تصمیم شجاعانه و قابل ستایش هیأت رئیسه فدراسیون علیه سوءمدیریت عزیزی خادم

غـزل عـزل


گروه ورزشی/ فدراسیون فوتبال در یکی دو روز گذشته آبستن حوادث زیادی بود. در روزهای گذشته صحبت از عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال بود و این موضوع به یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات فوتبال تبدیل شد. پس از این اتفاق فوتبال ایران روز پنجشنبه روزی عجیب را پشت سر گذاشت و کمیته اخلاق این فدراسیون با صدور احکامی عجیب نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد. عزیزی خادم که به واسطه عملکرد شائبه برانگیز و ضعیف خود مورد انتقاد گسترده است، در هفته گذشته با واکنش هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال مواجه شد. اواسط هفته گذشته بود که اعضای هیأت رئیسه به جمع‌بندی نهایی و قطعی رسیدند که وی توانایی اداره فوتبال را ندارد. به همین دلیل و با استناد به بند 37 اساسنامه، خواستار تشکیل جلسه و با موضوع عزل موقت رئیس فدراسیون شدند.
سراجی: اگر مجمع رأی دهد، عزل عزیزی خادم دائم خواهد بود
مهرداد سراجی و احسان اصولی دو عضو هیأت رئیسه هستند که در روزهای گذشته انتقادات زیادی به ریاست فدراسیون فوتبال داشتند. سراجی درباره درخواست اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برای برگزاری جلسه در راستای عزل شهاب عزیزی خادم از ریاست این فدراسیون روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار داشت: «در طول تقریباً یک سال گذشته، تذکرات و نکاتی به شکل مکتوب و شفاهی در جلسه هیأت رئیسه در قالب صورتجلسه و داستان‌هایی از این دست گفته شده اما هیچ شاهد و نشانه‌ای مبنی بر اصلاح فرایند دیده نشده است. همچنان دوستان در همان فضا حرکت می‌کنند. ما به نمایندگی از مجمع و دومین رکن عالی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی و البته به نمایندگی از مردم ایران و همه هواداران که منتخب مجمع در هیأت رئیسه هستیم، بر خود لازم دانستیم به این مسائل ورود داشته باشیم و روز چهارشنبه درخواست دستور تشکیل جلسه فوق‌العاده هیأت رئیسه را ارائه دادیم.» این عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال اضافه کرد: «طبق اساسنامه اگر دست‌کم یک سوم اعضای هیأت رئیسه درخواست تشکیل جلسه بدهند، رئیس فدراسیون موظف است ظرف مدت 14 روز جلسه‌ای را تشکیل بدهد. البته تعداد اعضای‌ درخواست‌دهنده هیأت رئیسه خیلی بیشتر از یک‌سوم است. در غیر این صورت اعضای هیأت رئیسه راساً برای تشکیل جلسه اقدام کرده و بحث عزل موقت را طبق بند 14 ماده 35 اساسنامه فدراسیون که جزو اختیارات هیأت رئیسه است انجام خواهند داد. قطعاً در هیأت رئیسه دفاعیات عزیزی خادم را خواهیم شنید، موارد دسته‌بندی شده و آماده‌ خواهد شد. در نهایت هم مجمع عمومی فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیرنده این موضوع خواهد بود. اقدامی که انجام می‌دهیم کاملاً قانونی و طبق اساسنامه مصوب در اختیار است. همچنین این اقدام براساس نظرات اعضای مجمع است که در کمتر از یک سال آنها را به ما منتقل کرده‌اند.» وی تصریح کرد: «از همه مهم‌تر دلیل ما برای این درخواست، برخی اتفاقات ناگوار و از همه مهم‌تر ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس بود. بیم و نگرانی داریم که همین اتفاق برای فوتبال ملی کشورمان رخ بدهد. رفتارهایی که می‌بینیم، ما را بر آن داشت که پیش از وقوع این اتفاق ناگوار برای فوتبال، علاج کار را دیده و به این شکل موضوع را دنبال کنیم. امیدواریم تأثیر این کار سبب اعتلا و سربلندی فوتبال ملی شود. از آنجایی که اصطلاحات اساسنامه باید دقیق و حقوقی بیان شود، چیزی به نام استیضاح نداریم بلکه بحث عزل موقت است و این موضوع در مجمع عمومی به رأی گذاشته خواهد شد. اگر مجمع رأی بدهد، عزل دائم خواهد بود.»
 پنجشنبه؛ تشکیل جلسه هیأت رئیسه
به همین منظور حسن کامرانی فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال طی نامه‌ای به اعضای هیأت رئیسه اعلام کرده جلسه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با شرح دستور جلسه درخواستی اعضا که در تاریخ 20 بهمن 1400 به رئیس فدراسیون فوتبال ارائه شده است (عزل موقت رئیس فدراسیون فوتبال و انتصاب سرپرست جدید فدراسیون فوتبال) ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 28 بهمن در سالن اجتماعات مرکز ملی فوتبال ایران برگزار خواهد شد. طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال اگر دوسوم از اعضای هیأت رئیسه درخواست عزل رئیس را امضا کنند این موضوع اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر از ۹ عضو هیأت رئیسه، ۷ نفر خواهان برکناری عزیزی خادم هستند.
محرومیت غیرقانونی و عجیب سراجی
پس از انتشار این نامه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با صدور بیانیه‌ای مهرداد سراجی را که از بانیان جمع‌آوری این امضاها بود به دلیل آنچه نقض مقررات اخلاقی این رشته عنوان شده به مدت 6 ماه از هرگونه فعالیت محروم کرد. اما یکی از مواردی که بتازگی در اساسنامه فدراسیون فوتبال به آن توجه شده بحث استقلال ارکان قضایی فوتبال، یعنی کمیته‌های اخلاق، انضباطی و استیناف است. طبق مواد اساسنامه فدراسیون فوتبال، این کمیته‌ها باید از طرف مجمع انتخاب شده باشند اما هنوز رؤسا و اعضای این سه کمیته همان رؤسا و اعضای کمیته اخلاق در روزهای پایانی ریاست مهدی تاج در فدراسیون فوتبال و دوران سرپرستی حیدر بهاروند و انتصابی هستند. درحالی که در اساسنامه ذکر شده که باید این اعضا انتخابی باشند. پس حکمی که برای مهرداد سراجی صادر شده، به این دلیل که توسط ارکان انتصابی فدراسیون فوتبال صادر شده قانونی به نظر نمی‌رسد. این اتفاق نشان می‌دهد که عزیزی خادم به دنبال حذف مخالفان خود در جمع اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال است که البته یکی از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال تأکید کرد که کمیته اخلاقی فدراسیون فوتبال مطابق اساسنامه غیرقانونی است و باید منحل شود. بر همین اساس امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درخصوص فعالیت‌های عجیب کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و صدور حکم محرومیت 6 ماهه مهرداد سراجی به عنوان یکی از امضاکنندگان نامه عزل عزیزی خادم، به فارس گفت: « متأسفانه کمیته اخلاق این رأی را زمانی صادر کرده که برخی اعضای هیأت رئیسه خواستار استیضاح عزیزی‌خادم شده‌اند. همزمانی این دو موضوع این شک را به‌وجود می‌آورد که کمیته اخلاق سعی دارد با صدور حکم علیه سراجی، شرایطی ایجاد کند تا سایر اعضای هیأت رئیسه هم از موضع خود عقب‌نشینی کنند. حکم کمیته اخلاق، تهدید غیرمستقیمی را تداعی می‌کند.»
محرومیت 20 روزه رفیعی، شاهکار دیگر کمیته اخلاق
پس از محرومیت سراجی، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در حکم عجیب دیگری غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی عزیزی خادم را در دستوری موقت به مدت 20 روز به دلیل اظهارنظرهای متفاوت در مورد حصول نامه فیفا، اظهار نظر در مورد برخی از ارکان قانونی کشور و مجلس محترم به عنوان رأس امور و نمایندگان محترم آن و اظهارنظرها و مصاحبه‌های متعدد وی در رسانه‌های مختلف و وجود اخباری مبنی بر انتشار صوت‌های وی در خصوص اظهارنظر نسبت به تصمیمات ارکان قضایی از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم کرد. شنیده می‌شود فدراسیون فوتبال با محرومیت 20 روزه رفیعی، می‌خواهد نشان دهد که کمیته اخلاق مستقل است! البته محرومیت 20 روزه رفیعی در دستوری موقت در مقابل اینکه او از خودش حق دفاع را طی جلسه‌ای در این کمیته دارد با محرومیت 6 ماهه سراجی، بدون برگزاری جلسه رسیدگی، نشان می‌دهد که استقلال کمیته اخلاق می‌تواند زیر سؤال هم برود. سراجی پس از محرومیت‌اش در پاسخ به این سؤال که آیا با وجود محرومیت حق رأی دارد یا خیر گفت: «هنوز حکم به من ابلاغ نشده اما دسترسی من به کارتابل فدراسیون فوتبال بسته شده است آن هم در روزی که پنجشنبه و فدراسیون تعطیل است. با وجود این یک بدعت جدید و فرخنده در راه است و اتفاقات خوبی در فدراسیون فوتبال رخ می‌دهد. واقعاً باعث سرافکندگی فدراسیون فوتبال است که به ارکان قضایی فدراسیون دستور داده شود که چه کاری انجام بدهند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/30/602514/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها