وال استریت ژورنال از اختلافات در تیم مذاکره کننده امریکا گزارش داد

جنگ زرگری؟


همزمان با خبر جدایی معاون نماینده ویژه امریکا در امور ایران از مذاکرات وین، وال استریت ژورنال با اشاره به بروز اختلافات بیشتر در تیم امریکایی، از کناره‌گیری دو فرد دیگر نیز خبر داد. به گزارش مهر، روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که برخی از اعضای تیم امریکا در مذاکرات وین پس از اصرار به رویکرد سختگیرانه‌تر در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، این تیم را ترک کرده یا کنار کشیده‌اند.
روزنامه مذکور در ادامه می‌نویسد که مقامات امریکایی تأیید کردند که «ریچارد نفیو» معاون «رابرت مالی» فرستاده ویژه واشنگتن در امور ایران، تیم یاد شده را ترک کرده است. نفیو که از وی به عنوان طراح و معمار اصلی تحریم‌های اقتصادی و فشار حداکثری بر ایران یاد می‌شود، از اتخاذ مواضع سخت‌تر در مذاکرات فعلی حمایت کرده بود و آن طور که گفته می‌شود، بنا بر برخی اختلاف نظرها از اوایل دسامبر سال گذشته میلادی در مذاکرات وین شرکت نکرده است.
این در حالی است که پس از اینکه نفیو تیم امریکا را ترک کرده است، منابع مطلع گفتند که دو تن دیگر از اعضای تیم یاد شده نیز از مذاکرات وین کنار کشیده‌اند به این دلیل که آنها نیز خواستار اتخاذ موضع سخت‌تری در قبال ایران در این مذاکرات شده بودند.
وال استریت ژورنال در ادامه و با اشاره به موارد اختلافی بین افراد تیم امریکایی، به نقل از منابع آگاه در این زمینه می‌نویسد که از جمله موضوعاتی که موجبات افتراق و جدایی تیم امریکایی شده، این است که چگونه باید تحریم‌های فعلی را اجرا کرد و اینکه چنانچه ایران روند مذاکرات را طولانی کند و همزمان برنامه هسته‌ای را نیز پیش ببرد، آیا باید از مذاکرات خارج شد و به آن پایان داد یا نه. بروز اختلافات و افتراق در تیم امریکایی زمانی صورت می‌گیرد که همزمان خود ایالات متحده و تروئیکای اروپایی با توسل به بهانه‌های مختلف و از جمله مهم‌ترین دستاویز آنها یعنی ضیق وقت، هشدار می‌دهند که تنها چند هفته تا پایان این مذاکرات باقی نمانده است.
وال استریت ژورنال این نکته را یادآور می‌شود که ایران از مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم با امریکا در مذاکرات وین خودداری کرده است اما وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که در صورت پیشرفت مذاکرات، تهران انجام این کار را بررسی خواهد کرد. وزارت خارجه امریکا نیز در همین رابطه اعلام کرد که آماده دیدار مستقیم با مقامات ایرانی برای گفت و گو درباره توافق هسته‌ای و سایر موضوعات است.
روزنامه امریکایی یاد شده در ادامه و به نقل از منابع مذکور می‌نویسد که تنش‌ها و اختلافات در تیم ایالات متحده از تابستان سال گذشته میلادی بر سر طیفی از موضوعاتی که در بالاترین سطوح دولت «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا در موردشان بحث و گاه تصمیم‌گیری شده، افزایش یافته است.
عده ای معتقدند بروز اختلافات و تنش‌ها در تیم امریکایی نشان از چندگانگی نگاه و رویکردهای موجود در بالاترین ساختارهای حکومتی در ایالات متحده دارد و نشانگر این حقیقت است که دولت‌های امریکا فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور باشد، بسیار غیرقابل اتکا و اعتمادند و اما عده ای دیگر این اختلافات را جنگ زرگری خودآگاه برای تصویرسازی دوگانه از تیم مذاکرات می دانند که با تکیه بر نقشه پلیس خوب - پلیس بد درپی امتیازگیری از طرف مقابل است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7834/3/600148/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها