همزمان با وعده کمک امریکا به امارات، گروه «الویة الوعد الحق» هشدار داد

بنادر و برج‌های امارات، هدف بعدی پهپادها


لاله مهرزاد/ در حالی که گروه «الویة الوعد الحق» که پیشتر مسئولیت حملات پهپادی به امارات را پذیرفته بود، دیگر بار با تهدید این کشور، برج‌ها و بنادر امارات را هدف آتی خود دانسته، رئیس فرماندهی مرکزی امریکا خبر داده نیروهای رزمی امریکا برای خلاصی امارات از این وضعیت امنیتی و حمایت از این کشور وارد عمل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ژنرال «فرانک مک کنزی»، رئیس فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) در نخستین نشست خبری خود بعد از سفر به ابوظبی از اراده واشنگتن برای تکمیل سیستم دفاعی امارات خبر داد و گفت: «امریکا هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا به امارات کمک کند مقابل پهپادها و موشک‌هایی که به سمت این کشور نشانه می‌رود، به ایمنی لازم دست یابد.» وی همچنین با ابراز نگرانی از حملات موشکی انصارالله به مناطق مختلف عربستان، اعتراف کرد: «یمن کشور بزرگی است و هر کسی مجبور به تصمیم‌گیری درباره اولویت‌ها در آن است. از همین‌رو امریکا محدودیت‌هایی در سیستم شناسایی، نظارت و اطلاعات نظامی درباره فعالیت‌های انصارالله در یمن دارد.»
ناکامی امریکا مقابل یمنی ها
در همین ارتباط کارشناسان نیز می‌گویند، امریکا تا زمانی که محدودیت‌های خود در سیستم شناسایی، نظارت و جمع‌آوری اطلاعات نظامی در یمن را برطرف نکند، نمی‌تواند از تجهیزات پیشرفته خود استفاده کند. به گفته این کارشناسان، با توجه به سخنان «مک کنزی» درباره اولویت‌های امریکا و همچنین وجود بحران‌های اوکراین و کره شمالی که برای واشنگتن واجب‌تر نشان می‌دهند، مشخص نیست امریکا چه زمانی بخواهد این محدودیت‌ها را برطرف کند. انصارالله یمن نیز با آگاهی از همین ضعف، امریکا را نیز به چالش کشیده‌اند. بنا بر اطلاعات و آمار نظامی منتشر شده از سوی امریکایی‌ها، از مارس 2019 که ژنرال «مک کنزی» فرماندهی سنتکام را در دست گرفته، انصارالله 2 پهپاد امریکایی و ده‌ها پهپاد متحدان منطقه‌ای امریکا را ساقط کرده است. آمارهایی که انصارالله ارائه کرده، بسیار بیش از ارقام اعلامی پنتاگون است.
هرچند «مک کنزی» درباره سیستم‌های رهگیری که قرار است در امارات مستقر شود، اطلاعات دقیقی ارائه نکرده اما به گفته برخی منابع نزدیک به پنتاگون، امریکا قرار است با توسعه سیستم‌های دفاعی پاتریوت و تاد به امارات کمک کند. هفته پیش پنتاگون نیز خبر داده بود با استقرار یک ناو مجهز به موشک‌های هدایت شونده و جت‌های اف 22 به امارات کمک خواهد کرد تا مقابل حملات پهپادی و موشکی ایمن شود. پنتاگون و سنتکام در حالی تصمیم به انجام این کمک‌ها به امارات گرفته‌اند که قانونگذاران امریکایی به‌خاطر اقدامات ضدحقوق بشری امارات و عربستان در یمن، خواهان متوقف کردن ارسال سلاح‌های جنگی به این کشور شده‌اند.
لرزه در خانه شیشه‌ای
امریکا در شرایطی تلاش می‌کند، وضعیت امنیتی امارات و عربستان را مقابل پهپادها و موشک‌های انصارالله بهبود بخشد که گروه «الویة الوعد الحق» که پیشتر مسئولیت حملات پهپادی به امارات را پذیرفته و اعلام کرده بود، این حملات واکنشی به دخالت‌های امارات در یمن و عراق بوده است، در جدیدترین بیانیه خود به طور غیرمستقیم امارات را تهدید کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «المیادین»، این گروه در بیانیه خود هشدار داده است: «امکانات، برج‌ها، بنادر و ایستگاه‌های شما برای ما اهداف قانونی هستند. کسی که نمی‌تواند از نیروها، پایگاه‌ها و کشتی‌های خود در برابر ما محافظت کند، به شما هم نفعی نمی‌رساند و از شما هم محافظت نمی‌کند. ما برای ادب کردن شما فقط به استفاده از پهپادهای بال ثابت و موشک‌های دوربرد اکتفا نمی‌کنیم؛ بنابراین قبل از اینکه شما را به قبل از سال 1971 بازگردانیم، فرصت را غنیمت شمرید.» این گروه پیشتر نیز مشابه همین تهدید را علیه عربستان مطرح کرده بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/4/602400/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها