رئیس جمهور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه نگاه به غرب را عامل نا متوازن شدن سیاست خارجی عنوان کرد

امید ما به شرق و غرب کشور است


گروه سیاسی/ 3 سال گذشت؛ سه سال از شروع چله دوم عمر تازه ایران جوان و بیانیه مهم «گام دوم» که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی فصل‌الخطابی برای ملت و دولت بود، گذشت و همچنین 3 سال از همان روزی گذشت که امریکایی‌ها می‌گفتند ملت ایران آن را نخواهد دید. ملت رشید ایران روز گذشته، چهل و سه سالگی انقلاب خود را در شهر‌ها، روستا‌ها، مناطق عشایری و مرزنشین جشن گرفت تا گذر از روزهای سخت دوران طاغوت، سال‌های دفاع مقدس و دوران جنگ اقتصادی تحمیلی را یادآور باشد که «ان تنصرواالله ینصرکم...: اگر {دین} خدا را یاری کنید، خدا شما را یاری می‌کند» و شانه به شانه در آستانه مسیر روشنی قرار بگیرد که می‌خواهد همچون روزهای نخست انقلاب، استقلال، آزادی و عدالت را فریاد بزند و برای حفظ دستاورد‌ها و جهش به سمت قله‌ها عزم خود را جزم نماید: «...و یثبت اقدامکم:... و گام‌هایتان را استوار می‌دارد.». این ملت به خوبی می‌داند که هیچ راهی جز «اتحاد برای قوی شدن» ندارد و برای مشکلاتش جز با توکل بر خدا و دست توانای خود، حلال دیگری نخواهد یافت. چه آنکه رئیس جمهور همین مردم روز گذشته گفت: «امیدمان به خداست؛ امیدمان به خوزستان، به خراسان، به آذربایجان، شرق، غرب، شمال و جنوب کشور است و هرگز امید به وین و نیویورک نداریم. همه عزیزان که دغدغه انقلاب و نظام را دارند، بدانند ما به آینده بسیار امیدواریم، نه امیدواری در شعار . محضر مقام معظم رهبری حفظه‌الله تعالی عرض کردم که هر روز که در این دولت حضور دارم، ظرفیت‌ها، حمایت مردم، نیروهای مصمم جوان و فرهیختگانی که دلسوز به انقلاب و نظامند را می‌بینم و امیدم به آینده بیشتر و بیشتر می‌شود.»
سخنرانی رئیس جمهور در نماز جمعه تهران
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز جمعه در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یوم‌الله ۲۲ بهمن ۵۷ در مصلای تهران با طرح این پرسش که چطور جلوه قدرت الهی در یک روز از غیر مجاری عادی آن روز را روز خدا می‌کند؟ گفت: روز ۲۲ بهمن جلوه قدرت الهی به دست توانای مردم بزرگ ایران و با رهبری امام عظیم‌الشأن‌مان بود. قدرت الهی همه را خیره کرد که چگونه ممکن است ملتی با اتکال به خدا و با اعتماد به نفس به میدان بیاید و حکومتی  را که مورد حمایت قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر است، کنار بزند و با اراده خود حکومتی به نام دین و ارزش‌های الهی برپا کند. این دست قدرت لایزال الهی بود. رئیسی با تأکید بر اینکه «عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی» باید دقیق شناخته شود، به بیانات رهبر انقلاب در مورد «جهاد تبیین» اشاره کرد و گفت: «جهاد تبیین» از اموری است که بسیار ضرورت دارد و ابعادش همچنان باید بیان شود.
انقلاب ما، انقلاب غیر طبقاتی است
آیت‌الله رئیسی غیرطبقاتی بودن این انقلاب را از عناصر هویت‌ساز انقلاب برشمرد و عنوان کرد: انقلاب‌ها و خیزش‌هایی که در شرق و غرب اتفاق افتاد بر یک قشر و طبقه خاصی استوار بود اما این انقلاب، انقلاب غیرطبقاتی است. همه مردم به معنی وسیع کلمه «مردم» از همه طبقات حضور دارند. رئیسی «استقلال‌جویانه بودن» و «آزادیخواهانه بودن»، «عدالت‌طلبانه بودن» را از دیگر عناصر این انقلاب دانست و خاطر نشان کرد: این انقلاب در درون خودش عدالت‌خواه و عدالت‌طلب است. هیچ‌ زمان نمی‌توان عنصر عدالت را از انقلاب اسلامی جدا کرد زیرا که در درون انقلاب اسلامی عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی و ضد ظلم و ضد فساد بودن نهادینه شده است.
هاضمه انقلاب ؛ ضد ظلم و ضد فساد
رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: در درون این انقلاب ضد استکبار بودن نهادینه شده است. یعنی هاضمه انقلاب شکوهمند اسلامی، فساد و ظلم را نمی‌پذیرد، این موضوع مثل کسی است که غذای مسمومی را بخورد اما هاضمه انسان سم را نمی‌پذیرد. هاضمه انقلاب اسلامی ضد ظلم و ضد فساد است. انقلاب اسلامی آمد که این رژیم فاسد و مورد حمایت قدرت‌های سلطه‌گر را از میان بردارد و نظامی مبتنی بر دین و آنچه مردم بارها فریاد زدند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را برپا کند.
سخن انقلاب اسلامی، آزادی است
رئیس جمهور با طرح این سؤال که انقلاب اسلامی چه می‌گوید؟ گفت: سخن انقلاب اسلامی آزادی، اخلاق، عقلانیت و عدالت است. آنچه انقلاب اسلامی فریاد می‌زند، عبارت است از استقلال، عزت ملی، برادری، نفی سلطه و ظلم. هیچ‌کدام از شعارهای انقلاب که مردم فریاد زدند کهنه نشده است. باید همواره شعاری که در ۲۲ بهمن ۵۷ بر زبان مردم جاری می‌شد، امروز نیز جریان داشته باشد.
نه سلطه می‌پذیریم و نه ظلم می‌کنیم
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه شعارهای آغازین برخی از انقلاب‌ها و خیزش‌ها فراموش شده یا به سردی گراییده است، گفت: اما در جمهوری اسلامی این شعارها همچنان زنده است. اگر آن روز گفته شد استقلال و آزادی امروز نیز بر همان شعار تأکید می‌شود. اگر آن روز فریاد زده شد «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی»، امروز هم همین شعار باید پایدار بماند. نه سلطه می‌پذیریم و نه از استقلال‌مان دست برمی‌داریم و نه حاضریم نسبت به کسی در عالم ظلم کنیم؛ اینها جزو اصول انقلاب اسلامی است که همچنان پایدار است.
دور شدن از مردم؛ دور شدن از انقلاب اسلامی
رئیسی در ادامه اظهار داشت: گاهی ما را در برخی از رسانه‌ها مورد سؤال قرار می‌دهند که فلانی به اجتماعات و استان‌ها می‌رود، در پاسخ باید گفت، عزیزان دل، بی‌توجهی به مردم، بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است. مردم پیوند اساسی با انقلاب اسلامی دارند و بی‌توجهی و دور شدن از مردم، دور شدن از انقلاب شکوهمند اسلامی است.
راه زیادی تا استقلال اقتصادی مانده است
آیت‌الله رئیسی یکی از شاخص‌های مکتب سیاسی امام و رهبری را مسأله استقلال به معنای واقعی کلمه دانست و گفت :برای اینکه بتوانیم استقلال اقتصادی را به مثابه استقلال سیاسی در کشور داشته باشیم، راه زیادی باقی مانده است. همه ظرفیت‌ها برای استقلال اقتصادی آماده است، اما برخی از نگاه‌های غلط و برخی از دلهره‌ها و برخی از نسخه‌هایی که تناسبی با نسخه‌های انقلاب اسلامی نداشت، موجب برخی از عقب‌ماندگی‌ها شده است.
هیچ نگرانی در مورد ذخایر کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد
رئیسی با اشاره به نگران‌کننده بود وضعیت کالاهای اساسی کشور در زمان تحویل دولت سیزدهم، اظهار داشت: به لطف خداوند متعال امروز هیچ نگرانی در مورد ذخایر کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد. زمانی کشور به سمت تولید خواهد رفت که اساس بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری باشد. امروز ظرفیت‌های کشور شناسایی شده و همه به طرف تولید و مولد شدن هدایت می‌شود. او ادامه داد: رشد اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری قابل قبول خواهد شد و در این میان کسانی هستند که می‌خواهند سوء‌استفاده کنند. افرادی هستند که می‌خواهند با روابط ناسالم مردم را نگران کنند.
مقابل رانت خواری ها خواهیم ایستاد
رئیس جمهور در این‌باره خطاب به مردم تأکید کرد: این دولت آمده است که فساد، بی‌عدالتی، رشوه و روابط ناسالم نباشد. ما با همه قدرت در مقابل «رانت‌خواری‌ها» و «مفسدان» خواهیم ایستاد و ریشه آنها را خواهیم کند. وقتی می گوییم عدالت یعنی نظام عادلانه در تولید، توزیع، جذب، پرداخت، ارتقای کارکنان دولت در همه شئون؛عدالت در همه شئون باید اجرایی شود.
هرگز امید به وین و نیویورک نداریم
رئیسی در پایان سخنرانی دیروز خود تأکید کرد: روابط‌مان در سیاست خارجی ایجاد توازن است. نگاه به غرب، کشور را نامتوازن کرده است. باید به همه کشورها و ظرفیت‌ها بویژه همسایگان توجه داشته باشیم. اما امیدمان به خداست، امیدمان به خوزستان، به خراسان، به آذربایجان، شرق، غرب، شمال و جنوب کشور است و هرگز امید به وین و نیویورک نداریم. رئیسی خاطر نشان کرد: همه عزیزانی که دغدغه انقلاب و نظام را دارند، بدانند ما به آینده بسیار امیدواریم، نه امیدواری در شعار. محضر مقام معظم رهبری حفظه‌الله تعالی عرض کردم که هر روز که در این دولت حضور دارم، ظرفیت‌ها، حمایت مردم، نیروهای مصمم جوان و فرهیختگانی  را که دلسوز به انقلاب و نظامند می‌بینم و امیدم به آینده بیشتر و بیشتر می‌شود.
تأکید راهپیمایان بر پیگیری مطالبات مردم
همچنین در قطعنامه پایانی روز ۲۲ بهمن، بر پیگیری مطالبات و انتظارات برحق مردم، مبارزه با فساد، مسدود کردن روزنه‌های تبعیض، رانت‌خواری و جلوگیری از حاکمیت جو یأس و ناامیدی در کشور و رفع مشکلات معیشتی از سوی قوای سه‌گانه، تأکید شد.
در بخشی از این قطعنامه آمده است: ما ملت انقلابی و استکبارستیز ضمن حمایت از رویکرد جدید دولت بر ایجاد تعادل و توازن در تعامل با کشورها و وقوف کامل به نقشه‌های شوم شیطان بزرگ امریکای جنایتکار و آگاهی از جنگ شناختی و رسانه‌ای دشمن، هرگونه مداخله و شبهه‌افکنی و تخریب چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی را خیال خام دانسته و از پیشرفت‌ها و دستاوردهای بزرگ در حوزه‌ علم و فناوری، نظامی، امنیتی و سیاسی حمایت قاطع نموده و آمادگی خود را برای جانفشانی و دفاع در مقابل هرگونه تهدید احتمالی اعلام می‌نماییم.
راهپیمایان همچنین اعلام کردند: تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه جهش و جهاد تولید را تنها راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور دانسته و ضمن مطالبه جدی و تأکید بر اهتمام مضاعف مسئولان، نهادهای قانونگذار و دستگاه‌های اجرایی به منظور پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، ارتقای کیفیت محصولات داخلی را از تولیدکنندگان خواستاریم و این مهم را در سایه توجه به افسران و رزمندگان جنگ اقتصادی، یعنی کارآفرینان و کارگران، قابل تحقق می‌دانیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/2/602500/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها