزارکنندگان این تحصن «سال‌ها بی‌توجهی، مدیریت ضعیف و راضی بودن به حداقل‌ها در هیأت مدیره و مالکیت باشگاه» را دلیل اعتراض خود عنوان کردند.
مشیری که به تازگی رافائل بنیتس، سرمربی اسپانیایی را از سمت سرمربیگری این تیم کنار گذاشت و فعلاً با مربی موقت (دانکن فرگوسن) تیم را اداره می‌کند در نامه‌ای به هواداران نوشت که اخراج بنیتس تصمیم درستی برای باشگاه بود، گرچه گرفتن این تصمیم اصلاً آسان نبود. او همچنین تأکید کرد که اورتون به‌دنبال انتخاب هرچه سریع‌تر یک مربی مناسب برای تیم است: «من ناراحتی هوادارانی که عاشق اورتون هستند را بابت روند بدون ثبات چند فصل اخیر کاملاً درک می‌کنم؛ اتفاقی که با وجود سرمایه‌گذاری کلان رخ داده است.»

من کم‌حرف هستم
مشیری در ادامه نامه به هواداران این‌طور نوشت: «سرمایه‌ای که از سال 2016 هزینه شده، نه فقط روی تیم بلکه روی پروژه‌های مهمی مثل ساختن ورزشگاه جدیدمان، تعهد من به اورتون را ثابت می‌کند. این نامه را خطاب به شما می‌نویسم که به شما اطمینان بدهم تعهد من همچنان با تمرکز و قدرت بر سر جای خود باقی است. افزایش 100 میلیون پوندی سرمایه‌گذاری من برای متعادل شدن تراز مالی باشگاه نشانه‌ای از این تعهد است. من یک آدم کم‌حرف هستم و زیاد در محافل عمومی صحبت نمی‌کنم. اما قول می‌دهم که در اراده من برای رساندن اورتون به موفقیت خدشه‌ای وارد نشود.»
مشیری همچنین از این گفت که با مدیر باشگاه و اعضای هیأت مدیره در حال بررسی اساسی وضعیت تیم فوتبال اورتون است. این بررسی جامع روی همه پروژه‌های فوتبالی اورتون شاید تا پایان سال 2022 طول بکشد و هدف آن تقویت ژن یا DNA اورتون در همه ارکان این باشگاه است: «به هواداران تضمین می‌دهم که فرایند انتخاب مربی جدید تیم نیز منطبق بر همین هدف باشد. خیلی مهم است که ما فردی را به‌‌عنوان سرمربی انتخاب کنیم که مناسب ساختاری باشد که به‌دنبال آن هستیم و به همین دلیل، در عین حال می‌خواهیم هرچه سریع‌تر این انتخاب انجام شود اما می‌خواهیم مطمئن شویم کاندیدای مناسب را برای رساندن تیم به موفقیت انتخاب می‌کنیم.»

ریشه‌یابی انتقادها
مشیری همواره بابت نداشتن ارتباط مستقیم با هواداران و حتی بازیکنان تیم اورتون مورد انتقاد بوده اما حالا مجبور به ارتباط برقرار کردن با طرفداران این باشگاه است. او تأکید دارد که همواره در پشت صحنه به نظرات هواداران باشگاه گوش می‌دهد و قصد دارد یک کمیته مشاوره هواداران را نیز تشکیل دهد که نمایندگان طرفداران باشگاه در آن حضور داشته باشند.
منتقدان مشیری، او را فردی بدون ثبات در تصمیم‌گیری و کاملاً غیر قابل پیش‌بینی می‌دانند؛ تاجر ایرانی بعد از ملاقات با بنیتس در کشتی شریک تجاری‌اش، با قراردادی سه‌ساله او را استخدام کرد. مربی که به خاطر سابقه کار در لیورپول، رقیب اورتون، اصلاً محبوبیتی نزد هواداران تیم آبی‌پوش بندر لیورپول نداشت. منتقدان می‌گویند: «مشیری، جز هدر دادن پول چه کرده؟ اخراج بنیتس و همکارانش که سرنوشتی مشابه مارتینس، رونالد کومان، سم آلاردایس و مارکو سیلوا پیدا کردند، غرامت مربیان را به ۴۰ میلیون پوند رسانده است. چطور می‌شود از شش مربی و دو مدیر فوتبال (برندز و استیو والش) عبور کرد و نیم میلیارد پوند برای صرف هزینه‌های انتقال و دستمزدها پرداخت کرد، بدون اینکه هیچ ثمری داشته باشد؟»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7833/23/599921/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها