روز گذشته در مجلس شورای اسلامی مطرح شد

چراغ شفافیت بر تاریکخانه اتاق بازرگانی


مجلــــس شورای اســـــلامی روز یکشنــــــتبه (۳ بهمن‌ماه) در نشست علنی خود به موضوع تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره داشت و چند نماینده نیز به اتاق بازرگانی تذکر شفاهی دادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان بیان کرد: تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی از زمان‌های خیلی قبل در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی و در نوبت طرح در صحن علنی مجلس است و مجلس به هیچ وجه انفعالی عمل نمی‌کند. به گزارش خانه ملت،‌ علیرضا سلیمی،‌ عضو هیأت ‌رئیسه مجلس در تذکری شفاهی اظهار کرد: مدتی است که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی هستند که متأسفانه هنوز این موضوع در دستور کار قرار نگرفته و یکی از مسئولان اتاق بازرگانی هم مطالبی را اخیراً به مجلس نسبت داده تا بلکه نمایندگان را از این تفحص منصرف کند.
وی افزد: مجلس است که اتاق بازرگانی را با بودجه‌ای که تصویب کرده، شارژ می‌کند و درآمد آنان هزاران میلیارد تومان و بسیار بیشتر از بودجه‌ای است که در مجلس تصویب می‌شود. پول نجومی زیادی در اتاق بازرگانی ایران وجود دارد و متأسفانه دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی بر درآمدهای اتاق بازرگانی نظارت نمی‌کنند.
عضو هیأت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تقاضای بنده از هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی آن است که در اسرع وقت و خارج از نوبت، تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی ایران را در دستور کار مجلس قرار دهند.
محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه علنی را به عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: آن مسئول اتاق بازرگانی که می‌گویید مطالبی علیه مجلس گفته، عنوان کرده که این مطالب را نگفته و بنده هم وارد آن مباحث نمی‌شوم و پاسخ‌های لازم در این زمینه داده شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی ایران از قبل در مجلس مطرح بوده، اما اگر بخواهیم این موضوع را به اظهارات اخیر یکی از مسئولان اتاق بازرگانی درباره مجلس ربط دهیم، ممکن است این‌گونه برداشت شود که چون وی مطالب را مطرح کرده، مجلس به دنبال تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی است اما به هیچ وجه این‌گونه نیست و مجلس از قبل این موضوع را در دستور کار داشته است.
وی گفت: مجلس در این موضوعات انفعالی عمل نمی‌کند و طبق روال قانون پیگیری می‌شود و کمیسیون اقتصادی مجلس، تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی ایران را مورد بررسی قرار داده و به محض آنکه گزارش آن تهیه شود، در دستور کار قرار می‌گیرد.

 اتاق بازرگانی باید پاسخگو باشد
در همین حال، نماینده مردم قائنات در مجلس گفت: اتاق بازرگانی و حیاط خلوت‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم مصونیت ندارند و باید پاسخگو باشند.
سلمان اسحاقی در تذکر شفاهی خود اذعان کرد: چه شده است که امروز لرزه بر پیکره اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم افتاده است؟ چند ماه گذشته موضوع تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی مطرح شد، در قانون هزینه‌های اتاق‌های بازرگانی ایران مصوب سال 1372 تغییراتی انجام شد و آقایان اتاق آمدند تا با نمایندگان مذاکره کنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در ادامه افزود: نایب رئیس مجلس گفتند که روز دوشنبه از اتاق بازرگانی برای چاره‌اندیشی و عذرخواهی آمده بودند، آقایان؛ عذرخواهی شما مگر می‌تواند جان آن مردی که به دلیل وضعیت اقتصادی خودکشی کرده یا کلیه‌اش را فروخته است، برگرداند؟

باید از تحقیق و تفحص مجلس دفاع شود
رحمت اله نوروزی نیز با اشاره به هجمه اتاق بازرگانی به مجلس ادامه داد: اتاق بازرگانی به دلیل تحقیق و تفحص به مجلس هجمه کرده و آقای نیکزاد از این موضوع دفاع کرده است. باید از تحقیق و تفحص مجلس دفاع شود چرا که همکاران وقت می‌گذارند و در کمیسیون‌ها به آن می‌پردازند و از تحقیق و تفحص‌ها حمایت می‌کنند. این تحقیق و تفحص در مجلس باید اثرگذار باشد.
نوروزی تأکید کرد: هیأت رئیسه و کمیسیون‌ها باید از تحقیق و تفحص‌ها، حمایت کنند چرا که اگر این حمایت‌ها نباشد این تحقیق و تفحص‌ها هیچ اثری ندارند. مجلس دو بال دارد؛ یک بال نظارت و یک بال قانونگذاری و این موضوع نباید لوث شود.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: البته اخطار شما وارد نیست و طبق اصلی که شما اشاره کردید این اختیار به مجلس داده شده و موضوع تحقیق و تفحص‌ها در کمیسیون‌ها بررسی و به صورت گزارش در صحن قرائت می‌شود و مجلس تصمیم می‌گیرد.
وی تأکید کرد: ولی نکته‌ای که شما اشاره کردید بسیار مهم است، ما گزارشی را درباره تحقیق و تفحص‌های صورت گرفته در دوره‌های قبل باز بررسی کردیم و نشان داد که این طرح‌ها اثری را که باید داشته باشد، ندارد و این موضوع از جهت کارکردی بحث درستی است و به نظر می‌رسد همکاران باید در کمیسیون‌ها در بررسی تحقیق و تفحص‌ها برای ارجاع دادن به صحن دقت بیشتری داشته باشند.
گفتنی است،‌ بیش از ۴۰ نفر این تقاضای طرح تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی را که در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح است، امضا کرده‌اند.
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک نیز اخیراً در تذکری در واکنش نسبت به اظهارات رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره مجلس یازدهم، بیان کرد: اگر تحقیق و تفحص انجام می‌شد و موضوع اتاق بازرگانی، درآمد و هزینه‌های آن مورد بررسی قرار می‌گرفت، شاید امروز شاهد چنین گفتمانی از سوی اتاق بازرگانی نبودیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7834/8/600077/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها