وزیر امور خارجه:

ما هم با شرق و هم با غرب کار می‌کنیم


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه بر توسعه متوازن رابطه جمهوری اسلامی ایران با شرق و غرب تأکید کرد. امیرعبداللهیان روز گذشته در اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با تبیین عناصر سیاست همسایگی و تشریح اقدامات دولت در ماه‌های اخیر در این زمینه گفت: از جمله اقداماتی که در این حوزه به آن توجه کردیم، ربط دادن سیاست توجه به همسایگان به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین هست تا این سطح هم تلاش کردیم پیش برویم که همسایگان احساس دوری نکنند. امیرعبداللهیان تصریح کرد: به صراحت اعلام می‌کنیم که در روابط خارجی هم با شرق و هم با غرب کار می‌کنیم اما در حوزه استقلال، سیاست نه شرقی نه غربی با قدرت در جای خودش به درستی قرار دارد.

 احتمال برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و 1+4
وزیر خارجه همچنین درباره احتمال برگزاری نشست وزرای خارجه بین ایران و ۱+۴ هم گفت: فعلاً مذاکرات را در سطح کارشناسان ارشد و مدیران کل سیاسی و معاونان وزرا تنظیم کردیم و امیدواریم در همین سطح وارد پروسه اجرا شویم و نیاز به دیدارهای سطح بالاتری وجود نداشته باشد ولی متناسب با پیشرفت مذاکرات تصمیم راجع به هرگونه اقدام دیگری اتخاذ خواهد شد.
وزیر خارجه بیان کرد: اگر دقت کرده باشید سعی می‌کنیم موضوع مذاکرات وین را در صدر اخبار قرار ندهیم. آن چیزی که برای ما مهم است این است که زمانی مردم عزیز در جریان دقیق‌تر مسائل قرار بگیرند که در میز مذاکرات اتفاق خوبی رخ داده باشد و امیدوارم به آن نقطه نزدیک بشویم.
امیرعبداللهیان گفت: امریکایی‌ها مکرراً درخواست دارند برای مذاکره ولی ما هنوز به این نقطه در جمع بندی‌های خود نرسیده‌ایم.

 استقبال ویژه
وزیر خارجه همچنین سفر اخیر رئیس جمهوری به روسیه را حاوی دستاوردهای سازنده‌ای دانست و گفت: «در حاشیه‌های سفر آقای دکتر رئیسی بیان می‌کنند که نحوه چیدمان میز و نحوه استقبال از رئیس جمهور متفاوت از رؤسای جمهور دیگر بود. چند روز قبل از اینکه سفر را به روسیه انجام بدهیم، به ما اعلام کردند که شرایط کرونایی در روسیه بشدت وخیم است.» وی افزود: ما توافق کردیم که به دلیل این محدودیت‌ها و شرایط کرونایی در نشستن و چیدمان، پروتکل‌ها کاملاً رعایت شود و فاصله لازم حفظ شود. برای ما بسیار مهم است که برای رئیس جمهور کشورمان در سفر خارجی به کشوری که تا این حد درگیر کرونا هست، همه پروتکل‌ها به دقت رعایت شود. امیرعبداللهیان یادآور شد: آقای پوتین برای اینکه از آقای رئیسی استقبال کنند، از چند دقیقه قبل در کرملین در اتاق استقبال از ایشان قدم می‌زد و منتظر بود و وقتی آقای رئیسی وارد شد، به شتاب سمت آقای رئیس‌ جمهور آمدند.
وی ادامه داد: به ما گفته بودند از دو ساعت تا ۵ ساعت آقای پوتین  آماده گفت‌وگو هستند تا هر مقدار که فضای گفت و گو اجازه بدهد. ما از قبل گفته بودیم به دلیل طولانی بودن مذاکرات، هیأت ایرانی و آقای رئیس‌جمهور در اذان مغرب باید نمازشان را ادا کنند. ساعت ۵ و ۱۲ دقیقه که زمان اذان مغرب بود، آقای پوتین به آقای رئیسی اشاره می‌کنند که من اطلاع دارم که وقت نماز شماست و من منتظر شما می‌مانم ۹ تا ۱۰ دقیقه آقای پوتین در همان اتاق می‌نشینند و منتظر می‌مانند تا آقای رئیسی نماز را بخوانند و برگردند.

بخش مهم متن پایانی مذاکرات وین در حال تدوین است
مذاکره کننده ارشد روسیه اظهار داشت که نمایندگان گروه ۱+۴ و ایران در جلسه دوشنبه به تدوین بخش مهمی از متن پایانی مذاکرات وین ادامه دادند. به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف روز دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر افزود:‌ این یک تمرین کم و بیش موفق بود، هرچند برخی از مسائل باقی مانده هنوز در بخش مربوطه متن پایانی باقی مانده است. مذاکره‌کنندگان ارشد گروه ۱+۴ و ایران صبح  دیروز در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک، برای دومین روز متوالی در هتل کوبورگ دیدار و پیرامون موضوعات باقی‌مانده در مورد متون مربوط به تضمین‌ها و راستی‌آزمایی بحث و تبادل نظر کردند.
این جلسه در ادامه نشستی برگزار شد که یکشنبه برای نخستین بار در هشتمین دور از مذاکرات رفع تحریم‌ها و خارج از چارچوب کمیسیون مشترک برجام منعقد شد. گفتنی است، موضع صریح جمهوری اسلامی در مذاکرات اخیر، نه صرف بازگشت کاغذی امریکا به تعهدات خود بلکه ارائه تضمین از سوی آنها و راستی‌آزمایی از سوی ایران بوده است.

شمخانی: راهبرد متوازن‌سازی روابط خارجی با قدرت پیگیری خواهد شد
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه راهبرد متوازن‌سازی روابط خارجی ایران با قدرت پیگیری خواهد شد، گفت: مسکو، پکن و وین برای تأمین منافع ملی ایران نقش مکمل دارند و دوگانه‌های میدان و دیپلماسی یا شرق‌نگری و غرب‌محوری، همگی آدرس‌های غلط است. به گزارش ایرنا، «علی شمخانی» عصر دوشنبه در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: راهبرد متوازن‌سازی روابط خارجی با قدرت پیگیری خواهد شد.
مسکو، پکن و وین برای تأمین منافع ملی ایران نقش مکمل دارند. دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: دوگانه‌های میدان و دیپلماسی یا شرق‌نگری و غرب‌محوری، همگی آدرس‌های غلطی است که کارکرد سیاست خارجی را در ادوار گذشته محدود کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7833/2/599951/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها