ایران در ایران


برداشتن آب از منابع زیرزمینی استان یزد ممنوع شد
دشت های ممنوعه

یزد- مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: درحال حاضر از میان 19 دشت استان که آب باکیفیت دارند 16 دشت به علت برداشت اضافه از آب‌های زیرزمینی در شرایط ممنوعه به سر می‌برند و 3 دشت مابقی که آزادند نیز از نظر کیفی دارای آب شور هستند. در واقع هرگونه برداشت آب از منابع زیرزمینی دشت های یزد ممنوع است.محمدعلی امیربیگی در مورد وضعیت افت آبخوان و کسری مخازن در استان با اشاره به اینکه متوسط بارندگی سالیانه استان یزد حدود 95 میلیمتر و در مقایسه با متوسط بارندگی کشور حدوداً 38 درصد است، افزود: واقع شدن استان  یزد در کمربند بیابانی نیمکره شمالی، تحلیل (فروکاست) سیستم‌های باران‌زای وارده به استان به علت دوری از منابع رطوبتی، تابش خورشیدی زیاد و موقعیت توپوگرافی همگی موجب شده تا شرایط اقلیمی  این استان به صورت خشک و خشن درآید.وی با بیان اینکه بهره‌برداری از آب زیرزمینی از قدیم‌الایام به وسیله چشمه و قنات در استان یزد رایج بوده است و‌در دشت‌های مختلف شبکه‌های وسیعی از رشته قنوات وجود داشته که آب مورد مصرف کشاورزی، شرب و بهداشت را تأمین می‌کرده است ،افزود: بهره‌برداری با این سیستم مناسب‌ترین روش حفظ تعادل هیدرولوژیکی سفره‌های آب زیرزمینی بوده است.
امیربیگی اظهار داشت: با رواج حفر چاه در استان و در نتیجه برداشت بیش از حد از آبخوان‌ها، این تعادل به هم خورده و افت سطح آب زیرزمینی مشاهده شده است، به طوری که امروزه بیلان آبی در اکثر دشت‌های استان منفی و در برخی مناطق هم بحرانی است.
وی ادامه داد: کسری بیلان آب زیرزمینی استان حدود  384- میلیون مترمکعب در سال آبی 1400-1399 بوده و متوسط کسری بیلان درازمدت آن حدود 243-  میلیون مترمکعب است؛ بدیهی است که شرایط موجود زنگ خطری برای وضعیت سفره‌های آبی استان در آینده نه چندان دور خواهد بود.
وی خاطرنشان ساخت :از عواقب اسفبار افت سطح آب زیرزمینی علاوه بر خشکیدن قنوات و کاهش آبدهی تعدادی از چاه‌ها، تغییر کیفیت و افزایش املاح هم بوده است.
وی  از جمله مهم‌ترین راهکارهای مدیریت وضع موجود را طرح احیا و تعادل‌بخشی عنوان کرد و گفت: طرح مذکور یکی از عمده فعالیت‌های وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران جهت حفاظت کمی و کیفی منابع آب و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب زیرزمینی است که در سال‌های اخیر در محدوده‌های مطالعاتی استان اجرا گردیده است.
امیربیگی افزود: اقداماتی همچون نصب کنتور، انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، خاموشی، اصلاح و تعدیل و غیره باعث صرفه‌جویی در میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی شده است و علاوه بر طرح فوق، اجرای طرح استفاده مجدد از پساب تصفیه شده مطابق با مسائل زیست محیطی و همچنین فرهنگ‌سازی در اقشار مختلف جهت صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب  از جمله دیگر راهکارهای مدیریت مصرف است.

سفیر آلمان در حرم حضرت معصومه(س) حضور یافت

قم - سفیر آلمان در ایران با سفر به قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) حضور یافت.
 «هانس اودو موتسل» از اماکن مذهبی و تاریخی به‌ویژه موزه حرم مطهر حضرت معصومه(س) بازدید کرد و در ادامه سفر خود در مدرسه علمیه فیضیه، مسجد جمکران، دانشگاه ادیان و مذاهب و مؤسسه صلح و ادیان حضور خواهد یافت.
 سفیر آلمان دراین بازدید ضمن آشنایی با جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) درمیان شیعیان، معماری ایرانی و اسلامی حرم مطهر بانوی کرامت برای وی توضیح داده شد. همچنین یک جلد قرآن نفیس با ترجمه انگلیسی نیز به وی اهدا گردید.
بازدید از مقبره مستوفی الممالک و اداره امور بین‌الملل حرم مطهر از دیگر برنامه‌های حضور سفیر آلمان درحرم کریمه اهل بیت(ع) بود.

هشدار هواشناسی برای بارش‌های سنگین در‌6 استان

ایران زمین – پس از گذشت چند روز از بارش‌های سنگین برف در نیمه غربی کشور سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی از امشب به کشور خبر داد و برای بارش‌های فردا پنجشنبه هشدار هواشناسی نارنجی صادر کرد.«فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: فردا بارش‌های سنگینی در استان‌های چهار محال و بختیاری، لرستان، خوزستان، آذر‌بایجان غربی، کردستان و کرمان خواهیم داشت و ضروری است مدیران شهری این استان‌ها آمادگی برای مشکلات احتمالی را داشته باشند.وی تصریح کرد: فردا همچنین بارش‌هایی در دیگر استان‌های واقع در شمال غرب، غرب و جنوب غرب خواهیم داشت که بارش در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود.
روز جمعه نیز بارش‌هایی در استان‌های خراسان شمالی و استان‌های واقع در شمال غرب خواهیم داشت که شدت بارش‌ها در خوزستان و خراسان شمالی و گلستان خواهد بود.
گودرزی با اشاره به نفوذ سامانه پرفشار سرد از روز جمعه تأکید کرد: انتظار می‌رود در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در روز‌های جمعه تا شنبه آینده دما بین 5 تا 7 درجه کاهش یابد و مخاطراتی را برای محصولات کشاورزی این استان‌ها داشته باشد.
همچنین در استان‌های شمالی نیز به‌دلیل ورود جریانات شمالی و کاهش تا 7 درجه‌ای دما انتظار یخ‌زدگی محصولات کشاورزی را داریم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7834/10/600085/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها