اوپک در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش تولید نفت اعضای این سازمان خبر داد

ایران درمسیر بازپس‌گیری بازار نفت از دست رفته


گروه اقتصادی/ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش خود برای ماه فوریه (بهمن - اسفند) اعلام کرد که تولید نفت خام اعضای این سازمان با افزایش ۶۴ هزار بشکه‌ای در آستانه ۲۸ میلیون بشکه در روز قرار گرفته است. بر اساس برآورد منابع ثانویه ۱۳ عضو این سازمان در ماه ژانویه، ۲۷ میلیون و ۹۸۱ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۶۴ هزار بشکه بیشتر از ۲۷ میلیون و ۹۱۸ هزار بشکه ماه دسامبر است.
بر مبنای گزارش دبیرخانه اوپک، ایران در ماه ژانویه ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۱ هزار بشکه بیشتر از ماه دسامبر بوده است. منابع ثانویه تولید نفت ایران در ماه دسامبر را 2 میلیون و 482 هزار بشکه در روز گزارش داده بودند.
البته این ارقام و برآوردها دقیق نیست و وزارت نفت ایران از زمان تحریم‌های امریکا تاکنون گزارش رسمی از میزان تولید نفت کشور به دبیرخانه اوپک ارائه نکرده است. با وجود این، گزارش منابع ثانویه نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر چندین بار تولید نفت ایران به ارقامی فراتر از 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده که مفهوم آن افزایش صادرات نفت کشور است.
همچنین، قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر ۱۰ دلار و ۹۱ سنت برابر با ۱۴.۶ درصد افزایش یافته است. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژانویه ۸۵ دلار و ۵۹ سنت ثبت شد، در حالی که این رقم در ماه دسامبر هر بشکه ۷۴ و ۶۸ سنت بود. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۴ دلار و ۳۸ سنت و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۰ دلار و ۷۷ سنت بوده است.
در همین حال، بر اساس گزارش ماه فوریه اوپک، عربستان با تولید روزانه ۹ میلیون و ۹۹۹ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۲۴۵ هزار بشکه و امارات با تولید روزانه ۲ میلیون و ۹۲۴ هزار بشکه، تولیدکنندگان بزرگ اوپک در این ماه بوده‌اند.
قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه ژانویه با افزایش بیش از ۱۴ درصدی، به ۸۵ دلار و ۴۱ سنت برای هر بشکه رسید که ۱۱ دلار و سه سنت بیشتر از ماه دسامبر است.
دبیرخانه اوپک میزان تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ را ۱۰۰ میلیون و ۸۰ هزار بشکه در روز اعلام می‌کند که نسبت به پیش‌بینی قبلی بیش از ۴ درصد رشد داشته است. مفهوم آن، افزایش تقاضا برای نفت خام و اهمیت اضافه ظرفیت تولید نفت در بازاری پرکشش است. به این ترتیب، در بازار کنونی، ظرفیت مازاد تولید نفت ایران و ونزوئلا اهمیت ویژه‌ای دارد. تولید نفت ایران بیش از تحریم‌ها 3.9 میلیون بشکه در روز بود و اکنون با استناد به گزارش منابع ثانویه می‌توان گفت که به میزان 1.4 میلیون بشکه در روز ظرفیت اضافه برای تعادل بخشی به بازار جهانی نفت خام دارد. البته ایران منتظر نمی‌ماند و همین حالا نیز برای بازپس‌گیری بازار نفت خود راهبردهایی را در پیش گرفته است.
صادرات نفت ایران به بالاترین رقم سه سال اخیر رسیده است
در همین راستا، سه نهاد بین‌المللی اعلام می‌کنند که صادرات نفت ایران به بالاترین رقم سه سال اخیر رسیده است. این سه شرکت بین‌المللی رهگیری جریان تجارت نفت جهان شامل Petro-Logistics، SVB International و Vortexa Analytics افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر را تأیید می‌کنند و به عنوان منابع ثانویه بیان می‌کنند که صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است. رویترز در این‌باره می‌نویسد: «بر اساس برآوردهای شرکت‌هایی که جریان تجارت نفت را دنبال می‌کنند، صادرات نفت ایران برای اولین بار در سه سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است که نشان‌دهنده افزایش صادرات به چین است.»
شرکت مشاوره پترو لجستیک که جریان تجارت خارجی نفت را دنبال می‌کند، نیز اعلام کرده است که صادرات نفت خام ایران در دسامبر به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بالاترین سطح در سه سال اخیر است، اگرچه در ژانویه به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
شرکت SVB International، یکی دیگر از شرکت‌های مشاوره که عرضه نفت ایران را دنبال می‌کند، نیز به افزایش صادرات نفت خام ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز اشاره کرد، اگرچه این افزایش را در ژانویه به جای دسامبر ثبت کرد. صادرات نفت خام ایران بر اساس برآوردهای SVB در ژانویه به ۱.۰۸۵ میلیون بشکه در روز رسید که از ۸۲۶۰۰۰ بشکه در روز در دسامبر افزایش یافته است. SVB تفاوت زیادی با صادرات ژانویه تا به امروز در ماه فوریه مشاهده نکرده است.
این گزارش‌ها در حالی است که در ماه گذشته رئیس‌جمهور از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران خبر داده بود. صادرات نفت تهران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شد و تحریم‌ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمدهای مرتبط با آن به دولت ایران بازگرداند، کاهش یافته است؛ اما در ماه‌های اخیر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم افزایش 40 درصدی را تجربه کرده است. کارشناسان بر این باورند که بخشی از این افزایش به سبب بازاریابی قوی دولت سیزدهم و بخشی نیز به سبب افزایش تقاضای نفت بوده است.
ایران برخی از صادرات نفت خود را با وجود تحریم‌ها حفظ کرده است زیرا واسطه‌ها راه‌هایی برای پنهان کردن مبدأ واردات پیدا می‌کنند. شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها می‌گویند مقصد بیشتر این محموله‌ها چین است.
به گزارش ایرنا، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در مورد واردات نفت از ایران با چین گفت‌و‌گو کرده است، اما تحریم‌هایی را علیه افراد و شرکت‌های چینی اعمال نکرده است. پکن از ایالات‌متحده خواسته است که تحریم‌های ایران را که چین با آن مخالف است، لغو کند.
مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا برای احیای توافق هسته‌ای روز سه‌شنبه از سر گرفته شد. اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد، ایران می‌تواند فروش آزاد نفت را از سر بگیرد.
افزایش صادرات ایران در حالی رخ می‌دهد که محدوده عرضه جهانی به افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح هفت‌ساله یعنی ۹۴ دلار در هر بشکه منجر شده است. لغو تحریم‌های ایالات‌متحده در تئوری به ایران اجازه می‌دهد صادرات نفت خام را به ۲.۵ میلیون بشکه در روز بازگرداند؛ رقمی که آخرین بار در سال ۲۰۱۸ مشاهده شد و این مسأله از افزایش افسارگسیخته قیمت نفت به نفع مصرف کنندگان جلوگیری می‌کند. چین یکی از کشورهای خواهان کاهش قیمت نفت است. دفتر سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سؤالی درباره واردات نفت چین از ایران گفت: «جامعه بین‌المللی از جمله چین، تحت چارچوب قانونی جهانی که هم منطقی و هم مشروع است، همکاری‌های عادی با ایران را انجام داده‌اند. آنها شایسته احترام و حفاظت هستند».
تحلیلگران داده‌های نفت و گاز ورتکسا آنالیتیکس Vortexa Analytics می‌گویند که چین در سال گذشته به‌طور متوسط ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که بیشتر به عنوان نفت خام از منابع دیگری مانند عمان، امارات و مالزی فروخته می‌شد. این در مقایسه با اوج [فروش نفت] پیش از ترامپ که توسط گمرک چین در سال ۲۰۱۷ با حدود ۶۲۳۰۰۰ بشکه در روز ثبت شده بود، کمتر است. چین در ژانویه اولین واردات رسمی نفت خام ایران در یک سال را گزارش کرد و این اتفاق نشان می‌دهد که علاوه بر تلاش ایران برای بازپس‌گیری بازار از دست رفته نفت خود، مشتریان نفتی ایران نیز دیگر تمایلی به این محدودیت‌ها ندارند و به دنبال واردات نفت از ایران هستند.

بــــرش
بازگشت قیمت نفت به بالای 92 دلار

قیمت معاملاتی نفت خام روز گذشته به ارقام بیش از 92 دلار در بشکه بازگشت. به این ترتیب که در زمان تنطیم این گزارش، معاملات آتی هر بشکه نفت خام شاخص برنت در محدوده 92.20 دلار و هر بشکه نفت خام شاخص WTI نیز در رقم 90.79 دلار انجام می شد؛ هر دو شاخص نزدیک به یک درصد افزایش نسبت به روز پنجشنبه را تجربه کردند. پیش‌بینی می‌شود که در صورت وقوع ریسک‌های ژئوپلیتیک و سیاسی قیمت نفت خام به بیش از 120 دلار در بشکه برسد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/11/602459/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها