خداداد عزیزی در گفت‌وگو با «ایران»:

ماجرای عزل عزیزی خادم، دعوای مدیریتی است نه فوتبالی


محمد محمدی سدهی/ تیم ملی فوتبال ایران صعود زودهنگام به جام جهانی قطر را جشن گرفت و اکثر کارشناسان معتقد فدراسیون فوتبال از همین حالا باید به فکر تدارک مناسب باشد تا تیم ملی موفق شود با صعود از گروه، تاریخ‌سازی کند. این در حالی است که فدراسیون مدت‌هاست به واسطه سوء مدیریت، روزهایی پرحاشیه و ناامیدکننده را سپری می‌‌کند. در این بین ماجرای تأیید نهایی اساسنامه وجود دارد و البته اتفاقات چند روز اخیر در مدیریت فدراسیون و نامه اعضای هیأت رئیسه برای عزل عزیزی خادم به یکی از مباحث داغ و مهم تبدیل شده است.
مجموعه این اتفاقات باعث شد با یکی از پیشکسوتان فوتبال‌مان گفت‌وگویی انجام دهیم و نظرات او را جویا شویم. خداداد عزیزی صحبت‌هایش را با اشاره به صعود تیم ملی به جام جهانی قطر آغاز کرد:‌ «صعودمان واقعاً رؤیایی بود. باید از مجموعه عوامل دخیل در این موفقیت بخصوص بازیکنان تشکر کرد و البته به نظرم فدراسیون در این یک مورد، کار خود را بخوبی انجام داد و حمایت‌های لازم را داشت. این بهترین صعود تیم ملی نسبت به ادوار گذشته به حساب می‌‌آید. تیم خوبی داریم و حتی شانس مناسبی برای صعود از مرحله گروهی جام جهانی وجود دارد. این باور در بین بازیکنان تیم ملی هم وجود دارد و این مهمترین موضوع است. امیدواریم که برای نخستین بار این اتفاق در قطر بیفتد و تیم ملی از مرحله گروهی صعود کند.» او درخصوص موضوعاتی که درخصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال و پنهان کاری فدراسیون درخصوص این موضوع مطرح می‌‌شود، گفت: ‌«اشکالاتی که در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود دارد به این راحتی قابل حل نیست چرا که یکسری قوانین عجیب وجود دارد و این قوانین باعث می‌‌شود تا ایرادات اساسنامه برطرف نشود. یکسری قوانین بین المللی وجود دارد که این قوانین توسط فیفا تبیین می‌‌شود و تمامی کشورهای عضو باید آن را اجرا کنند؛ در حالی که در کشور ما برخی از قوانین فیفا اجرا نمی‌شود و این موضوع باعث می‌‌شود تا فوتبال ما دچار مشکلات زیادی شود.» او در ادامه افزود: ‌«به شخصه اساسنامه فدراسیون فوتبال را قبول ندارم. یکی از قوانین اساسنامه این است که مدیر ورزشی باید 5 سال سابقه مدیریتی داشته باشد، در حالی که این گونه نیست و این قانون مَن درآوردی است و افرادی این قانون را گذاشتند تا فوتبالی‌ها نباشند. اگر هم در انتخابات حضور داشته باشند، نتوانند پیروز و به عنوان رئیس انتخاب شوند. مثل اتفاقی که برای علی کریمی در انتخابات سال گذشته افتاد و باعث شد تا این اسطوره فوتبال کشورمان نتواند بر صندلی ریاست فدراسیون بنشیند.» این صحبت‌های خداداد در حالی است که اگر اعضای مجمع در روز انتخابات به جای رأی به عزیزی خادم به علی کریمی رأی می‌‌دادند، الان او رئیس بود و چه بسا اتفاقات عجیبی که در این ماه‌ها شاهد آن بودیم هم هیچ گاه پیش نمی‌آمد.
این پیشکسوت فوتبال کشورمان صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «چندماه پیش ساموئل اتوئو اسطوره فوتبال کامرون رئیس فدراسیون فوتبال این کشور شد و این اتفاق می‌‌توانست برای کریمی هم بیفتد. مگر اتوئو 5 سال سابقه مدیریتی دارد که بتواند در انتخابات شرکت کند و بعد به عنوان رئیس انتخاب شود؟ چقدر قشنگ است که اسامی بزرگ به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شوند. این موضوع باعث می‌‌شود تا فوتبال کشورمان وجهه خوبی داشته باشد. مگر همین مدیرانی که باعث حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا شدند، سابقه چند ساله مدیریتی داشتند؟»
خداداد درخصوص موضوعاتی که درخصوص عزل عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال در روزهای اخیر مطرح شده، بیان داشت:‌ «ماجرای عزل عزیزی خادم از ریاست فدراسیون، موضوع مدیریتی است نه فوتبالی. بنابراین درباره آن صحبت نمی‌کنم ولی امیدوارم اتفاقات خوبی رقم بخورد و فوتبال‌مان آسیب نبیند.» این پیشکسوت فوتبال‌مان درخصوص اعتقاد برخی‌ها به حضور با مربی بزرگتر از دراگان اسکوچیچ در جام جهانی قطر گفت:‌ «اسکوچیچ با تیم ملی فوتبال نتایج بسیار خوبی گرفته و مردم از او راضی هستند، رضایت مردم مهم‌ترین موضوع است. جو غلطی درخصوص اسکوچیچ وجود دارد که متأسفانه همیشه این جو وجود داشته و از این به بعد هم خواهد داشت. تنها این جو در دوران حضور کی‌روش در تیم ملی وجود نداشت به این دلیل که کی‌روش روانشناس خوبی بود و این موضوع باعث می‌‌شد تا اظهارات این چنینی در مورد او مطرح نشود و بتواند بدون مسائل این چنینی به کارش ادامه دهد.» او معتقد است اسکوچیچ باید در جام جهانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند: ‌«کارنامه اسکوچیچ مشخص است و او در 15 بازی‌ای که به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی ما نشست 14 برد و یک مساوی کسب کرد و این آمار فوق‌العاده است. مگر به غیر از این، از یک مربی چه چیزی باید بخواهیم؟ اسکوچیچ با تیم ملی بهترین نتایج را کسب کرده و چنین بحث‌هایی در مورد او چندان درست نیست.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/30/602519/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها