روزی که آمل شهر هزار سنگر شد


ایران زمین - مردم آمل در ۶ بهمن ۱۳۶۰ مقاومت کردند تا ریشه شوم کمونیست‌ها خشکیده شود و در کشور گسترش نیابد. در سحرگاه ششم بهمن ماه سال ۶۰ بیش از ۱۰۰ نفر از کمونیست‌ها از سمت جنگل در قسمت جنوب آمل قصد تصرف شهر را داشتند که مردم آمل در کمتر از یک روز با مقاومت خود به این غائله پایان دادند.
مردم آمل برای مقابه با تیراندازی و خمپار‌ه‌های منافقان، هزار سنگر را در سطح شهر ساختند و با تقدیم ۴۱ شهید از انقلاب اسلامی حمایت کردند تا جایی که به نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسامی تبدیل شد و معمار بزرگ انقلاب در وصیتنامه الهی،سیاسی هم به این حماسه اشاره و مقام معظم رهبری بسیار از این ایستادگی یاد کردند.
حماسه ششم بهمن آمل به واسطه مقاومت قهرمانانه
حضرت امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی هم در همان سال به پاس حماسه بزرگ و غرورآفرین مردم آمل در سال ۶۰ در وصیتنامه سیاسی،الهی‌شان آوردند: ما باید از شهر آمل و مردم فداکار آن تشکر کنیم. با کمال تأسف عده‌ای شهید شدند، ولی با شهادت خود به آنان (کمونیست‌ها) ثابت کردند که در جایی که تمام آرزوها و اعتمادشان به آنجا بود دیدند مردم دلیر و مسلمان آمل چه به روزشان آوردند و هر کس شهید دارد برای خانواده خودش یک افتخار می‌داند.
مردم آمل، چه آنهایی که ۴۰ سال قبل حماسه بزرگ ششم بهمن را خلق کردند وچه آنهایی که اکنون میراث‌دار این حماسه هستند، از اینکه مجاهدت و ایستادگی‌شان در سرنوشت انقلاب و کشور تعیین‌کننده و در تاریخ ایران اسلامی پرافتخار شد، خرسند هستند. آملی‌ها از اینکه نام این شهر به عنوان تنها شهری که در وصیتنامه سیاسی،الهی امام خمینی(ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی درج شده، به عنوان افتخار خود می‌دانند. حالا تنها انتظار آنها پس از 40 سال این است که حماسه ششم بهمن آمل در تقویم رسمی کشور به عنوان یکی از اقدام‌های مهم ثبت شود.
باید حماسه 6 بهمن را به نسل جوان معرفی کنیم
به گزارش مهر، «حسن روحی»، یکی از شهروندان آملی که چهارمین دهه زندگی خود را پشت سر گذاشته، در خصوص این حماسه مردم می‌گوید: اگرچه در زمان آن حماسه کمتر از ۳ سال داشتم، اما بعدها که بزرگ‌تر شدم درخصوص مقاومت مردم شهرم مطالعه کردم و به بزرگی آن پی بردم. البته در سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی برای شناساندن بیشتر این حماسه انجام شده اما از واقعیت نباید به راحتی عبور کنیم. ما باید برای شناساندن حماسه ششم بهمن به نسل‌های جدید تلاش کنیم.
«حسین بختیاری»، یکی دیگر از شهروندان آملی که خود را دانشجو معرفی می‌کند هم می‌گوید: ششم بهمن نباید به یک روز و یک هفته خلاصه شود، خیلی از مردم واقعاً درباره دلایل وقوع این حماسه اطلاعی ندارند.
وی می‌افزاید: وجود یک بنیاد علمی و پژوهشی، موزه یا ستاد دائمی حماسه ششم بهمن آمل در این شهر ضروری است تا حداقل افراد بتوانند در کارهای علمی و دانشگاهی یا موضوع‌های پایان‌نامه‌ها استناد کنند و کارهای پژوهشی و ترویجی انجام دهند.
پایتختی که عزاخانه سربداران شد
«یدالله اکبرزاده» یکی از پاسدارانی که در غائله درگیری آمل با منافقان حضور داشته نیز در تشریح چگونگی مقابله با منافقان می‌گوید: گروهی از اعضای اتحادیه کمونیست‌های ایران به نام «سربداران»، با هدف جذب مردم آمل به گروه خود وارد جنگل‌های آمل شدند. البته انتخاب جنگل‌های آمل به عنوان مقر گروه سربداران علل فراوانی داشت؛ اول اینکه این شهر از نظر جغرافیایی، کوهستانی بودن و پوشش جنگلی منحصر به فرد، امکان استتار و اختفا را به‌راحتی برای آنها فراهم می‌کرد و از سوی دیگر آب و مواد غذایی به راحتی در دسترس آنها بود. همچنین از آنجایی که این شهرستان در مسیر جاده استراتژیک هراز قرار داشت و آنها می‌توانستند به راحتی با ایجاد راهبندان و پخش اعلامیه، اخبار حضور خود را به اطلاع دیگران برسانند، ضمن اینکه جاده هراز گزینه خوبی برای تحرکات و جا‌به‌جایی نیرو هم بود.
وی ادامه می‌دهد: تشکیلات این گروهک پس از ورود به شهر آمل و در اختیار گرفتن چند مکان مهم تشکیلاتی و حساس شهر آمل، در شب پنجم بهمن سال ۶۰ با نیروی سپاه درگیر شدند اما منافقان با ورود به داخل شهر شهربانی، فرمانداری، جاده هراز و چند نقطه از شهر را به تصرف خود درآوردند. اما با همراهی خوب نیروهای مردمی در روز ششم بهمن مردم این شهر با عشق و علاقه‌ای که به انقلاب داشتند، به صحنه آمدند و به دشمن نشان دادند مردم ما همیشه مقاوم و استوار بوده و آنها هیچ‌گاه نمی‌توانند به اهداف شوم خود برسند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/10/600179/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها