سلوک عاشقانه جوانان بر مدار امام


حسن رسولی
استاد دانشگاه
امام خمینی(ره) علاوه بر پیشینه درخشان و بهره‌مند از شجره‌ای طیبه، از بدو تولد و طی مدارج علمی از عنایت خاص الهی برخوردار و در سیر و سلوک عرفانی و بینش سیاسی زبانزد بود. ازجمله ویژگی‌های ایشان قابلیت رابطه خاص با رزمندگان، خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران بود. این رابطه در نتیجه ایمان مؤمنانه، صداقت در بیان و عمل امام امت(ره) و ریشه در نجابت و اصالت خانوادگی داشت. این بود که او را در قلوب مجاهدان و مبارزان در عرصه‌های مختلف جای داد.
بیان ساده امام خمینی(ره) مانند معجزه‌ای در دل رزمندگان می‌نشست، به گونه‌ای که با یک جمله که می‌فرمود: «من از جوانان می‌خواهم جبهه‌ها را پر کنند.» آحاد مردم و جوانان به جبهه‌ها هجوم می‌آوردند.گرچه این مفهوم برای کسانی که روزهای جنگ را ندیده‌اند، قابلیت درک ندارد. مانند واقعه‌ای که کسی در آن حضور داشته و نقش آفرینی کرده و فیلمی که از آن ساخته شود و نمایش دهند. به قول خودمان «شنیدن کی بود مانند دیدن».
اوایل انقلاب عده‌ای شعار انحلال ارتش را سردادند. امام خیلی قاطع از ارتش حمایت کردند و این باعث عشق ارتشیان به ایشان شد. سپاه که تشکیل شد از سپاه حمایت همه جانبه کردند، حتی فرمودند: «ای کاش یک پاسدار بودم.» آتش عشق پاسداران به امام تا به آسمان شعله کشید و پس از اشغال لانه جاسوسی بلافاصله «۲۲ روز» بعد فرمان تشکیل بسیج را دادند و این شجره طوبی پایه‌گذاری شد. اینها همه از یک معرفت لایزال الهی سرچشمه می‌گرفت که تا پایان جنگ تحمیلی هر روز بارور‌تر می‌شد و امروز نه تنها کمرنگ نشده بلکه عمیق‌تر از قبل و زیباتر از قبل گسترش هم یافته و به خارج از مرزهای ایران انتشاریافته است و هیچ قدرتی نمی‌تواند از آن جلوگیری کند، چرا که مشیت الهی است.
 مهیا شدن جوانان به فرمان امام که فرمود:«مهیا شوید، همان طوری که با این مهیا شدن بترسند آنهایی که خیال هجمه دارند. دشمنان بترسند از قوه شما.»که این طور هم شد. امروز پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی یکی از مؤلفه‌های ترس دشمن همان مهیا شدن آن ایام بود که هنوز هم ادامه دارد و به طور واقعی کشور را بیمه کرده است.
وقتی قدرت لایزال الهی پشتیبان مردمی باشد که در راه دفاع از حقیقت جان به کف آماده باشند، کدام قدرت توان رویارویی با آنان را دارد. جوانان در آن دوره که هنوز هم ادامه دارد با درک صحیح اطاعت خالصانه و عاشقانه از امام(ره) تمام نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی کردند و همه اقشار مختلف پس از این اطاعت با وحدت درونی خود دژ محکم از انقلاب را به وجود آوردند و نشان دادند که پیروزی دو بال دارد «اطاعت و وحدت» و این مربوط به همه دوره‌هاست.
بیداری که امام خمینی(ره) به وجود آورد، از جوانان عناصر نستوهی ساخت و با ایجاد ارتباط بسیار نزدیک با جوانان شور و شعف وصف‌ناپذیری میان آنان به‌وجود آورد. آنان حاضر بودند سخت‌ترین عملیات‌ها را در مقابل ملاقات چند دقیقه‌ای با امام انجام دهند. این ارتباط صمیمی و عاشقانه برخاسته از روح ایمان متقابل امام و رزمندگان داشت.
دیدار امام، پیام امام، عکس امام، سخنان امام، یاد امام، عشق به امام، اطاعت امام در رزمندگان قدرت مضاعف ایجاد می‌کرد. حتی گاهی کسانی که به دست دشمن اسیر می‌شدند در آن لحظات سخت هیچ گاه از اظهار علاقه و ارادت به امام دریغ نکردند.
هرعملیاتی که انجام می‌شد امام پیامی صادر می‌کرد و از رزمندگان تشکر می‌نمود و الفاظی را به کار می‌برد که آه از نهاد جوانان بلند می‌شد و اشک می‌ریختند. از جمله هنگامی که فرمود: «من دست و بازوی شما را می‌بوسم.»
امام در یکی از پیام‌های خود که جوهره و باطن آن ناظر برایمان توحیدی ایشان است، فرمود: «آنچه برای اینجانب غرورانگیز و افتخار‌آفرین است روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روحیه شهادت طلبی این عزیزان که سربازان حقیقی ولی‌الله اعظم ارواحناه فداه هستند، است و این فتح‌الفتوح است.» جا دارد بیانات امام در رابطه با رزمندگان اسلام را مجدداً مرورکنیم. آنگاه نتیجه و ثمره دفاع مقدس را فراتر از پیروزی‌های ظاهری دریافته و به رمز آن پی خواهیم برد. همان‌طور که گفته‌اند: «رمز عاشورا را دریابید که رمز عاشورا امام حسین علیه السلام است.» رمز دفاع مقدس ما شهدا و امام هستند باید آنها را دریابیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/25/602433/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها