5 بند برای احیای بازار سرمایه


حمیدمیرمعینی
کارشناس ارشد بازار سرمایه
تکلیف 5 بندی معاون اول رئیس جمهوری در رابطه با بازار سرمایه به وزرای اقتصادی، رئیس سازمان بودجه و رئیس بانک مرکزی می‌تواند برای وضعیت بغرنج بازار سرمایه مرهمی باشد و اثرات مثبت به جای بگذارد.
5 محور مطرح شده در نوع خود مؤثر اما وابسته به چگونگی اجراست. مثلاً اینکه سازمان برنامه و بودجه در تنظیم بودجه چگونه این محورها را لحاظ می‌کند و اینکه چقدر طول می‌کشد تا به تصویب مجلس برسد. با توجه به اینکه بودجه سال 1401 با مفروضات قبلی وارد مجلس شده احتمالاً مجلس باید با اصلاحیه موارد مد نظر را وارد بودجه کند. به هر حال ارائه راهکارهای جدید و اجرای آن کمک می‌کند بذر ناامیدی که در بازار سرمایه پاشیده شده بود، برچیده شود.
 فضای ناامیدکننده بورس در چند وقت اخیر بعد از انتشار گزارش مالی شرکت‌ها و اطلاع‌رسانی شرکت‌ها از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، برداشته شدن معافیت مالیاتی شرکت‌های پروشیمی و افزایش قیمت گاز و... ایجاد شده بود. البته در یک بازه بزرگ‌تر روند رو به کاهش شاخص در یک سال و نیم اخیر اتفاقی بود که به دنبال مداخله دولت در بازار ایجاد شد که به تعبیر دیگر نوعی دست فروکردن در جیب سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی بود و باعث شد از طرفی هم حجم پول ورودی به بازار تقریباً به پایین‌ترین سطح برسد و هم به تبع این اتفاق تعداد فروشنده‌ها افزایش یابد و همگی شاهد افت شاخص و تخریب وضعیت بازار سرمایه بودیم. حال به نظر می‌رسد با اقدام اخیر معاون اول رئیس جمهور که برآمده از جلسه با ستاد هماهنگی اقتصادی است بخشی از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه پوشش داده شود که البته نمود واقعی آن در صورت‌های مالی آینده شرکت‌ها مشخص خواهد شد.
 در جمع‌بندی نهایی باید گفت چنین حمایت‌هایی در واقع ترمیم اقدامات نادرست گذشته است که نتیجه آن آسیب جدی به یکی از اساسی‌ترین ارکان اقتصاد کشور بود که بخش زیادی از جامعه را متضرر کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/5/600159/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها