سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری مطرح کرد

پیشرفت‌ مذاکرات در حوزه «راستی آزمایی» قابل توجه‌تر از حوزه «تضامین» بوده است


گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امور خارجه از پیشرفت مذاکرات وین بویژه درباره تضمین تفاهمات احتمالی خبر داد و تأکید کرد چنانچه مسیر تحقق منافع برجامی ایران روشن شود، دستیابی به توافق بیش از هر وقت دیگری نزدیک است. به گزارش «ایران»، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری روز گذشته با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی به موضوع تضمین تفاهم احتمالی که یکی از محورهای اصلی رایزنی‌های جاری در وین است، اشاره کرد و گفت: «آنچه امروز در وین شاهد آن هستیم پیشرفت‌ گفت‌وگوها در مسیر درست است. در هر چهار حوزه‌ای که اسناد برای گفت‌وگو داریم، پیشرفت‌های خوبی داشتیم البته در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بوده که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شدند از جمله در حوزه تضامین.»  سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای طرح توافق موقت در مذاکرات هم گفت: «جمهوری اسلامی ایران در وین است برای یک توافق که دو ویژگی عمده داشته باشد؛ پایدار و قابل اتکا و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر مهمی است.»
تصمیم سیاسی واشنگتن
خطیب‌زاده درباره موضوع راستی آزمایی نیز گفت: «یکی از دلایل کندی گفت‌و‌گوها در وین آماده نبودن امریکا درباره برخی از پیشنهادات عملی است که ما داده‌ایم. در حوزه راستی آزمایی پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر از حوزه تضامین بوده و ایده‌ها و پیشنهادات ارائه شده در دست بررسی است. برخی پیشنهادات را طرف‌های دیگر دادند که در خصوص آن در حال گفت‌و‌گو هستیم. در برخی حوزه‌ها از جمله راستی آزمایی موضوعات بسیار مهمی همچنان باقی مانده و برخی این روزها و از جمله دیروز گفت‌وگو شده و باید تصمیم سیاسی در واشنگتن درباره برخی از این موضوعات گرفته شود و منتظریم این تصمیم سیاسی گرفته شود تا شاهد پیشرفت بیشتر مذاکرات باشیم.»
سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اتباع ایرانی بازداشت شده در امریکا هم با بیان اینکه در این زمینه نگرانی خود را از ابتدا اعلام کردیم، افزود: «اگر امریکا به توافق‌هایی که از قبل هم انجام داده بود پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است.»
ادعای «رابرت مالی»
خطیب‌زاده درباره خبری مبنی بر اینکه «رابرت مالی» در مذاکرات وین پیشنهادی را داده که شرکت‌های امریکایی در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کلان کنند و این ضمانتی بشود که دولت‌های آینده نتوانند از برجام خارج شوند نیز گفت: «برجام بخوبی نشان می‌دهد این امریکا بوده که تمامی شرکت‌ها و کمپانی‌های امریکایی را تحریم کرده که وارد ایران شوند. براساس اینکه تحریم‌های اولیه را نگه‌داشته و اگر مایلند تحریم کمپانی‌های خودشان را بردارند  باید در چهارچوبی  باشد که قبلاً ما مشخص کردیم، نه برای فروش محصولات مانده‌شان، در چهارچوب تجارت اصلی. اگر مایلند تحریم‌های اولیه و تحریم‌های خودخواسته را بردارند، تصمیم یک طرفه ای است که خودشان باید بگیرند و ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.»
حق آبه‌ «هیرمند»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره جاری شدن آب سد کمال خان نیز گفت: «این موضوع در گفت‌وگوهای اخیر در تهران مطرح شد. در سال آبی گذشته کمتر از ۵ درصد از حق‌آبه ایران براساس این معاهده تأمین شد و تاکنون هم حق‌آبه‌ای تأمین نشده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7833/3/599954/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها