5 واقعه اجتناب‌ناپذیر بدمصرفی گاز


محمد ابراهیمی
کارشناس نفت
آنچه را که هم‌اکنون در بخش تولید و مصرف گاز کشور در حال وقوع است، می‌توان در قالب دو اتفاق به طور همزمان رصد کرد: اول اینکه تولید سالانه گاز ثابت بوده یا [حتی در صورت ازدیاد تولید نیز] افزایش ناچیزی خواهد داشت. دوم اینکه به طور مستمر نهضت گازرسانی ادامه دارد و به طورمرتب به تعداد روستاها و شهرها و مراکز صنعتی و تولیدی و کارخانه‌های بهره‌مند از گاز اضافه می‌شود. بنابراین پنج واقعه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
نخست؛ کسری تراز در موازنه تولید  مصرف گاز رخ بدهد. این کسری متوجه موازنه است. یعنی تولید ثابت است (یا افزایش اندکی دارد) اما مصرف به طور مرتب و روزافزون در حال ازدیاد است.
دوم؛ چشم‌اندازی برای تثبیت یا رفع این کسری در قالب موازنه وجود ندارد. یعنی چنین نیست که میزان این کسری ثابت بماند و بتوان برنامه‌ریزی کرد که آن را از روش‌های عملیاتی جبران کرد. بلکه میزان این کسری در غیاب هرگونه افزایش جدی در تولید (یا کاهش جدی در مصرف) به طور افزایشی در حال رشد است. به عبارت دیگر، میزان آن بتدریج رو به افزایش و ازدیاد دارد و موازنه را به ضرر تولید گاز تغییر می‌دهد. برای اینکه 50درصد به میزان تولید کنونی گاز اضافه شود باید 70 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود.
ادامه در صفحه 12


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/5/602451/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها