دردسر بدهی میلیاردی و اولتیماتوم به باشگاه شهرداری بابت جام باشگاه‌های آسیا

میزبانی ارومیه روی هوا


مهری رنجبر/ بعید نیست سناریوی حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا، این بار در والیبال تکرار شود؛ این موضوع تیم والیبال شهرداری ارومیه را به‌دلیل بدهی میلیاردی تهدید می‌کند. با این تفاوت که بدهی و پنجره بسته یکی از دلایل حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا بود اما این بار احتمال دارد بدهی میلیاردی باعث سلب میزبانی جام باشگاه‌های آسیا ۲۰۲۲ از ارومیه‌ای‌ها شود. اتفاقی تلخ آن هم برای شهری که به قول پیمان رضایی مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه، قلب تپنده والیبال ایران است.
در واقع این معضل به سال ۹۵ برمی گردد که شهرداری ارومیه بازیکن فنلاندی و البته پدر (سرمربی) و پسر (بازیکن) ایتالیایی به نام تراویسا را دست خالی روانه کشورهایشان کرد. ارومیه تا آخر دی برای تسویه بدهی‌هایش فرصت داشت و وقتی خبری از این مهم نشد، فدراسیون جهانی والیبال به فدراسیون ایران برای سلب میزبانی از ارومیه اولتیماتوم داده است. در این بین محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال هم که به باشگاه ارومیه هشدار داده، در این خصوص می‌گوید: «باشگاه شهرداری ارومیه مبلغی را به چند بازیکن و یک مربی‌شان بدهکار است، نامه‌ای به دوستان نوشته بودیم که باید تعیین تکلیف کنند چون بر اساس نامه‌ای که فدراسیون جهانی به ما اعلام کرده، این باشگاه متقاضی میزبانی جام باشگاه‌های آسیا، باید بدهی‌اش را هرچه زودتر تعیین تکلیف کند تا پنجره‌اش باز شود. ارومیه تا به حال اقدامی نکرده و با این اوصاف از میزبانی محروم خواهد شد اما چون نمی‌خواهیم ایران میزبانی را از دست بدهد احتمالاً به شهر دیگری می‌دهیم.»
پیمان رضایی مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه که اصرار زیادی دارد میزبانی باشگاه‌های آسیا در شهرش بماند، معتقد است همه باید برای حل این مشکل کمک کنند. او به خبرنگار «ایران» گفت: «این بدهی برای سال ۹۵ است و FIVB هم محرومیت را داده اما ما دنبال مذاکره هستیم چرا که این پول از بیت‌المال می‌رود و بنابراین همه باید کمک کنند نه اینکه معطوف به شهرداری ارومیه باشد، همه حتی فدراسیون، شهرداری ارومیه و بقیه هم باید پای کار بیایند. البته این چند روز جلساتی را برای حل و فصل این قضیه داشته‌ایم.»
مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه تأکید کرد که تسویه بدهی سنگین باشگاهش کار یک هفته نیست: «بدهی طوری نیست که یک هفته یا ۱۰ روزه پرداخت شود، بلکه برای انجام کار وکالت به یک وکیل باتجربه بین‌المللی داده‌ایم تا مذاکره را شروع کند و به نظرم هواداران بزودی خبرهای خوبی می‌شنوند. ما می‌خواهیم این قصه را با بهترین شرایط و حداقل‌ترین هزینه حل کنیم. چرا که اگر بگوییم بدهی سنگین را امروز و فردا می‌دهیم، حکایت سنگ بزرگ علامت نزدن است.»
جالب اینکه در این شرایط مردم والیبال دوست ارومیه و هواداران این تیم، میزبانی جام باشگاه‌های آسیا را برای خودشان محفوظ می‌دانند و در فضای مجازی مطالبی در حمایت از میزبانی ارومیه منتشر می‌کنند. علاوه بر مردم ارومیه، رضایی هم روی حفظ میزبانی جام باشگاه‌های آسیا اصرار دارد: «این میزبانی حق ارومیه و مردمش است و با چنگ و دندان آن را حفظ می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم از شهرمان خارج شود.»
میلاد تقوی دبیر فدراسیون والیبال هم تأکید کرد که فدراسیون می‌خواهد ارومیه میزبان بماند: «تلاش فدراسیون هم در راستای حفظ میزبانی باشگاه‌های آسیا در ارومیه است اما منطقی است که ارومیه هم باید در چهارچوب اداری و تعهداتش عمل کند. اگر تا چند روز آینده تعیین تکلیف نکنند، ما مجبوریم میزبانی را به شهر دیگری بدهیم.» دبیر فدراسیون والیبال معتقد است حفظ میزبانی برای ایران باید در اولویت باشد: «اگر ارومیه به تعهداتش عمل نکند، حفظ میزبانی این شهر در اختیار ما نیست، هرچند تلاش می‌کنیم اما اگر شرایط ارومیه مهیا نشود، مجبوریم برای حفظ میزبانی ایران و حضور دو نماینده کشورمان، میزبانی را به شهر دیگری بدهیم تا هم میزبان و هم قهرمان لیگ درآن شرکت کنند.»
در این شرایط باید منتظر ماند و دید وکیل ارومیه چقدر می‌تواند برای راضی کردن طلبکاران خارجی باشگاه شهرداری موفق عمل کند تا میزبانی برای این شهر بماند؟
والیبالیست فنلاندی: فکر نکنم شهرداری ارومیه توان پرداخت طلبم را داشته باشد
با نگاهی به لیست باشگاه‌های محروم از سوی فدراسیون جهانی والیبال، تیم شهرداری ارومیه به‌دلیل ۴ تخلف در پرونده‌های خارجی با محرومیت مواجه شده است. یکی از بازیکنانی که طلب سنگینی از این باشگاه دارد «اولی‌پکا اویانسیوو»، پشت خط‌‌ زن تیم ملی فنلاند است که با قراردادی یکساله به عضویت تیم شهرداری ارومیه درآمده بود. به گزارش میزان، از مبلغ قرارداد این قطر پاسور فنلاندی حدود ۱۳۲ هزار یورو باقی مانده بوده که با عدم پرداخت از سوی باشگاه ارومیه‌ای ماهیانه ۵ درصد به این مبلغ اضافه شده و اکنون به ۱۶۶ هزار یورو رسیده و باشگاه باید مبلغی نزدیک به ۵ میلیارد تومان دیگر نیز بپردازد.
اویانسیوو در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در پاسخ به این سؤال که آیا از طرف باشگاه ارومیه‌ای تماسی برای پرداخت طلب گرفته شده، اظهار داشت: «باشگاه شهرداری ارومیه تاکنون پولی بابت طلب به من پرداخت نکرده و واقعاً متعجبم که چرا چنین وضعیتی پیش آمده و این باشگاه در طول ۵ سال اخیر به پرداخت حقوق بازیکنش بی‌توجهی می‌کند.» این قطر پاسور فنلاندی در واکنش به از دست رفتن میزبانی ارومیه از جام باشگاه‌های آسیا و اینکه آیا تلاشی برای مذاکره و توافق از طرف شهرداری ارومیه صورت گرفته، خاطرنشان کرد: «هیچ مذاکره‌ای با من نداشته‌اند و انگار این موضوع برایشان اهمیتی ندارد. میزان طلبم زیاد است و فکر نمی‌کنم این باشگاه توان پرداخت این مبلغ را داشته باشد.»
لازم به ذکر است جام باشگاه‌های آسیا در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و علاوه بر تیم قهرمان لیگ برتر ۱۴۰۰ ایران، امکان حضور یک تیم دیگری از ایران به‌عنوان میزبان رقابت‌ها وجود دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7833/24/599928/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها