قضاوت‌های ضعیف داوران در جام ملت‌های آفریقا

یک شوخی تمام عیار!


جام ملت‌های آفریقا در کامرون از همان ابتدا با روند عجیبی چه در داخل میدان و چه خارج از آن رو به رو بود. این مسابقات که با اتفاق تلخ کشته شدن دست‌کم 8 هوادار در اثر ازدحام جمعیت نیز همراه شده است، جدا از مسائل خارج از زمین فوتبال، در مستطیل سبز نیز حواشی زیادی داشت.
جام ملت‌های آفریقا در حالت عادی هم از نگاه خیلی‌ها تورنمنتی در بالاترین سطح از فوتبال دنیا محسوب نمی‌شود چه برسد به زمانی که حواشی متعددش به جای بازی‌ها در کانون توجه قرار می‌گیرد. این دوره جام ملت‌های آفریقا جزو یکی از پرحاشیه‌ترین ادوار مهم‌ترین تورنمنت قاره سیاه بوده است و داوران هم سهم بسزایی را در این حواشی به خودشان اختصاص داده‌اند.
 حتی اگر از اشتباه داوری که سوت پایان مسابقه را 5 دقیقه زودتر از دقیقه 90 به صدا درآورد بگذریم، باز هم داوران جام ملت‌های آفریقا آنقدر تصمیمات جنجالی گرفته‌اند که نشود به عملکرد آنها نمره مثبت داد.
در حقیقت کیفیت تیم‌های داوری جام‌ملت‌های آفریقا آنقدر بحث‌برانگیز بوده که سبب شده این تورنمنت در فضای مجازی یک «شوخی تمام عیار» توصیف شود و آنها داوران را مسبب افت کیفیت این رقابت‌ها می‌دانند.
تازه‌ترین مورد از تصمیمات بحث برانگیز داوران، در بازی تیم‌های کیپ ورده و سنگال در مرحله یک هشتم نهایی بود که سنگالی‌ها آن را بردند اما مقابل حریفی 9 نفره .
در حالی که ‌هافبک کیپ‌ورده «تیم پاتریک آندراده» در دقیقه 21  کارت قرمز گرفته بود، دروازه‌بان این تیم «ووزینیا» هم به دلیل برخوردی که در دقیقه 57 با سادیو مانه مهاجم لیورپول داشت، اخراج کرد. ووزینیا سیزدهمین بازیکن این دوره جام ملت‌های‌ آفریقا بود که از داوران کارت قرمز می‌گرفت.
 این تعداد اخراجی برابر با مجموع تمام اخراجی‌های 4دوره قبلی این تورنمنت است. بسیاری از کارت‌های قرمز این دوره هم البته به لطف بازبینی صحنه‌های مشکوک به وسیله کمک‌داور ویدئویی (VAR) به بازیکنان خاطی داده شده است. با این حال به نظر می‌رسد که داوران حتی صحنه‌های 50-50 نظیر صحنه برخورد ووزینیا و مانه هم سزاوار صدور حکم اشد مجازات برای بازیکنان خاطی می‌دانند و این دقیقاً همان چیزی است که صدای هواداران را درآورده است.
 اخراج دو بازیکن کیپ ورده بدان معناست که تاکنون تمام 5 بازی مرحله حذفی جام ملت‌های آفریقا حداقل یک کارت قرمز داشته است. در واقع در این 5 بازی 7 بازیکن اخراج شده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/19/600216/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها