وزیر امور خارجه همزمان با رایزنی‌های وین مطرح کرد

زمان پایان مذاکره در گرو اراده غرب برای اجرای کامل برجام


گروه سیاسی/ هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین که از اواسط هفته گذشته پس از وقفه‌ای چند روزه از سر گرفته شد، روز گذشته با برگزاری جلسه کارگروه اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان ایران و 1+4 ادامه پیدا کرد. به گزارش اختصاصی «ایران» از وین، یک روز پیش از آن علی باقری، رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی با «انریکه مورا»، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات دیداری دوجانبه را پشت سر گذاشته و در سوی دیگر «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در مذاکرات با نمایندگان سه  کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به بحث و گفت‌وگو نشسته بود. از سوی دیگر سه کارگروه رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و کارگروه اجرایی هم نشست‌های فشرده‌ای را با هدف بررسی موضوعات باقیمانده برگزار کردند.
همزمان با گفت‌وگوهای حساس وین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در سخنانی در مراسم بزرگدشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مذاکرات وین را آزمونی بزرگ برای امریکا و طرف‌های غربی دانست که باید در آن رفتار واقعی خود را به نمایش بگذارند. امیرعبداللهیان با اعلام اینکه ما با جدیت، برنامه و ابتکار در میز مذاکره حضور داریم و برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم هستیم، تأکید کرد: «زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آنها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان تعیین خواهد کرد.» وی با اشاره به مذاکرات جاری در وین تصریح کرد که امروز همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی همکاران ما در وین در حال مذاکره برای رفع تحریم‌های ظالمانه هستند و ملت ایران در طول تاریخ نشان داده که عزت را با عزت و تهدید را با مقاومت، ایستادگی و زبان متقابل پاسخ می‌دهد. اشاره وزیر امور خارجه ایران به زمان پایانی مذاکرات به مواضع اخیر مقام‌های امریکایی برمی‌گردد که می‌‌کوشند با اعلام ضرب‌الاجل‌های خودخوانده، ایران را در تنگنای مذاکرات شتابزده قرار دهند. اقدامی که تاکنون با موضعگیری مسئولانی ایرانی مبنی بر ادامه مذاکرات تا زمان تصمیم جدی غرب برای تحقق منافع برجامی ایران و رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا بی اثر بوده است.
 فرصت اجرای برجام
«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه هم پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری مشترک با «لیز تراس»، همتای انگلیسی خود اعلام کرد که مسکو و لندن پیرامون مذاکرات و اینکه فرصت‌هایی برای اجرای کامل برجام در آینده نزدیک وجود دارد، هم‌نظر هستند اما هنوز سفر درازی در پیش است. این در حالی است که «میخائیل اولیانوف»، سرپرستی هیأت روسیه در مذاکرات وین در تازه ترین توئیت خود به دیدار اخیرش با رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران اشاره کرد و نوشت: ما در مذاکرات وین روبه جلو پیش می رویم.
با وجود این به نظر می‌‌رسد موضعگیری مقام‌های روسی پیرامون چشم‌انداز پایان مذاکرات ناظر بر رویکرد امریکاست که در مواضع ضد و نقیض و سردرگم مقام‌های این کشور بروز پیدا کرده است. تردیدی وجود ندارد که عزم دولتمردان امریکایی در رفع واقعی همه تحریم‌های برجامی و فرابرجامی تعیین کننده سرنوشت مذاکرات جاری است. امری که می‌‌تواند در کوتاه مدت رخ دهد و نیاز چندانی به چانه‌زنی‌های بیشتر باقی نگذارد. در همین حال «نالنا بربوک»، وزیر خارجه آلمان که چند روز پیش میزبان «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بود، اعلام کرد که مذاکرات وین وارد فاز نهایی شده است. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که همزمان با ورود مذاکرات به مراحل حساس، تور جهانی خود را با هدف کارشکنی در مسیر این مذاکرات و ترغیب اروپایی‌ها به پیگیری خواسته‌های اسرائیل آغاز کرده است، در دیدار وزیر خارجه آلمان مدعی شده از نظر این رژیم «ایران هسته‌ای نه تنها اسرائیل بلکه کل جهان را به خطر می‌اندازد.» این ادعای او که با خواسته‌هایی برای ممانعت از رفع تحریم‌ها همراه بوده اما چندان مورد اعتنای مقام آلمانی قرار نگرفته است. چه آنکه «نالنا بربوک» در نشست خبری مشترکش با این مقام اسرائیلی تصریح کرده که احیای توافق هسته‌ای به امنیت بیشتر منطقه کمک خواهد کرد. او اما آلمان را یک دوست و متحد واقعی برای رژیم صهیونیستی خوانده و تأکید کرده که می‌‌تواند روی حمایت این کشور حساب باز کند.
از سوی دیگر «استفن کلمنت»، نماینده دائم اتحادیه اروپا در وین که ریاست جلسه کارگروه اقدامات هسته ای را برعهده دارد، با اشاره به گفت وگوهای جاری اعلام کرد که با توجه به اهمیت زمان، رایزنی‌های فشرده ادامه دارد و هدف ما اطمینان از اجرای کامل همه جنبه‌های برجام است.
 بایدن امتیازات لازم را ارائه کند
در شرایطی که نگاه‌ها پیرامون مدت زمان حل و فصل موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین از یکدیگر فاصله دارد، روزنامه امریکایی «واشنگتن پست»  به نقل از  دیپلمات‌ها می نویسد: مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق هسته‌ای به مرحله نهایی خود رسیده و انتظار می‌رود تا پایان این ماه به نتیجه برسد. این در حالی است که «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با «ام‌اس‌ان‌بی‌سی»، با تکرار این موضع نخ نما که «همه گزینه‌ها روی میز است»، اظهارنظرهای مرتبط با موقعیت برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای را رد کرده و گفته است: «در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند، ما برجام را به طور کامل وارد خواهیم کرد.»
اما این ادعا در حالی مطرح شده که «کریس مورفی»، سناتور امریکایی در مقاله‌ای که پیرامون مذاکرات وین منتشر کرده به صراحت درباره شکست سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ایران اعتراف کرده و نوشته است: «سیاست ترامپ در قبال ایران یک شکست مفتضحانه کامل و بی قید و شرط بود.»
این مقام امریکایی تصریح کرد: «حال زمان آن است که تیم «بایدن» امتیازات هوشمندانه و لازمی را ارائه کند تا نسخه‌ای از توافق اوباما ازسر گرفته شود. ایران نیز باید به اندازه برابر سازش کند اما وقت در حال گذر است و فوراً باید توافق جدیدی حاصل شود. توافق جدید به دلیل آنکه در دوران ریاست ‌جمهوری ترامپ دست بالاتر را از دست دادیم، ممکن است شبیه توافق اوباما نباشد اما توافقی خواهد بود که زمان گریز هسته‌ای ایران را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بازرسی‌هایی انجام بگیرند که به ایمن‌تر کردن دنیا کمک کنند.»
«مورفی» در نهایت بار دیگر با گفتن اینکه برای آنهایی که مخالف برداشتن تحریم‌های ترامپ به عنوان بخشی از توافق جدید هستند باید آشکار باشد که امریکا از نگه داشتن آنها کوچک‌ترین منفعتی نبرده است، معترف شد: «تحریم‌های ترامپ به طور شرم‌آوری بی‌اثر بودند. آنها مطابق با وعده ترامپ، ایران را پای میز مذاکره نکشاندند و تنها به بدتر شدن رفتار ایران کمک کردند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/3/602506/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها