بایدن همزمان با صدور فرمان تخلیه امریکایی‌ها از کی یف، درخواست پوتین برای مذاکره را پذیرفت

نمایش جنگ


زهره صفاری/ هشدار کاخ سفید به حمله قریب‌الوقوع روسیه به خاک اوکراین و به تبع آن تعیین ضرب‌الاجل 48 ساعته برای خروج شهروندانش از خاک این کشور، چنان زلزله‌ای در کشورهای غربی به پا کرده که همگی سیاست کاخ سفید را در ترک اروپای شرقی پیش گرفته‌اند. این در حالی است که روسیه هشدارهای امریکارا بی‌اساس دانسته و غرب را به دروغ‌پراکنی متهم می‌کند.
به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، زمزمه‌های آغاز جنگ سردی دیگر در اروپای شرقی در حالی جهان را فراگرفته است که کاخ سفید با اعلام محتمل بودن حمله روسیه همچنان از تصمیم «ولادیمیر پوتین» در قبال اوکراین مطمئن نیست اما در عین حال امکانات او برای حمله در هر زمانی را کافی می‌داند. هراس‌افکنی کاخ سفید تا آنجا پیش رفت که «بایدن» تاریخی را نیز تعیین کرد و گفت: «روسیه احتمالاً 16 فوریه (27 بهمن) به اوکراین حمله می‌کند. شماری از تحلیلگران امریکایی هم همسو با رئیس جمهوری خود، زمان حمله را پایان المپیک زمستانی یعنی 20 فوریه (اول اسفند) اعلام کرده‌اند. کاخ سفید حتی فراتر نیز رفته و با فرضیه آغاز حملات روسیه با بمباران هوایی و دشوار شدن عملیات نجات و خروج شهروندان این کشور، ضرب‌الاجلی جدی برای خروج شهروندانش اعلام کرده است. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا در این باره گفت: «ما نمی‌توانیم آینده و اتفاقات پیش رو را پیش‌بینی کنیم اما سطح خطر آنقدر بالا است که خروج از اوکراین را ضروری نشان می‌دهد.»
در میانه این آشفتگی‌ها، «جو بایدن» رئیس جمهوری امریکا نیز پس از نشستی چندجانبه با رهبران منطقه فراآتلانتیک و تدارک گفت‌و‌گویی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روس‌اش، در حالی که خود را آماده حل دیپلماتیک بحران اوکراین نشان می‌دهد، با بیان اینکه در صورت حمله روسیه هیچ سربازی را برای نجات شهروندان به اوکراین نخواهد فرستاد، آب پاکی را بر دستان شهروندان امریکایی در اروپای شرقی ریخت و تکلیف را برای آنها روشن کرد.
همزمان با این اظهارات و اقدامات، به نوشته «بی‌بی‌سی»، 3 هزار سرباز امریکایی از کارولینای شمالی روانه لهستان شدند اما آنطور که اعلام شده است آنها قصد مداخله در جنگ احتمالی اوکراین را ندارند و مأموریتشان تنها تضمین امنیت همپیمانان ایالات متحده در منطقه است.
آغاز تحرکات دیپلماتیک
پس از رایزنی سران 5 کشور غربی و امریکا درباره تحولات اوکراین و برنامه‌ریزی سران غربی برای گفت‌و‌گوی رسمی با مقامات مسکو و کی‌یف، «ولادیمیر پوتین»، در حالی برای نخستین‌بار از ماه دسامبر خواستار گفت‌و‌گو با همتای امریکایی‌اش «جو بایدن» شد که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا از افزایش شمار نظامیان روسی در مرز اوکراین خبر داده‌اند. به نوشته «الجزیره»، این در حالی است که پیش‌تر نیز «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو نسبت به خطر درگیری نظامی جدیدی در اروپا هشدار داده است؛ موضوعی که مسکو آن را فرافکنی ناتو برای مستدل کردن پروسه افزایش نیروهایش در مرز روسیه و عبور از خط قرمزهای روسیه عنوان کرد.
همزمان در شرایطی که کشورهایی مانند انگیس، استرالیا، کانادا، هلند، سوئد، دانمارک، بلژیک، ژاپن، استونی، لتونی و نروژ و... خروج شهروندانشان را خواستار شده‌اند، کارکنان سفارت امریکا به نزدیکی مرز لهستان انتقال یافتند و رژیم صهونیستی خانواده کارکنان سفارت خود در اوکراین را از این کشور خارج کرده، اتحادیه اروپا اعلام کرد قصد خروج از اوکراین را ندارد. اما در صورت بروز حمله از سوی روسیه، تحریم‌هایی در حوزه اقتصادی و انرژی علیه روسیه اعمال می‌کند. در همین حال به نوشته «الجزیره» با تأکید امریکا و هم پیمانان غربی‌اش بر حمایت از قلمرو سرزمینی اوکراین، مقامات «کی‌یف» از روسیه خواستند ظرف 48 ساعت آینده درباره تحرکات در مرز اوکراین و منطقه کریمه توضیح بدهد.
این در حالی است که به نوشته «فرانس پرس»، با وجود اقدامات تنش‌زای غرب درباره حمله به اوکراین و حتی تقویت سناریوی اشغال شهرهای مختلف این کشور از سوی روسیه، «ولادیمیر چیژوف»، سفیر سابق روسیه در اتحادیه اروپا تأکید دارد که مسکو نه تنها قصد عبور از مرز اوکراین را ندارد که حضور شش ناو جنگی روسی در دریای سیاه را که به عنوان تسلیحات پشتیبانی جنگ از سوی غرب یاد شده است، بی‌ارتباط با تحرکات نظامی این کشور در اروپای شرقی می‌داند. «چیژوف» درباره افزایش شمار نظامیان و تسلیحات روسی در مرز گفت: «این شرایط بخشی از مانورهای نظامی روسیه است که هیچ تهدیدی برای کشوری نخواهد بود.» علاوه بر این، مقامات روسیه با رد شایعات حمله به اوکراین، از افزایش هشدارهای امریکا تحلیل‌های متفاوتی دارند. «ماریا ساخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی نوشت: «تنش‌زایی کاخ سفید بیش از گذشته آشکار شده است. به نظر می‌رسد آنگولا ساکسون‌ها به هر قیمتی به جنگ نیاز دارند.»
به باور تحلیلگران رویترز، اظهارات مقامات روسی نشان می‌دهد که هم مرزهایش را از گزند موشک‌های متخاصم در امان نگه دارد، هم احتمال عضویت اوکراین در ناتو را بی‌اثر کند. موضوعی که با توجه به مذاکرات اخیر «لوید آستین»، وزیر دفاع امریکا و چند تن از همتایانش در ناتو و تأکید بر تعهد به اصل شماره 5 ناتو در حمایت نظامی از حملات به اعضا، چندان در دسترس به نظر نمی‌رسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7849/4/602578/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها