شب تلخ جام ملت‌های آفریقا با 8 کشته و 38 مجروح سپری شد

تماشای فوتبال به قیمت جان


گروه ورزشی/ هجوم جمعیت برای ورود به ورزشگاه اولمبه در پایتخت کامرون، برای تماشای مسابقه مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آفریقا بین کامرون میزبان و تیم کومور، اتفاقات تلخی را رقم زد. رئیس جمهور کامرون، پل بیا، بابت این ماجرا واکنش نشان داد و اظهار تأسف کرد.
در اثر فشار جمعیت بیرون از ورزشگاهی که دوشنبه میزبان بازی کامرون و کومور بود، دست‌کم 8 نفر جان خود را از دست دادند. این خبری بود که وزارت ارتباطات کامرون اعلام کرد. این حادثه در ورودی جنوبی ورشگاه اولمبه اتفاق افتاد، ورزشگاهی که در آن کامرون با نتیجه 2-1 از سد کومور گذشت. بیش از 38 نفر هم در این سانحه آسیب دیدند که هفت نفر آنها اوضاع وخیمی داشتند و به بیمارستان‌های منطقه منتقل شدند. بسیاری از خبرنگارانی که داخل ورزشگاه بودند، از آنچه بیرون ورزشگاه اتفاق افتاده بود خبر نداشتند و بعد از شنیدن ماجرا کاملاً شوکه شدند. به همین دلیل بود که تا اواسط مسابقه هیچ خبری در این مورد در رسانه‌های بین‌المللی منتشر نشد.
 تحقیق و بررسی
کنفدراسیون فوتبال آفریقا (CAF)، به عنوان متولی فوتبال در قاره سیاه، اعلام کرد که از وقوع این حادثه در ورزشگاه اولمبه در شهر یائونده (پایتخت کامرون) مطلع شده است. ورزشگاهی که به دلیل شیوع کرونا با 60 درصد ظرفیت خود پذیرای تماشاگران است اما در مورد بازی‌هایی که کامرون میزبان در آن حضور دارد، 80 درصد ظرفیت ورزشگاه پر می‌شود. در بیانیه‌ای که در توئیتر کنفدراسیون فوتبال آفریقا منتشر شد اینچنین آمده است: «این کنفدراسیون در حال بررسی وضعیت است و تلاش می‌کند جزئیات بیشتری را در مورد اخباری که منتشر شده است به دست بیاورد. ما در ارتباط مداوم با دولت کامرون و مسئولان برگزاری مسابقات جام ملت‌های آفریقا هستیم.» سخنگوی کمیته برگزاری مسابقات جام ملت‌ها، ابل امبنگو در این مورد توضیح داد: «حادثه‌ای رخ داد که در هر جایی که فشار و ازدحام وجود داشته باشد ممکن است رخ دهد! ما به دنبال اطلاعات موثق در مورد تعداد تلفات در این حادثه تلخ هستیم.» در بیانیه‌ای که دولت کامرون منتشر کرد نیز رئیس جمهور پل بیا با ابراز تأسف از این اتفاق، با خانواده‌های داغدیده ابراز همدردی و برای مصدومان حادثه نیز آرزوی بهبود هرچه سریع‌تر کرد. البته دولت او بابت این ماجرا بشدت تحت فشار قرار گرفته است.
 50 سال بعد
از آخرین میزبانی کامرون در جام ملت‌های آفریقا 50 سال می‌گذرد و این کشور حالا بعد از نیم قرن دوباره میزبان این تورنمنت شده است. این کشور در سال 2019 بابت ناآرامی‌های داخلی و همچنین آماده نبودن زیرساخت‌ها از میزبانی این تورنمنت منع شد و نوبت میزبانی آنها به سال 2021 افتاد که با توجه به شیوع کرونا به سال 2022 منتقل شد. چند سالی است کامرون با اعتراض جمعیت انگلیسی‌زبان خود مواجه است که به بی توجهی دولت به این اقلیت معترض هستند و مشکلات امنیتی را در این کشور ایجاد کرده‌اند. در مورد سال 2022 هم همچنان تردیدها در مورد ناآمادگی کامرون از نظر امکانات  و همچنین از لحاظ امنیت برای میزبانی این تورنمنت وجود داشت. حتی تا ماه دسامبر 2021 هم مشخص نبود که آیا این کشور توانایی میزبانی مسابقات را دارد یا نه. اما در نهایت در اواخر سال 2021، پاتریس موستپه رئیس کنفدراسیون فوتبال آفریقا چراغ سبز نشان داد و میزبانی کامرون را تأیید کرد؛ هرچند مشکلات همچنان پابرجا بود.
 دردناک و تلخ
بیرون از ورزشگاه کفش‌ها و وسایل شخصی فراوانی روی زمین دیده می‌شد. خبرنگار دانمارکی، باستر امیل کرچنر با اشاره به وجود بحران و بی‌نظمی در اطراف ورودی ورزشگاه در هنگام ورود جمعیت گفت: «وضعیت پرآشوب و ناآرامی بود. مردم می‌دویدند، عده‌ای از فنس‌ها بالا می‌رفتند، عده‌ای موانع را می‌شکستند و جلو می‌رفتند.» او همچنین گفت شاهد این بوده که جمعیت زیادی بدون داشتن بلیت و به زور می‌خواستند وارد ورزشگاه شوند.» او در ادامه شرایط را این‌طور توصیف کرد: «ناگهان جمعیت شروع کرد به فریاد کشیدن و جیغ زدن. یک دقیقه بعد از آن آمبولانسی به محل ورزشگاه آمد اما زمانی که ما خبرنگاران به صحنه رسیدیم پلیس به ما اجازه نزدیک شدن به جایی  را که ازدحام جمعیت رخ داده بود نداد. این واقعاً موقعیت دردناکی است که شاهد باشید مردمی که برای تماشای بازی فوتبال آمده‌اند جان خود را از دست بدهند.»
 جسور مثل کومور
کامرون در نهایت این بازی را مقابل تیم کوچک کومور، که حتی دروازه‌بان تخصصی هم نداشت به سختی و با نتیجه 2-1 برد و به مرحله یک چهارم نهایی جام صعود کرد. کومور در غیاب 3 دروازه‌بانش (2 نفر مصدوم بودند و یک گلر هم مبتلا به کرونا) در این بازی یک مدافع را درون دروازه گذاشت و در جریان بازی نیز 10 نفره شد اما بازی بسیار خوب و جسورانه‌ای به نمایش گذاشت و در نهایت خداحافظی شکوهمندی با جام داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7834/19/600089/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها