تشییع و خاکسپاری پیکر «سعید تشکری» در صحن کوثر حرم مطهر رضوی

نویسنده‌ای که خود را وقف بومی‌نویسی و امام رضا(ع) کرد


پیکر سعید تشکری، داستان‌نویس، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس خراسانی پنجشنبه گذشته با حضور برخی اهالی کتاب و مسئولان فرهنگی و کشوری تا خانه ابدی‌اش مشایعت و در صحن کوثر حرم مطهر رضوی به آغوش خاک سپرده شد.
این نویسنده 58ساله و متولد شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی، فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی بود. تشکری طی سال‌ها فعالیت جدی در حوزه کتاب و هنر به‌عنوان نویسنده، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر شناخته می‌شد، او در کانون جهانی تئاتر و کانون منتقدان تئاتر عضویت داشت و افزون بر این به‌عنوان مدرس ادبیات نمایشی هم فعالیت داشت. حدود 40عنوان کتاب از سعید تشکری به یادگار مانده که از جمله آنها می‌توان به کتاب‌های «شاه بهار»، «من هستم گیلگمش»، «سیمیا»، «پاریس، پاریس»، «هندوی شیدا»، «غریب، قریب»، «بار باران» و «آرتیست» اشاره کرد. وی همچنین سال‌ها با رادیو و تلویزیون همکاری داشته و سریال‌هایی مانند زمانه، واقعه و یوسف می‌آید از آثار او است. رمان‌نویسی، مقاله‌نویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و نمایش از دیگر فعالیت‌های سعید تشکری در سال‌های فعالیت‌های ادبی و هنری این هنرمند خراسانی بود.
تشکری شامگاه سه‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ ماه در پی خونریزی معده درگذشت، در مراسم تشییع وی که به مقام خادمی امام رضا(ع) نائل شده بود جمعی از اهالی فرهنگ و متولیان حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، میثم مرادی بیناباج، مدیر استان‌های حوزه هنری، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ابراهیم‌ زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، مجید عسگری، مدیر حوزه هنری خراسان رضوی، مجید طهوریان‌عسگری و عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد از جمله حاضران در این مراسم بودند. البته جمعی از نویسندگان، شاعران، خانواده و دوستان آن مرحوم در حوزه هنری خراسان رضوی که سعید تشکری مکتب داستان خراسان را در آن بنا نهاده بود در تشییع و خاکسپاری وی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، در کنار مضجع شریف علی‌بن‌موسی‌الرضا شرکت داشتند. درگذشت این نویسنده و نمایشنامه‌نویس کشورمان با انتشار پیام‌های تسلیت متعددی همراه شد، از جمله قادر آشنا، دبیر‌کل هنرهای نمایشی که از او با عنوان‌هایی همچون کارگردان فرهیخته و نویسنده متعهد دلداده آستان بلند خراسان یاد کرده بود. یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اللهیاری، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت سعید تشکری را تسلیت گفتند.
سیدعلیرضا مهرداد، نویسنده و از دوستان سعید در مراسم تشییع تشکری درباره وی به ایسنا گفت: «سعید تشکری در حوزه ادبیات رضوی و بومی خراسان شاهکار کرد. یک‌تنه، شانه خود را زیر بار سنگین بومی‌نویسی و نوشتن درباره امام رضا(ع) قرار داد.» حاضران در این مراسم تشییع از تشکری به عنوان نویسنده‌ای یاد کردند که بیش از همه درباره امام رضا(ع) نوشت، علیرضا لعلی، نویسنده و از دوستان تشکری نیز در مراسم تشییع وی گفت: «تمام اعتباری که حوزه هنری دارد و از آن به عنوان ادبیات دینی و رضوی یاد می‌کند، مگر به غیر از سعید تشکری شاخه تناوری دارد؟ او به تمام ما آموخت که ادبیات دینی، غیردینی، اجتماعی و سیاسی، همه یک زبان و فصل مشترک دارند و آن ادبیات است.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7848/32/602547/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها