داوود بیدل در گفت‌و‌گو با «ایران» از تجربه کارگردانی «نمور» گفته است

درصدد پنهان کردن داستان نبودیم


فروغ گشتیل
خبرنگار
فیلم سینمایی «نمور» به کارگردانی داوود بیدل و تهیه‌کنندگی سید‌یاسر جعفری در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و داستان دختری را روایت می‌کند که سال‌ها از مادر خود دور بوده و او را نمی‌شناخته است تا اینکه یک روز و بر سر دیداری تصادفی با پدرش همه چیز برملا می‌شود. درباره داستان فیلم و حضورش در چهلمین جشنواره فیلم فجر با داوود بیدل کارگردان این اثر به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

فیلمنامه فیلم سینمایی «نمور» توسط نوشین معراجی نوشته شده است، چرا کارگردانی این اثر را پذیرفتید؟
در ابتدا فیلمنامه «نمور» من را به خودش جذب کرد، از طرف دیگر به فضای فیلم‌های ملودرامی که مفهوم نهادینه شده‌ای در خود جای داده باشد، علاقه‌مند هستم به همین دلیل با تهیه‌‌کننده درباره ساخت فیلم صحبتی کردیم و درنهایت به فیلم «نمور» رسیدیم.
«نمور» داستان چند روز از زندگی دختری را روایت می‌کند که همان مدت کوتاه، دنیا و زندگی خانوادگی‌اش را دگرگون می‌کند اما رازی که در این فیلم وجود دارد بزودی   یا حتی اوایل فیلم توسط مخاطب کشف می‌شود. فکر می‌کنید این امکان وجود نداشت که فیلم در مدت زمان کوتاه‌تری ساخته شود و مخاطب نیز از ادامه دادن چیزی که می‌داند خسته نشود؟
قصه «نمور» پلیسی‌وار نبود که مخاطب را جلو ببرد و درنهایت رازی را برملا کند، همچنین وقتی فیلمی رازی داشته باشد که توسط تماشاگران کشف می‌شود، قابل دیدن دوباره نیست، داستان کاملاً از بین می‌رود و دیگر نمی‌توان آن را دید، پس ترجیحاً سعی کرده‌ایم که اطلاعات در همه فیلم پراکنده شود و کم کم توسط مخاطب کشف شود، یعنی او می‌داند که داستان چیست اما همچنان این سؤال را با خود حمل می‌کند که چگونه قرار است داستان به پایان برسد.
این موضوع را می‌توان در مینی‌سریالی 6 قسمتی یا فیلمی کوتاه به تماشای مخاطبان رساند، هر اثر موفقی در دنیا 2 تم فیزیکی یعنی قصه‌ها و متافیزیکی یعنی روح داستان دارد که فیلمساز قرار است آن را به تصویر بکشد.
انتخاب بازیگران فیلم به چه صورت انجام گرفت؟ چرا از بازیگران نام‌آشناتری استفاده نکردید؟
در انتخاب بازیگر قصد نداشتیم که از بازیگران روتین سینما که هرکدام در طول جشنواره 2 یا سه فیلم دارند، استفاده کنیم. همیشه به‌دنبال ترکیب جدیدی بودم و تأکیدم بر حضور بازیگران آشنا نبود بلکه می‌خواستم بازیگرانی را انتخاب کنم که باتوجه به قصه به نقش‌آفرینی بپردازند.
شاید اگر از بازیگران آشناتری در فیلم «نمور» استفاده می‌کردیم میزان مخاطبان 50‌درصد کاهش می‌یافت.
چرا «نمور» در بندر‌انزلی فیلمبرداری شده است؟ این مسأله به نامگذاری فیلم نیز مربوط   است؟
انزلی فضایی بندرگونه، نمور، مرطوب و رنگی‌ دارد که برای ساخت فیلم «نمور» مناسب بود، اگر قرار بود فیلم را در یزد یا شهرهای دیگر کشور کار کنیم باید تمام فضاسازی‌ها اعم از دیالوگ‌ها یا روابط‌ها را تغییر می‌دادیم. خیلی چیزها دست به دست هم می‌داد که این شهر را برای فیلمبرداری انتخاب کنم.
کلمه «نمور» نیز همچون انزلی به معنای نمدار و مرطوب بودن است و به روابط میان کاراکترهای فیلم مربوط می‌شود.
در پایان، فیلم را به مقام مادر و فرشته طائرپور تقدیم کردید، علت این مسأله چیست؟
«نمور» داستان ایثار را روایت می‌کند. کسی که نقش دایی را بازی می‌کند به‌عنوان بتمن قصه شناخته می‌شود؛ او خیلی از داشته‌های خود را کنار گذاشته است تا آبروی خواهرش را حفظ کند و دختر داستان را به‌عنوان فرزند خود قبول کند، درنهایت نیز مادر قصه سعی می‌کند دخترش را که سال‌هاست ندیده است، بپذیرد و مادرانگی‌اش را نثار او کند به همین دلیل فیلم به مقام مادر تقدیم می‌شود.
به‌عنوان سؤال آخر؛ نظرتان درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر و حضورتان در این رویداد چیست؟
جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد سینمایی کشورمان است که هرچقدر سطحی‌تر به آن نگاه کنیم، ارزش هنر کشورمان را پایین آورده‌ایم. باید به‌دنبال فکری اساسی‌تر باشیم تا این رویداد به‌صورت جهانی‌تر دیده شود و هنر ایران از مرزها خارج و توسط دنیا مشاهده شود. متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد تغییر چندانی در جشنواره فیلم فجر نبوده‌ایم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/19/602479/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها