پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری روز شنبه در محل دائمی نمایشگاه‌ها افتتاح می‌شود

گردشگری به سبک کرونایی


زهرا کشوری
خبرنگار
پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته و‌سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی شنبه هفته آینده در خیابان سئول تهران در محل دائمی نمایشگاه‌ها میزبان هنرمندان صنایع دستی و فعالان گردشگری سراسر کشور خواهد بود. آن طور که «علی‌اصغر شالبافیان» معاون گردشگری کشور هم در نشست این نمایشگاه اعلام می‌کند جدیدترین نمایشگاه حوزه صنایع دستی و گردشگری بدون نگرانی از جانب امیکرون نیست. شالبافیان می‌گوید: «باوجود موفقیت در حوزه واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از کرونا، هنوز نگرانی‌ها درباره سویه جدید اُمیکرون برطرف نشده است. این موضوع از ابتدای برنامه‌ریزی برای نمایشگاه مد نظر ما بود. در همین راستا نیز نمایشگاه با رعایت چهارچوب‌های ستاد ملی کرونا برگزار می‌شود.» او با توجه به آسیب‌های وارد شده به دو حوزه گردشگری و صنایع دستی، رویکرد نمایشگاه را حمایتی و تخصصی می‌خواند و می‌گوید: «تلاشمان بر این بوده نمایشگاه محل ملاقات ذینفعان گردشگری و هم‌افزایی و انسجام بین استان‌ها و انواع گردشگری‌ باشد.» در این نمایشگاه شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی هم حضور دارند. شالبافیان حضور جامعه دانشگاهی و رونمایی از بسته‌های سرمایه‌گذاری را از دیگر برنامه‌های نمایشگاه می‌داند و می‌گوید: «در این ایام میزبان هیأت‌های بازرگانی از کشورهای همسایه به صورت فیزیکی و مجازی هستیم.» هیأت‌های تجاری پاکستان، ترکیه، عراق، تاجیکستان، عمان، افغانستان و... در نمایشگاه حضور دارند. نشست‌های آنلاینی هم بین فعالان حوزه گردشگری دو کشور چین، برخی کشورهای اروپایی و ایران در حضور گردشگری همزمان با نمایشگاه انجام می‌شود.
شالبافیان دلیل ادغام همیشگی نمایشگاه حوزه صنایع دستی و گردشگری را هم‌افزایی بین حوزه‌ها می‌داند و می‌گوید: «برگزاری توأمان نمایشگاه این دو حوزه، زیرساخت مناسبی برای ایجاد این هم‌افزایی است. تصمیم قطعی برای ادغام همیشگی نیز پس از بررسی و ارزیابی‌ها در پایان برگزاری نمایشگاه گرفته می‌شود.»
معاون گردشگری درباره حمایت‌های انجام شده از کسب ‌و کارهای گردشگری گفت: «در این دوره حضور کسب‌وکارهای گردشگری در نمایشگاه تسهیل شده و همچنین امکان حضور تشکل‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای به صورت رایگان مهیا شده است. ارتباط و طرح مشکلات بخش خصوصی با بخش‌های دولتی ذیربط نیز از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده است.»
شالبافیان سیاست اصلی وزارتخانه را تسهیل‌گیری، رفع موانع کسب و کارها و هماهنگی‌های بین‌بخشی می‌خواند و می‌گوید: «این سیاست را نیز طی این مدت با برگزاری نشست‌های تجاری و فم‌تورها به میزبانی هشت استان انجام داده‌ایم. همچنین تمام تلاشمان این است که بین کسب و کارهای داخلی با شرکای خارجی پیوند ایجاد کنیم.»
معاون گردشگری با تأکید بر ادامه این سیاست می‌گوید: «حضور در قالب نمایشگاه تخصصی در کشورهای همسایه در حوزه گردشگری سلامت و زیارتی همچنین هماهنگی با رایزنان اقتصادی و فرهنگی برای حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی از دیگر اقدامات در این راستاست.»
به گفته شالبافیان تمام ادارات کل استانی موظف شده‌اند که امکان حضور آسیب‌دیدگان از کرونا را در نمایشگاه فراهم کنند.
معاون گردشگری همچنین به برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های منطقه‌ای در راستای توسعه و رونق گردشگری داخلی اشاره کرد و گفت: «صرفاً برگزاری نمایشگاه تهران آسیب کرونا را جبران نمی‌کند، به همین دلیل برای تسهیل گردشگری داخلی رویدادهای منطقه‌ای تدارک دیده شده و از تقویم این رویدادها در نمایشگاه رونمایی می‌شود.»
او درباره مدیریت برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی هم می‌گوید: «ستاد خدمات سفر استان‌ها بجز پنج استان به ریاست استانداران تشکیل شده است. همچنین طی هماهنگی با وزارت کشور تمهیدات مناسبی اندیشیده شده است. گردهمایی مدیران کل استانی و حضور برخی استانداران به‌عنوان هماهنگ‌کنندگان دولتی سفرها نیز در نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است.»
شالبافیان درباره بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری هم خبر از وجود ۲۰ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه جنگل‌ها با هماهنگی و پیشنهاد سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌دهد و می‌گوید: «در نمایشگاه در قالب دفترچه‌ای رونمایی می‌شود.»
معاون گردشگری، نبود مشکلات محیط و مسائل بین‌بخشی را به‌عنوان ویژگی اصلی این بسته‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: «در سطح استانی نیز مدیران کل استانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و در نمایشگاه ارائه می‌دهند. همچنین استفاده از منابع تبصره ۱۸ حدود ۶۰۰ طرح گردشگری با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد شناسایی و معرفی شده‌اند.»
او می‌گوید: «معاونت گردشگری با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت وزارتخانه تاکنون در جذب منابع مالی تبصره ۱۸ موفق عمل کرده است.
در صورتی که اعتبارات موجود تماماً جذب شود، می‌توانیم از دولت برای اختصاص منابع مالی در بازسازی تأسیسات گردشگری نیز درخواست‌هایی را مطرح کنیم.»
شالبافیان همچنین به ۲۸۳ پروژه قابل افتتاح در ۳۱ استان در دهه فجر اشاره می‌کند و می‌گوید: «بیمه راهنمایان گردشگری محمل قانونی پیدا کرده است و امیدواریم این حداقل خواسته آنها استمرار پیدا کند.»
«مصطفی فاطمی» مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی هم با امید به اینکه نمایشگاه شروع مجددی برای رونق گردشگری کشور باشد، از حضور تمامی ظرفیت‌های حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی، طبیعی و موزه‌ها خبر می‌دهد.
به گفته او در این نمایشگاه غرفه‌های ویژه به گردشگری خوراک و سلامت اختصاص یافته است.در این نشست زمان بندی نمایشگاه از جمله ایرادهای وارده به برنامه‌ریزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  بود. «پویا محمودیان» معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به این مورد زمان‌بندی را خارج از اراده وزارتخانه خواند وگفت: «تمام نمایشگاه‌ها چهار روز از صبح تا ساعت 3 بعدازظهر باز هستند. با وجود این تلاش کردیم تا نمایشگاه ساعت 5 عصر ادامه داشته باشد.» البته او نگرانی ستاد کرونا برای ازدحام جمعیت را دلیلی می‌داند که اجازه نداد نمایشگاه در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شود.
محمودیان درباره حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  کشور از غرفه‌داران باتوجه به ضرر و زیان بالای هنرمندان صنایع دستی در دوران کرونا از حمایت از هنرمندان استان‌های کم برخوردار مثل خراسان شمالی و جنوبی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، ایلام، سیستان و بلوچستان، کردستان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان خبر می‌دهد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7834/10/600082/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها