خاورمیانه


میقاتی تهدید به استعفا کرد

یک رسانه لبنانی در گزارشی فاش کرد، نخست‌وزیر لبنان مخالف برکناری رئیس بانک مرکزی این کشور بوده و تهدید کرده است، درصورت برکناری وی او نیز از سمت نخست‌وزیری استعفا می‌کند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، روند تحقیقات درباره ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان که متهم به اختلاس و فساد شده است، با نارضایتی نخست‌وزیر این کشور همراه و دچار پیچیدگی‌هایی شده است. طوری که در سطح قضایی، امروز هیچ کس جرأت نمی‌کند گامی در راستای پیگرد قانونی ریاض سلامه بردارد و همه خواستار وقت بیشتر برای مطالعه پرونده و مشورت با قطب سیاسی لبنان هستند. به نوشته الاخبار، قاضی عویدات به میقاتی گفته که نمی‌توان جلوی تحقیقات خارجی درباره ریاض سلامه را گرفت و به عبارت دیگر این دولت است که باید درباره اینکه وزیر خود را کنار بگذارد یا نه تصمیم‌گیری کند. میقاتی نیز در پاسخ به عویدات گفته است که برکناری سلامه مورد توافق تمامی اعضای کابینه دولت نیست و از سوی دیگر دلایل خارجی وجود دارد که سلامه را از هرگونه تصمیم دولت مصون می‌دارد. بر اساس این گزارش میقاتی در این باره با میشل عون صحبت کرده و به او گفته است که برکناری سلامه در شرایط فعلی منجر به اختلال در پروژه مذاکره با صندوق بین‌المللی پول می‌شود و چنین اقدامی معادلات را برهم خواهد زد و لیر لبنان با روند نزولی بی‌سابقه‌ای مواجه خواهد شد. او به همین دلیل در این دیدار موضع تهدید را اتخاذ کرده و گفته است که اگر سلامه برکنار شود او نیز بلافاصله از سمتش استعفا خواهد کرد.

علاوی: جریان صدر نمی‌تواند دولت حداکثری تشکیل دهد

«ایاد علاوی» رئیس حزب «الجبهه الوطنیه» و اولین نخست‌وزیر عراق پس از سقوط رژیم صدام، نسبت به تشکیل دولتی حداقلی در این کشور هشدار داد و با اشاره به ناتوانی جریان صدر برای تشکیل کابینه، گفت که باید دولت حداکثری توافقی تشکیل شود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شفق نیوز، علاوی گفت: جریان صدر قادر به چنین کاری نیست چرا که مسأله تشکیل دولت، منحصر به حداکثری از نظر سیاسی نیست. او تأکید کرد: «ما خواستار دولت حداکثری و در عین حال، توافقی هستیم.» وی ادامه داد: «ما از مدت‌ها پیش تصمیم گرفتیم که در انتخابات شرکت نکنیم؛ زیرا نتایج آن مشخص بود. عراق نیز به خاطر رخدادهای فرایند سیاسی، در حال حاضر، مایه خنده همه جهان شده است.» رئیس حزب الجبهه الوطنیه ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت سیاسی عراق در دوره‌های آتی، بر لزوم توافق گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت تأکید و تصریح کرد: «ما بخشی از تشکیل دولت نیستیم، بلکه در راستای نزدیک کردن دیدگاه طرف‌های سیاسی، تلاش می‌کنیم.» در همین حال «جواد البولانی» یکی از نمایندگان ائتلاف دولت القانون گفته است: «لازم است تا جریانات سیاسی عراقی تلاش بیشتری برای تشکیل ائتلاف پارلمانی داشته باشند، ائتلافی که قادر باشد کشور را به ساحل امنیت برساند. به همین خاطر یک توافق گسترده و حکومت حداکثری می‌تواند به نیاز این مرحله عراق پاسخ دهد.» این اظهارات در حالی است که  روز دوشنبه هفته گذشته علاوه بر جریان «صدر»، ائتلاف سُنی «حاکمیت» و فراکسیون پارلمانی ترکمن‌های عراق نیز جلسه پارلمان این کشور را برای تعیین رئیس جمهور تحریم کردند. از آن زمان تاکنون بغداد در یک وضعیت بن‌بست سیاسی قرار گرفته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7849/4/602579/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها