برنامه‌ای برای حذف رانت


عباس ارشدی
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران
دولت قصد دارد تدابیری اتخاذ کند تا میزان اعتباری که با ارز ترجیحی برای خرید گندم اختصاص می‌دهد به‌صورت هدفمند و یارانه مستقیم به دست مصرف کننده نهایی برسد و یارانه آرد و گندم واقعی شود. سال گذشته دولت50 هزار میلیارد تومان بابت هزینه یارانه گندم تحویلی به کارخانجات پرداخت کرده است. اگر سیستم یارانه‌ای هدفمند شود منابع حاصل از آزادسازی ارز ترجیحی گندم بین مردم به‌صورت بهینه توزیع می شود. این توزیع به‌صورت کارت اعتباری، پرداخت مستقیم یا به‌صورت یک نوع خدمات خواهد بود تا از هدررفت منابع دولت بابت پرداخت ارز ترجیحی جلوگیری شود. در بودجه 1401 حذف ارز ترجیحی پیش‌بینی شده است و مجلس و دولت این برنامه را در جهت رفاه مردم پیش می‌برند.
مجلس و دولت در حال تصمیم‌گیری برای چگونگی اجرای بهینه و کارآمد اقتصادی برنامه حذف ارز ترجیحی هستند. بحث این است که این موضوع بسیار مهم است و کارشناسانی در دولت و مجلس در حال رایزنی هستند تا بهترین تصمیم گرفته شود، البته دولت به تنهایی در مورد موضوع مهمی مانند حذف ارز ترجیحی تصمیم‌گیری نمی‌کند. اگر دولت و مجلس به این نتیجه قطعی برسند که مزایای حذف ارز ترجیحی از معایب آن بیشتراست قطعاً اجرا می‌شود.ما از اینکه گندم چند نرخی است متضرر می‌شویم. آرد و گندم چند نرخی موجب ایجاد بستر فساد و رانت می‌شود. پیشنهاد ما این است اگر ارز ترجیحی گندم حذف نمی‌شود قیمت آرد و گندم تک نرخی شوند تا شائبه تخلف در بخش آرد و نان کم شود. پیشنهاد این است یک نوع گندم یارانه نوع یک باشد. آرد آزاد نیز باید قیمت آزاد داشته باشد و نانوایی‌های آزاد پز، آرد را به قیمت تمام شده دریافت کنند، اما دولت عملاً آرد یارانه‌ای به نانوایی‌های آزادپز تحویل می‌دهد.
معتقدیم آرد یارانه‌ای نوع 2 و 3 باید حذف و آرد به بخش صنف و صنعت و نانوایی‌های آزاد پز به قیمت تمام شده عرضه شود.  از 2سال گذشته چون تولید داخل نتوانست نیازهای کشور به این کالای استراتژیک را پاسخ دهد، دولت گندم وارد کرد.
ادامه در صفحه 6

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7834/5/600066/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها