بازگشت رنگ نارنجی به نقشه کرونایی کشور


گروه اجتماعی/ نگرانی‌ها از گردش بالای اُمیکرون  و غالب شدن سویه جدید در مقایسه با دلتا کرونا در کشور در حالی قوت گرفته است که طبق تحلیل آمارهای روزانه وزارت بهداشت افزایش 4 و 5 برابری به ترتیب در تعداد بیماران سرپایی و موارد بستری در مراکز درمانی جریان دارد به گونه‌ای که طبق اعلام کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید19 از نیمه دی ماه، روزانه ۱۰ تا ۱۲ درصد نسبت به روز قبل موارد جدید شناسایی بیماران افزایش داشته است.
این یعنی شمار بیماران جدید ابتلا به سویه اُمیکرون در کشور به شکل تصاعدی بالا می‌رود. محاسبات بیانگر این نکته است که به‌عنوان مثال اگر همان ۱۰ درصد را هم به‌عنوان حداقل محاسبه کنیم، ‌اگر قرار باشد روزی ۱۰ درصد تعداد بیماران‌ مبتلا اضافه شود، بعد از ۱۰ روز تعداد بیماران جدید ۲.۶ برابر می‌شود؛ به عبارتی اگر تعداد موارد شناسایی قطعی بیماران روزانه ۵۰۰۰ باشد و هر روز هم ۱۰ درصد به تعداد بیماران روز گذشته اضافه شود، بعد از ۱۰ روز تعداد بیماران ۲.۶ برابر می‌شود که حاصلضرب آن در ۵۰۰۰ عددی معادل 13 هزار بیمار روزانه است.
روز گذشته نیز رنگ نارنجی کرونایی پس از حدود 40 روز به نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور اضافه شد. آخرین بار 26 آذر بود که تعداد شهرستان‌های نارنجی و قرمز در کشور به صفر رسید. هر چند که روند تزریق کامل واکسیناسیون کرونا در افراد بالای 12 سال و مشمول جمعیت به عدد بیش از 80 درصد رسیده اما همچنان متخصصان حوزه سلامت برای تزریق دوز سوم کرونا تأکید می‌کنند.
روز گذشته شهرستان اردکان از استان یزد از رنگ زرد به نارنجی تغییر رنگ داد، همچنین با افزایش موارد بستری، 31 شهرستان از وضعیت آبی خارج شدند و در وضعیت زرد قرار گرفتند. هم‌اکنون طبق آخرین تغییرات در نقشه رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور403 شهرستان در وضعیت آبی و 44 شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت نارنجی هستند. این در حالی است که همچنان طبق اعلام تصمیم ستاد ملی کرونا، هیچ تغییری در معیارهای رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک انجام نشده و رنگ‌بندی کماکان صرفاً بر اساس روند بستری انجام می‌شود. همزمان با اعلام تغییر رنگ‌بندی نقشه کرونایی کشور دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هشدار داد: با توجه به روند افزاینده تعداد موارد مثبت مبتلا به اُمیکرون در سراسر کشور به نظر می‌رسد که نزدیک به پیک اُمیکرون باشیم.
دکتر حمیدرضا جماعتی در جلسه روز گذشته کمیته علمی که به منظور پیشگیری از موج سنگین کرونا برگزار شد گفت: یکی از توصیه‌ها این است که استفاده از ماسک در تمامی مجامع، سازمان‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و تمامی محل‌های تجمع مسقف، الزامی و از ماسک‌های استاندارد استفاده شود؛ چراکه ماسک‌های پارچه‌ای، کارایی چندانی ندارند و ماسک‌های استاندارد و سه لایه برای افراد عادی، مورد تأیید است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7833/25/599936/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها