خبربان


عرضه ۲ هزار میلیارد صکوک مرابحه پدیده شیمی قرن

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک مرابحه شرکت پدیده شیمی قرن (سهامی عام) به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال از طریق بورس اوراق بهادار تهران از روز شنبه مورخ ۲۳ بهمن تا دوشنبه ۲۵ بهمن در نماد «صقرن ۵۱۱» عرضه عمومی خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، صکوک مرابحه شرکت پدیده شیمی قرن به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال به منظور خرید مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات از طریق بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود. این اوراق با نرخ سالانه ۱۸ درصد و عمر ۵ ساله به شیوه حراج عرضه عمومی خواهد شد. مبلغ اسمی هر ورقه آن یک میلیون ریال بوده و اقساط مربوطه هر سه ماه یک‌بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود.
صکوک مرابحه مذکور از طریق شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات به عنوان عامل فروش و با استفاده از خدمات شرکت تأمین سرمایه تمدن به عنوان متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان توسط شرکت واسط مالی شهریور چهارم (با مسئولیت محدود) در بورس اوراق بهادار تهران منتشر خواهد شد. جهت تضمین پرداخت اقساط و اصل اوراق در سررسید، پرتفویی از سهام شرکت‌های پدیده شیمی قرن و گروه صنعتی پاکشو توثیق شده است. در این اوراق، شرکت واسط مالی شهریور چهارم (ناشر) به وکالت از طرف خریداران اوراق، با منابع حاصل از انتشار صکوک مرابحه، مواد اولیه مورد نیاز (سدیم لوریل اتر سولفات و اسید سولفونیک) شرکت پدیده شیمی قرن (بانی) را به‌صورت نقدی خریداری خواهد کرد و سپس این مواد اولیه را به صورت اقساطی به بانی خواهد فروخت و بانی متعهد می‌شود که در سررسیدهای سه ماهه، اقساط مربوطه را از طریق شرکت ناشر و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به دارندگان اوراق پرداخت کند.


پذیره‌نویسی صندوق شاخصی سبدگردان مفید با نماد «آرام»
 
صندوق «آرام» دوازدهمین صندوق سرمایه‌گذاری و نخستین صندوق شاخصی (Index fund) است که در جهت توسعه افزایش تنوع سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مفید برای کاربران بازار سرمایه وارد بازار خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شروع به کار صندوق شاخصی آرام از اوایل هفته آینده خواهد بود و با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان می‌توان در این صندوق سرمایه‌گذاری کرد.

میزان بازدهی و نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق شاخصی «آرام»
هدف صندوق شاخصی (Index fund) آرام تشکیل پرتفوی متناسب با شاخص کل بورس است تا بتواند بازدهی مشابه با آن را به دست بیاورد و پیش‌بینی می‌شود این صندوق، متناسب با عملکرد شاخص کل بورس یا حتی بالاتر بازدهی داشته باشد. علاوه بر این، صندوق شاخصی آرام از نظر نحوه سرمایه‌گذاری، صندوق ETF یا قابل معامله است و سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای آن را به صورت آنلاین از طریق سامانه‌های معاملاتی تمامی کارگزاری‌ها خرید و فروش کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، راهکاری برای فعالیت غیرمستقیم در بورس
صندوق‌های سرمایه‌گذاری نهادهایی مالی هستند که توسط تیمی از کارشناسان با تجربه بازار سرمایه مدیریت می‌شوند. تحلیلگران این صندوق‌ها به طور پیوسته بازار سرمایه را زیر نظر گرفته و متناسب با نوعی که آن صندوق دارد، وجوه تحت مدیریت خود را در ترکیبی از دارایی‌های مختلف نظیر سهام، اوراق درآمد ثابت و سایر موارد سرمایه‌گذاری می‌کنند. از جمله مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به عدم نیاز به صرف زمان و داشتن دانش تخصصی بازار، امکان سرمایه‌گذاری با مبلغ کم و مدیریت ریسک مناسب اشاره کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان در نگاه کلی بر اساس نوع سرمایه‌گذاری و نیز نحوه سرمایه‌گذاری تقسیم‌بندی کرد؛ از نظر نوع سرمایه‌گذاری و نحوه تملک دارایی صندوق‌ها به سهامی، درآمد ثابت، مختلط، شاخصی و طلا تقسیم می‌شوند. هر کدام از این صندوق‌ها از نظر نحوه سرمایه‌گذاری می‌تواند به صورت صدور و ابطال و یا قابل معامله در سامانه‌های معاملاتی باشد که اصطلاحاً به این صندوق‌ها ETF یا Exchange Traded Fund می‌گویند.
سبدگردان مفید ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری اعم از سهامی، مختلط و درآمد ثابت را تحت مدیریت دارد. صندوق «آرام» دوازدهمین صندوق سرمایه‌گذاری و نخستین صندوق شاخصی (Index fund) این مجموعه خواهد بود که جهت توسعه افزایش تنوع سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مفید برای کاربران بازار سرمایه وارد بازار خواهد شد. متقاضیان برای مطلع شدن از اطلاعات بیشتر درباره این پذیره‌نویسی می‌توانند با مراجعه به مطلب «صندوق شاخص آرام» در سامانه آموزش مفید از جزئیات نحوه سرمایه‌گذاری در این صندوق مطلع شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/12/602465/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها