اخبـــــار


ثبت 10 مورد فوتی مبتلا به اُمیکرون در کشور
واکسیناسیون 9 تا 12 سال آغاز شد

گروه اجتماعی/با وجود کاهش نسبی مرگ و میر بیماران کرونایی در یک و نیم ماه گذشته که در پی گسترش واکسیناسیون در سه ماه رخ داد، با این حال افزایش موارد ابتلا به اُمیکرون رنگ‌بندی کرونایی کشور را تغییر داده و زنگ خطر را به صدا درآورده است.
دیروز سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا برای گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال خبر داد. هاشمی در خصوص واکسیناسیون گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال علیه کرونا، گفت: پیرو جلسات فنی و تخصصی، گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال در سراسر کشور از  سه‌شنبه ۵ بهمن ماه، می‌توانند به همراه والدین خود با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، نسبت به کووید ۱۹ واکسینه شوند.
وی با بیان اینکه واکسیناسیون این گروه سنی تنها با رضایت والدین انجام می‌شود، تصریح کرد: طبق پروتکل‌ها، واکسن‌های مناسب گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال، سینوفارم و پاستوکووک بوده که در دو نوبت تزریق می‌شود.
محمد هاشمی گفت: خوشبختانه کیت‌های تشخیص مولکولی تولید داخل برای تشخیص عفونت کووید۱۹ به همان خوبی که واریانت دلتا را تشخیص می‌دهند، قادر به تشخیص اُمیکرون هم هستند و حتی برخی از آنها قادرند بین واریانت‌ها تشخیص افتراقی دهند. شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی بهداشت کشور در تمام مراکز استان مجهز به کیت‌های تشخیص افتراقی هستند و برحسب نیاز و مطابق دستورالعمل‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، در قالب دیده‌وری، درصدی از نمونه‌های مثبت جدید را برای تعیین سهم واریانت اُمیکرون مورد آزمایش قرار می‌دهند.
بازگشت محدودیت‌ها در صورت شدت اُمیکرون و افزایش تعداد شهرهای نارنجی و قرمز
همچنین احمد وحیدی در پایان جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه روز گذشته موضوعات متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نخست، اُمیکرون و شدت شیوع آن بررسی و در همین راستا تأکید شد رعایت مقررات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد. بی‌تردید اگر در رعایت این مورد کوتاهی کنیم شیوع اُمیکرون و افزایش بستری‌ها دردسرساز خواهد شد. وی افزود: از همه شهروندان درخواست می‌کنیم به‌شدت مراقبت‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند. مدیریت هوشمند وجود دارد اما عادی‌سازی اوضاع نباید انجام شود. لذا همه مراکز درگیر که تجمع در آن وجود دارد همچون تالارهای غذاخوری، مراکز حمل‌ونقل عمومی، آموزشی و... باید رعایت کنند، البته یکی از آنها زدن واکسن است. واکسن دوز دوم باید تکمیل شود و باید تزریق دوز سوم را دنبال کنیم. متأسفانه براساس گزارش‌ها تزریق دوز سوم ۱۷ درصد اعلام شده است که باید افزایش پیدا کند چرا که ایمنی بیشتر و اطمینان بخشی را ایجاد می‌کند.
وزیر کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص بازگشت محدودیت‌ها در صورت افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در رنگ‌بندی کرونایی گفت: بی‌تردید این اتفاق خواهد افتاد اگر تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در کشور بیشتر شود. فعلاً یک شهر نارنجی داریم که اگر رعایت نشود و اُمیکرون شدت پیدا کند محدودیت‌ها برمی گردد.

جزئیات ثبت‌نام کنکور اعلام شد

ثبت‌نام برای شرکت در کنکور سال ۱۴۰۱ یکشنبه دهم بهمن جاری آغاز می‌شود و به‌مدت یک هفته ادامه دارد.
سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد ثبت‌نام و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری سال ۱۴۰۱ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه‌)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از روز یکشنبه مورخ دهم بهمن ماه‌ ۱۴۰۰ منحصراً از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org آغاز و در روز یکشنبه مورخ هفدهم این‌ ماه پایان می‌پذیرد. بر این اساس متقاضیان می‌توانند در مهلت مقرر برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کنند.


رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد
ظرفیت تولید ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور

دکتر بهرام دارایی در افتتاحیه نمایشگاه ایران بایو، تبدیل معاونت علمی ریاست‌جمهوری به قطب حمایت از صنعت را قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: شاید وقتی بیوتکنولوژی پزشکی در جهان آغاز شد، کسی انتظار چنین پیشرفتی نداشت. افتخار ما این است که تهدید دو سال گذشته را به فرصت تبدیل کردیم و توانستیم زیرساخت‌های لازم برای تولید واکسن و بعضی داروها را به وجود آوریم و نیاز کشور را تأمین کنیم.
به گزارش وبدا، وی با اشاره به ظرفیت تولید ۴۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز کشور در داخل، اظهار کرد: امیدواریم قبل از اوج و قله‌ موج اُمیکرون، با افزایش آمار واکسیناسیون آمار مبتلایان و مرگ و میر کاهش پیدا کند.
دارایی خاطرنشان کرد: ما در زمینه‌ بایوسیمیلار از چین هم جلوتر هستیم و می‌توانیم سهم بسیار خوبی در آسیا داشته باشیم. نگرانی از پایین آمدن کیفیت تولیدات، نگرانی درستی است که صادرات می‌تواند آنرا تضمین کند، ولی ارز ترجیحی یکی از عوامل کاهش صادرات در سال‌های اخیر بوده است؛ ارزی که بموقع، به شکل مناسب و به میزان لازم در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌گیرد.
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: به دلیل درگیری با مشکلات ارزی، بخش عمده فعالیت سازمان غذا و دارو به این موضوع اختصاص یافته و از کارها و وظایف اصلی خود عقب مانده است. امیدواریم سال آینده بتوانیم از این وضع بگذریم، به درستی نگرانی‌هایی برای این مرحله‌ گذر وجود دارد، چون اجرای آن فقط کار وزارت بهداشت نیست و باید بخش‌های مختلف در عملی شدن چنین تصمیمی مشارکت داشته باشند.
دارایی خاطرنشان کرد: آنچه ما برای حمایت از صنایع بیوتکنولوژی نیاز داشتیم، هنوز عملی نشده و لازم است صندوق سرمایه‌گذاری در کنار سازمان غذا و دارو قرار گیرد تا به اهداف مورد نظر برسیم. می‌توانیم داشته‌هایمان را در این مسیر قرار دهیم و با کمک همین صنایع، جایگاه ویژه‌ای در حوزه‌ فناوری در دنیا داشته باشیم.

گسترش پوشش بیمه‌ای در کشور از برنامه‌های تحولی سازمان تأمین اجتماعی

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سیدمیرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گسترش پوشش بیمه‌ای در کشور را از برنامه‌های تحولی و اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: در اسناد بالادستی، قانون اساسی و برنامه‌های توسعه‌ای کشور همگانی بودن بیمه مورد تأکید قرار گرفته و توسعه آن برای سازمان بسیار مهم است. این برنامه در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی مطرح شد. اجرای این رویکرد ضمن افزایش توان سازمان به مطالبه مردم نیز پاسخ می‌دهد. داشتن بیمه حق اساسی مردم و تکلیف ما است. در اصل ۲۹ قانون اساسی حق بیمه همگانی مورد اشاره قرار گرفته و دولت مکلف شده از منابع عمومی برای حق همگانی استفاده کند. رویکرد تیم جدید در سازمان بر این است که از مطالبه این حقوق واهمه‌ای نداشته و حتی در مسیر مطلع‌کردن و آموزش این حقوق است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7834/25/600119/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها